Gå til innhold

Male møbler, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Grey:o)
Skrevet

Ønsker å male datteren sine møbler hvite, hun har nå en reol i mørk lakket furu og en skuffeseksjon i sånne sponplatelignende, som ser ut som furu, men er helt glatt/blankt.

Hvilken type maling skal jeg bruke, og burde jeg grunne først? Er det llurt å lakke med noe etterpå, slik at ikke alt støvet fester seg nåe jeg vasker de, og at de får svarte riper etter ting og tang som blir satt i hyllene?

Jeg pleier ikke male møbler og har null peiling, men jeg er så dritt lei av alle disse furumøblene, og ser for meg at det kan bli ganske finnt med hvitt.

Skrevet

Vask møblene godt med salmiakkvann for å fjerne alt fettet.

Slip dem lett med fint slipepapir, særlig det glatte skapet.

Mal et strøk med heftgrunning, om nødvendig kan du sparkle evt hull/riper etterpå. Følg opp med to strøk med Lady Panel og List maling glansgrad 40 eller 80 (vannbasert oljemaling ) eller en oljebasert innendørs maling.

Glansgrad 40 viser mindre hakk og ugjevnheter, mens 80 er mest slitesterk.

Du trenger ikke å lakke etterpå, begge malingstypene tåler en god del vask.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...