Gå til innhold

å være førskolelærer+ funksjonshemmet

Anbefalte innlegg

Gjest aviaana
Skrevet

På nyhetene var det en jente som sto frem og forklarte at hun ikke fikk jobb som førskolelærer pga funksjonshemming. Hun haddde Cerebral parese og var derfor bevegelseshemmet.

Hun hadde fått over 200 avslag og blitt avist på jobbintervjuer.

Med fare for å virke veldig diskriminerende her: er det mulig å jobbe som førskolelærer i en hektisk hverdag og samtidig være bevegelseshemmet?

Jeg tenker på barn som skal kles av og på, barn som trenger hjelp på do, hjelp ved måltider. Barn som er i konflikter, og hvor det trengs at voksne kan hamle opp raskt og fysisk, kanskje også få skilt barna fra hverandre. pluss mange andre situasjoner som skjer. Jobbet i en barnehage en måned, vet littt om det, men er ikke sikkert at det er like hektisk alle steder.

Samt at de fleste barnehager har dårlig bemanning, så hvis en førskolelærer er syk eller ufør, så blir det ekstra mye arbeid på de(n) andre.

Jeg tviler ikke på at hun kan være en god pedagog og kan aktivisere barna men jeg ville vært skeptisk i forhold til de fysiske rammeforutsetningene.

Hva tenker dere?

Hvordan er det å jobbe som førskolelærer med bevegelseshemming?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

9

• Sofline

7

• Else

4

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hun kan vel jobbe på skole også? Ikke bare i barnehage..

Skrevet

Jeg får si som togli, jeg har svart på avkroken for der så jeg spørsmålet først.

Gjest aviaana
Skrevet

Hun kan vel jobbe på skole også? Ikke bare i barnehage..

jeg tror greia var at hun bare hadde søkt på barnehager.

Skrevet

jeg tror greia var at hun bare hadde søkt på barnehager.

ok. fikk ikke med meg det jeg :)

Skrevet

Jeg får si som togli, jeg har svart på avkroken for der så jeg spørsmålet først.

Ja, men vi som ikke er på avkroken vil da se hva dere har svart også! *Furter*

Skrevet

Ja, men vi som ikke er på avkroken vil da se hva dere har svart også! *Furter*

Diskusjonen har vel gått litt lenger der og jeg orker ikke gjenta meg. Men jeg har også jobbet som vikar i barnehage og ser vel egentlig ikke det store problemet med at hun skulle få jobb der. Men det er fordeler og ulemper og jeg tror ofte ikke arbeidsgiver ser fordelene, de ser bare ulempene.

Gjest Persille
Skrevet

Diskusjonen har vel gått litt lenger der og jeg orker ikke gjenta meg. Men jeg har også jobbet som vikar i barnehage og ser vel egentlig ikke det store problemet med at hun skulle få jobb der. Men det er fordeler og ulemper og jeg tror ofte ikke arbeidsgiver ser fordelene, de ser bare ulempene.

For å være helt ærlig - her skulle jeg gjerne likt å vite dine synspunkter på fordelene!

Om vi ser bort fra at det ikke er fysisk mulig å bevege seg for en i rullestol på vårt område (skogsterreng) - hvilke fordeler er det man får av å ha en som er fysisk handicappet i en barnehage, fremfor en som er funksjonsfrisk?

Ikke ta det diskriminerende, men jeg innrømmer at jeg ser begrensningene først - og gjerne skulle vært litt mer opplyst enn jeg antageligvis er...

Skrevet

For å være helt ærlig - her skulle jeg gjerne likt å vite dine synspunkter på fordelene!

Om vi ser bort fra at det ikke er fysisk mulig å bevege seg for en i rullestol på vårt område (skogsterreng) - hvilke fordeler er det man får av å ha en som er fysisk handicappet i en barnehage, fremfor en som er funksjonsfrisk?

Ikke ta det diskriminerende, men jeg innrømmer at jeg ser begrensningene først - og gjerne skulle vært litt mer opplyst enn jeg antageligvis er...

En fordel må jo være at barna lærer å omgås folk som ikke er helt "som alle andre".

Gjest Persille
Skrevet

En fordel må jo være at barna lærer å omgås folk som ikke er helt "som alle andre".

Men i en barnehage med begrensede økonomiske og personalmessige ressurser - så er det kanskje ikke gjennomførbart?

Skrevet

Men i en barnehage med begrensede økonomiske og personalmessige ressurser - så er det kanskje ikke gjennomførbart?

Det er jo en helt annen sak. Men utfra hva jeg så i den reportasjen det her er snakk om, virket hun ikke kjempe-funksjonshemmet. Hun kunne gå.

Skrevet

I et jobbmarked hvor det hevdes å være stor mangel på førskolelærere, og hvor det vel gis dispensasjon fra kravene om faglært personell i stor utstrekning, så viser det mye om fordommene mot funksjonshemmede at en med cp ikke får jobb.

Skrevet

Fagutdannelsen bør vel være en fordel? Mener å ha hørt i det vide og brede om mangelen på førskolelærere, og synes det er tankevekkende dersom man foretrekker ufaglært arbeidskraft fremfor en førskolelærer.

Gjest Persille
Skrevet

Det er jo en helt annen sak. Men utfra hva jeg så i den reportasjen det her er snakk om, virket hun ikke kjempe-funksjonshemmet. Hun kunne gå.

Ok, jeg har ikke lest den...

Gjest Persille
Skrevet

Fagutdannelsen bør vel være en fordel? Mener å ha hørt i det vide og brede om mangelen på førskolelærere, og synes det er tankevekkende dersom man foretrekker ufaglært arbeidskraft fremfor en førskolelærer.

Men om vedkommende ikke kan delta i det daglige barnehagelivet?

Skrevet

Men om vedkommende ikke kan delta i det daglige barnehagelivet?

Dersom det finnes detaljer vedkommende ikke kan utføre, så sørger man for å fordele oppgaver litt annerledes enn det som er mest vanlig.

Mange med CP er relativt lite bevegelseshemmede, og slik jeg har forstått saken er det tilfellet her. Dermed er det snakk om kanskje å trenge litt mer tid til enkelte ting, men det kan godt hende at vedkommende på andre områder er rask.

Skrevet

I et jobbmarked hvor det hevdes å være stor mangel på førskolelærere, og hvor det vel gis dispensasjon fra kravene om faglært personell i stor utstrekning, så viser det mye om fordommene mot funksjonshemmede at en med cp ikke får jobb.

Det samme tenkte jeg.

Skrevet

Når jeg har klart tre unger alene så skulle jeg vel vært i stand til å gjøre de aller fleste gjøremål i en barnehage tror jeg. Det er ikke alle førskolelærere som kan synge heller så vidt jeg vet, men det kan jeg. Snakke skikkelig norsk kan jeg også. Flink til å lese, skifte bleier og mate unger er jeg også. Kle på dem også.i samme fart som alle andre. Og siden du hadde vært nødt til å tilrettelegge barnehagen etter NAVs regler så skulle vel det meste gå greit ;o)

Men nå er ikke jeg noe pedagogisk og har ikke noe lyst til å jobbe med barn heller så jeg hadde aldri tatt den utdannelsen.

Gjest Persille
Skrevet

Når jeg har klart tre unger alene så skulle jeg vel vært i stand til å gjøre de aller fleste gjøremål i en barnehage tror jeg. Det er ikke alle førskolelærere som kan synge heller så vidt jeg vet, men det kan jeg. Snakke skikkelig norsk kan jeg også. Flink til å lese, skifte bleier og mate unger er jeg også. Kle på dem også.i samme fart som alle andre. Og siden du hadde vært nødt til å tilrettelegge barnehagen etter NAVs regler så skulle vel det meste gå greit ;o)

Men nå er ikke jeg noe pedagogisk og har ikke noe lyst til å jobbe med barn heller så jeg hadde aldri tatt den utdannelsen.

Mentalt, og mestringsmessig psykisk - ikke i tvil om at det ikke er noen forskjell!

Men; det er jo noen fysiske begrensninger, det er det ikke tvil om. Jeg hadde synes det var vanskelig å skulle ansette en blind førskolelærer også? Eller en uten armer?

I en barnehage er man veldig avhengig av mobiliteten - i en skole er det ikke like "ille", så der ville jeg ikke lurt på det i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...