Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 33 år og har fått vite at jeg har dårlig østrogennivå. Synes det er vanskelig å godta at eggstokkene mine er dårlige og at det er årsak til vår barnløshet. (Har 3 mislykkede IVF forsøk bak oss). Hva kan være grunn til at hormonnivået er så dårlig i min alder? Jeg er normalvektig, ikke røkende og har et normalt kosthold og mosjonerer jevnlig. Kan stress på jobben være en årsak? Eller handler det kun om arv?

Er det noe som kan hjelpe for å få et normalt hormonnivå? Jeg har regelmessig men svært sparsom menstruasjon. Plaget med tørr skjede under samleie.

Synes det er deprimerende og vanskelig å akseptere at jeg skal ha kommet i en for tidlig overgangsalder.

Takknemlig for svar!

hilsen Kaya.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28311-tidlig-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har jeg ikke svart på det før i dag??? Hos noen kvinner begynner eggstokkene allerede å vise tegn på aldring litt etter 30 år. Vanligvis har vi ingen forklaring på det, noe kan være arvelig. Stress har ingen betydning for overgangsalderens inntreden. Det er dessverre ikke mulighet for å bedre eggstokkens funksjon, men har du så lite hormon at du har plager, kan man behandle med de medikamenter man bruker i overgangsalderen. Det kan du sikkert få råd om hos de leger som har behandlet deg for barnløshet. Noen få ganger har jeg observert at slik behandling har ført til graviditet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28311-tidlig-overgangsalder/#findComment-114620
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...