Gjest – lei røykingen....... Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Datteren vår på 15 år røyker dessverre. Vi foreldre er ikkerøykere og misliker tobakk. Hun har begynt å røyke ved 13 års alder. Vi har ikke godtatt dette, og snakket mye med henne om dette. Det har vært konsekvenser, men det ser ut til at ingenting nytter. Nå begynner vi å bli lei av dette, og lurer på hva vi gjør når vi har prøvd det meste? Har ikke lyst å godta, men ingenting ser ut til å nytte. Har prøvd alt fra godsnakk, til alvorlig prat. Har latt henne se hvordan røykere kan bli syke, stygg hud, gule tenner, flere rynker, lukter stygt ovs. Lovet henne sertifikat ovs, men ingenting ser ut til å holde likavel. 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Slik jeg ser det, har dere prøvd det meste. Dere får liksom ikke tvunget henne til å la være heller. Det er ikke bra, men siden så mange forsøk er gjort for at hun ikke skal røyke, så er jeg redd løpet er kjørt på det området, dessverre. Jeg sier med dette ikke at dere skal godta røykingen, og la henne røyke hjemme eller noe, men det spørs om dere må slutte å mase på henne når det gjelder det. Hun har røykt i to år allerede, mao er hun helt sikkert avhengig... 0 Siter
soleil Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Ville ikke gitt henne noe særlig med penger i alle fall. Har hun mindre å rutte med så må det bli mindre til røyk. Folk blir vel lei av å bomme bort til slutt. 0 Siter
Elis31 Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Jeg tror jeg hadde satt opp et ultimatium. Så lenge du røyker får du INGEN penger av oss, vi kjøper kun klær og andre ting du trenger. Fest kan jo bli et problem. Hvis hun slutter får hun så og så mye lommepenger. Også hadde jeg vist henne en lunge til en som hadde røykt, men gud vet hvor jeg skulle skaffet den fra Men kanskje de har noe utstilling på et medisinstudium?? Men så har jeg aldri røykt da...... Jeg tror egentlig at dere må motivere henne med noe veldig bra hvis hun ikke røyker. Hvis dere skal godta røyking, hadde jeg bare godtatt festrøyking. 0 Siter
Gjest twin1 Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Tenåringen din er vel i den alderen at å høre på det foreldrene sier ikke alltid er så kult. Ofte gjør de stikk motsatt, noe du jo erfarer. Jeg begynte selv å røyke i ung alder og noe av "spenningen" var jo at ingen voksne måtte få vite dette, for min del virket det også beroligende, røyk gir jo en slags rusfølelse. Viljen til å slutte må komme fra innsiden, tror ikke noe du sier vil nå inn så lenge hun ikke ønsker å slutte selv. Miljøet rundt tenåringen er jo også viktig, hvis mange av vennene røyker er det mye vanskeligere å slutte. Tror det vennene gjør i denne alderen betyr mye mere enn hva foreldrene måtte si og gjøre. Kanskje påvirkning igjennom skolen kunne hjelpe? Hvis flere undommer samlet fikk et tema, se røyke-video osv., diskutere skadevirkninger, kanskje dette ville hjelpe på sikt. Men tror ikke dere kan vente at hun vil slutte over natta, er hun avhengig så er det veldig vanskelig å slutte, det vet jeg, men ikke umulig!! 0 Siter
Gjest vær strengere! Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Slutt med å gi henne penger. Kjøp kun det aller viktigste av klær som er utslitt osv. Hvis hun vil ha lommepenger så må hun jobbe i fritiden sin og se selv at røyk koster mye penger! Og da ville jeg heller ikke gitt henne klær selvom hun trengte det. Arbeidspengene må da dekke alt og det vil nok svi! Her må dere sette hardt mot hardt. Og så får hun ta valget selv. 0 Siter
Sofline Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Har dere prøvd å ta fra henne alle lommepenger? Dvs. heller ingen penger til lunsj, kino, lørdagsgodt eller lignende. Skal hun ha noe kjøper dere hva hun skal ha. 0 Siter
Sofline Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Jeg tror jeg hadde satt opp et ultimatium. Så lenge du røyker får du INGEN penger av oss, vi kjøper kun klær og andre ting du trenger. Fest kan jo bli et problem. Hvis hun slutter får hun så og så mye lommepenger. Også hadde jeg vist henne en lunge til en som hadde røykt, men gud vet hvor jeg skulle skaffet den fra Men kanskje de har noe utstilling på et medisinstudium?? Men så har jeg aldri røykt da...... Jeg tror egentlig at dere må motivere henne med noe veldig bra hvis hun ikke røyker. Hvis dere skal godta røyking, hadde jeg bare godtatt festrøyking. Jeg så på nyhetene en gang en som henvendte seg til sykehuset for å se en røykelunge i et forsøk på å bli røykfri. 0 Siter
Gjest lei røykingen....... Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Har dere prøvd å ta fra henne alle lommepenger? Dvs. heller ingen penger til lunsj, kino, lørdagsgodt eller lignende. Skal hun ha noe kjøper dere hva hun skal ha. Ja vi har tatt fra henne lommepenger, uten at dette har virket. Er på let etter stygge bilder av røykelnger, men finner ingen graverende som kan skremme henne litt. 0 Siter
Gjest trassen Skrevet 16. august 2007 Skrevet 16. august 2007 Ja vi har tatt fra henne lommepenger, uten at dette har virket. Er på let etter stygge bilder av røykelnger, men finner ingen graverende som kan skremme henne litt. Hvis hun er like "dum" som jeg var da jeg begynte å røyke, så hjelper ingenting av de tiltak du nevner. Jeg himlet bare med øynene av alle skrekkhistorier og -bilder, og resten av mine foreldres tiltak gjorde meg bare sta og trassig. Jeg fikk vett etter hvert, og har nå vært røykfri i mange år. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. august 2007 Skrevet 16. august 2007 Jeg skjønner dere godt, men jeg er stygt redd for at jo hardere dere går inn for at hun ikke skal røyke, jo mer oppsatt blir hun på at hun i alle fall ikke skal gjøre som dere sier! Men full nekt av røyking i deres hus er en selvfølge. Dere har ingen onkel / tante / kjenning hun har stor respekt for som kan snakke med henne på et mer kameratslig nivå? 0 Siter
cathlin Skrevet 16. august 2007 Skrevet 16. august 2007 Ja, hva tenker du å gjøre da? Kaste henne ut? 0 Siter
Sofline Skrevet 16. august 2007 Skrevet 16. august 2007 Ja vi har tatt fra henne lommepenger, uten at dette har virket. Er på let etter stygge bilder av røykelnger, men finner ingen graverende som kan skremme henne litt. Men hvor får hun penger fra da? 0 Siter
Snacky1365380698 Skrevet 19. august 2007 Skrevet 19. august 2007 Er helt enig med Tassen her. Har tenåringene først begynt å røyke er det lite man kan gjøre. FOr all del, ikke noen gang si at det er OK, men mas og atter mas gjør bare vondt verre. Dere har mange år med tenåring i hus fremover, og masse mas nå vil bare gjøre at hun troligvis aldri vil komme å fortelle dere noe og distanserer seg fra dere. Vil heller anbefale at dere prøver å få et godt forhold til henne for det kommer flere battles fremover. Alle vennene hennes røyker jo garantert, og det at hun skal slutte innebærer at hun må skifte venner (har enda ikke møtt en 15åring som slutter å røyke mens alle de andre fortsetter...og alt er OK).....man skifter ikke venner bare sånn uten videre når man er 15. Som sagt, en dag vil hun angre. Og forhåpentligvis slutter hun da istedet for å holde på litt til på pur f*** fordi dere ikke skal få rett. Røyking er alt annet enn bra, men det finnes verre ting. Og er dette det verste hun kommer til å gjøre ila tenårene så bør dere være utrolig fornøyde! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.