Gå til innhold

Forlot 2-åring ved tomt hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.oa.no/lokale_nyheter/hadeland/article2929682.ece

Joda, drosjeselskapet har selvfølgelig gjort en feil ved ikke å forsikre seg om at det faktisk var folk hjemme før de reiste fra barnet - MEN; ved drosjetransport fra skoler og barnehager, bestilles dette til faste tidspunkt hver dag, da BØR vel foreldrene kanskje holde seg hjemme da barnet skal komme hjem? Og hvem er det som ikke møter sin 2-åring ute uansett om det er avtalt på forhånd eller ikke når drosjen kommer med barnet? Ikke bare drosjeselskapet som er syndebukk her, mener jeg...

Skrevet

Jeg mener det er en selvfølge at foreldrene møter barnet/barna ved bildøra når de fraktes hjem i drosje og er bare to år. Det er også en selvfølge at drosjesjåføren ser at en toåring møtes av en voksen. Jeg tror begge parter må ta på seg litt av skylda hvis det var sånn at drosjen kom på avtalt tidspunkt og foreldrene ikke passet klokka.

Skrevet

Selvfølgelig har begge parter skyld her, men hva slags drosjesjåfør er det som bare setter fra seg en 2-åring og kjører sin vei uten å forsikre seg om at det er noen hjemme?!

Skrevet

Selvfølgelig skulle ikke drosjesjåføren dratt far 2-årigen. Ja, det burde vært noen hjemme, men det kan alltid komme noe i veien som gjør at man ikke kommer hjem i tide.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Enig med deg. Jeg har en bekjent som kjører taxi og h*n forteller at h*n flere ganger har kjørt barn hjem og det er ingen som venter på barnet hjemme. Noen av barna forteller at de gruer seg og lurer på om min bekjent kan vente med å dra til mamma eller pappa kommer hjem. Utrolig trist.

Jeg kan ikke forstå at man som foreldre ikke ordner seg med en nabo som back up f.eks om man ikke rekker å komme hjem selv. De som kjører taxi er jo på jobb og har andre turer som venter.

Skrevet

Når du har som jobb blant annet å kjøre små barn, så sørger du selvfølgelig for at det finnes en voksen til å ta seg av barnet før du forlater det.

Jeg stopper på gata dersom jeg ser en to åring uten voksne. Mener at sjåføren må mangle normale instinkter dersom han bare lemper ut en så liten unge og kjører videre.

Skrevet

Når du har som jobb blant annet å kjøre små barn, så sørger du selvfølgelig for at det finnes en voksen til å ta seg av barnet før du forlater det.

Jeg stopper på gata dersom jeg ser en to åring uten voksne. Mener at sjåføren må mangle normale instinkter dersom han bare lemper ut en så liten unge og kjører videre.

Nå har ikke jeg på noen måte fritatt sjåføren for noe skyld her, men jeg mener bestemt også at det er foreldrenes ansvar å være hjemme når en 2-åring kommer hjem fra barnehagen!

Skrevet

Nå har ikke jeg på noen måte fritatt sjåføren for noe skyld her, men jeg mener bestemt også at det er foreldrenes ansvar å være hjemme når en 2-åring kommer hjem fra barnehagen!

Men hva gjør man hvis man blir stående i kø på grunn av en ulykke for eksempel?

Skrevet

Selvfølgelig plikter de å være hjemme. Men hva om folk f.eks. utsettes for et biluhell eller tilsvarende? Barnehagepersonell låser jo ikke barnehagen og går fra ungene utenfor dersom foreldrene ikke henter i tide. Tilsvarende må tranportselskaper sørge for at barn ikke blir stående alene igjen, særlig ikke når vi snakker om to-åringer...

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Man ringer naboen eller drosjeselskapet og sier ifra?

Skrevet

Man ringer naboen eller drosjeselskapet og sier ifra?

Det er da ikke alle som har telefon på seg til enhver tid.

Skrevet

Da ringer du selvfølgelig drosjeselskapet, slik at de i det minste er klar over at det ikke er noen hjemme... Kanskje kan de levere barnet hos naboe - i alle fall, man finner en løsning

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Det er da ikke alle som har telefon på seg til enhver tid.

De aller fleste har mobil, og sitter de i bilen har de den som regel innenfor rekkevidde. Sitter man i kø pga en trafikkulykke uten mobil kan man spørre andre i køen om å få låne tlf når man vet at 2-åringen er på vei hjem i taxi.

Skrevet

De aller fleste har mobil, og sitter de i bilen har de den som regel innenfor rekkevidde. Sitter man i kø pga en trafikkulykke uten mobil kan man spørre andre i køen om å få låne tlf når man vet at 2-åringen er på vei hjem i taxi.

Så uten klokke da, eller er involvert i en ulykke selv? Selvsagt har foresatte ansvar, men det finnes ingen unnskylding for drosjesjåføren å dra fra 2-åringen.

Skrevet

Da ringer du selvfølgelig drosjeselskapet, slik at de i det minste er klar over at det ikke er noen hjemme... Kanskje kan de levere barnet hos naboe - i alle fall, man finner en løsning

Se svarene mitt til Silver Fairy.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Så uten klokke da, eller er involvert i en ulykke selv? Selvsagt har foresatte ansvar, men det finnes ingen unnskylding for drosjesjåføren å dra fra 2-åringen.

Selvsagt skulle ikke sjåføren ha reist fra barnet uten å sjekke at noen var tilstede, men til syvende og sist er det foreldrenes ansvar.

Skrevet

Se svarene mitt til Silver Fairy.

Ja, og se svaret du fikk fra Silver Fairy...du kan ikke seriøst mene at det finnes noen unnskyldning for ikke å klare å gi beskjed når man vet at man har en 2-åring på vei hjem? Har man ikke telefon selv, så får man lånt en ved bare å snu seg i disse dager...

OG - hvis man har en 2-åring i barnehagen, så har man vel som oftest med seg telefon - hva hvis noe skjer med barnet og noen prøver å få tak i deg?

Skrevet

Ja, og se svaret du fikk fra Silver Fairy...du kan ikke seriøst mene at det finnes noen unnskyldning for ikke å klare å gi beskjed når man vet at man har en 2-åring på vei hjem? Har man ikke telefon selv, så får man lånt en ved bare å snu seg i disse dager...

OG - hvis man har en 2-åring i barnehagen, så har man vel som oftest med seg telefon - hva hvis noe skjer med barnet og noen prøver å få tak i deg?

Så det er ingen situasjoner du kan tenke deg du ikke hadde kunnet ringe hjem? Hva hvis man er involvert i en ulykke?

De færreste jeg kjenner går med telefonen på seg 24 timer i døgnet.

Skrevet

Så det er ingen situasjoner du kan tenke deg du ikke hadde kunnet ringe hjem? Hva hvis man er involvert i en ulykke?

De færreste jeg kjenner går med telefonen på seg 24 timer i døgnet.

De færreste jeg kjenner går _uten_ telefon, og spesielt hvis barna ikke er sammen med foreldrene, da har de hvertfall telefon...

Selvfølgelig - hvis man skal bestandig skal tenke worste case-scenario, så kan jeg selvfølgelig bli drept - da vil jeg ikke kunne få ringt hjem, men noen andre gjør det, men det kan nok ta litt tid...

Men det var vel ikke DET som var tilfellet i denne saken, og jeg prøver her som sagt tidligere, ikke å si at sjåføren ikke har noe ansvar ved at han forlot barnet før han så at det ble tatt imot av foreldrene, men jeg mener også at foreldrene hadde et ansvar med å være hjemme når barnet kommer... (det hadde ikke skjedd en ulykke e.l. her) og det er denne saken vi diskuterer, ikke ALT som kan skje...

Skrevet

Tror det har skjedd en kommunikasjonsglipp her. Det skjer også at barnehagen/daghjem plutselig stenger tidligere, ikke ofte, men det skjer. Den avtale min arbeidsplass har er at taxisjåføren alltid skal ringe på og personlig levere barna. Er det ingen som kan ta i mot, ringer han barnehagen og de har tlf.nr. til foreldrene eller oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...