Colette Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 En kollega av meg opplyser om at han har fått "stresshjerte", og derfor kanskje ikke kan jobbe hos oss mer. Er det noen som vet hva dette er for slags sykdom? Jeg aner ikke hva et "stresshjerte" er. 0 Siter
Gjest hjertebank mm Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Kan det ha med stoffskiftet å gjøre? 0 Siter
Colette Skrevet 15. august 2007 Forfatter Skrevet 15. august 2007 Kan det ha med stoffskiftet å gjøre? Han påstår at det skyldes stress, og at han har fått "stresshjerte" av å jobbe hos oss. Og jeg skjønner ikke hva dette er. Annet enn ufarlige ting som "ekstraslag", "hjertebank", "hurtig puls" osv. Men dette er jo ingen hjertesykdom, bare stressymptomer som bør kunne behandles. Jeg skønner ikke hva han mener, og det er ganske viktig at jeg skjønner det, siden han er 1/3 av oss ansatte, og den som har mest erfaring og kunnskap.... 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Vet ikke alder og fysikk på kollegaen din, men en bekjent av meg fikk hjerteflimmer av stressede situasjoner. Forsåvidt relativt "ufarlig", i den grad hjerteforstyrrelser kan kalles det, men like fullt vanskelig for han å gjøre jobben sin. Det kunne være både løpsk hjerte og veldig langsomt hjerte. I det siste tilfellet ble han helt hvit og kald, og veldig slapp. Trist hvis din kollega ser det umulig å fortsette hos dere, men hva med å få til ei ordning hvor han kan kontrollere presset selv? Er det mulig? Da får dere beholde erfaringen hans mens han får en livssituasjon som kroppen mestrer. 0 Siter
Colette Skrevet 15. august 2007 Forfatter Skrevet 15. august 2007 Vet ikke alder og fysikk på kollegaen din, men en bekjent av meg fikk hjerteflimmer av stressede situasjoner. Forsåvidt relativt "ufarlig", i den grad hjerteforstyrrelser kan kalles det, men like fullt vanskelig for han å gjøre jobben sin. Det kunne være både løpsk hjerte og veldig langsomt hjerte. I det siste tilfellet ble han helt hvit og kald, og veldig slapp. Trist hvis din kollega ser det umulig å fortsette hos dere, men hva med å få til ei ordning hvor han kan kontrollere presset selv? Er det mulig? Da får dere beholde erfaringen hans mens han får en livssituasjon som kroppen mestrer. Han er 46 år, og har trimmet og syklet både inne og ute , og spist sunt det siste året.Han røyker ikke og drikker minimalt. Jeg har ikke sett han i bedre form på lenge, så det er det som er så rart. Stresset kommer nok like mye fra hans privatliv, noe som er tydelig for oss alle. Legen har krysset av for at det ikke er mulig med tilrettelegging for at han skal kunne utføre jobben, og at han ikke kan vende tilbake til jobben. Men han har satt "ja" i spørsmålet om han må ha en annen jobb. Dette gjelder altså sykemeldingen hans. Jeg er rimelig oppgitt og fortvilet, og hovedpersonen selv har gjort seg utilgjengelig ved å skru av mobilen, etter å ha gitt meg denne beskjeden. Han og hans lege har tydeligvis bestemt seg... 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 16. august 2007 Skrevet 16. august 2007 Han er 46 år, og har trimmet og syklet både inne og ute , og spist sunt det siste året.Han røyker ikke og drikker minimalt. Jeg har ikke sett han i bedre form på lenge, så det er det som er så rart. Stresset kommer nok like mye fra hans privatliv, noe som er tydelig for oss alle. Legen har krysset av for at det ikke er mulig med tilrettelegging for at han skal kunne utføre jobben, og at han ikke kan vende tilbake til jobben. Men han har satt "ja" i spørsmålet om han må ha en annen jobb. Dette gjelder altså sykemeldingen hans. Jeg er rimelig oppgitt og fortvilet, og hovedpersonen selv har gjort seg utilgjengelig ved å skru av mobilen, etter å ha gitt meg denne beskjeden. Han og hans lege har tydeligvis bestemt seg... Hjertesykdommer kan nok dukke opp uavhengig av fysikk og alder, men det teller jo med. Siden han er så avvisende, så faller i hvert fall mine tanker dithen at årsaken til stresshjerte/høyt blodtrykk/whatever sitter en etasje høyere opp enn hjertet. Vi hadde et "blodtrykkstilfelle" som etterhvert uttalte at h*n hadde "møtt veggen" på vår jobb. Og samme hvor problemet sitter, så er det jo helt reelt for vedkommende det gjelder. Og fortvilet å forholde seg til for de som må forsøke å ta over oppgavene som best de kan. Nå er vedkommende over i ny jobb, og ble såvidt jeg vet frisk over natta. Så du må nok bare begynne å se deg om etter en ny medarbeider 0 Siter
Gjest Utbrennt kan alle bli Skrevet 16. august 2007 Skrevet 16. august 2007 Han påstår at det skyldes stress, og at han har fått "stresshjerte" av å jobbe hos oss. Og jeg skjønner ikke hva dette er. Annet enn ufarlige ting som "ekstraslag", "hjertebank", "hurtig puls" osv. Men dette er jo ingen hjertesykdom, bare stressymptomer som bør kunne behandles. Jeg skønner ikke hva han mener, og det er ganske viktig at jeg skjønner det, siden han er 1/3 av oss ansatte, og den som har mest erfaring og kunnskap.... Han er utbrennt, nok er nok. Han kommer aldri tilbake til dere, og vil nok heller ikke dele med dere hva han kan osv. Slik er verden. Det er skummelt å være små, der bare den ene har spisskompetanse. Ikke bruk din energi på han, snu deg rundt på leting etter en ny medarbeider. 0 Siter
Colette Skrevet 16. august 2007 Forfatter Skrevet 16. august 2007 Han er utbrennt, nok er nok. Han kommer aldri tilbake til dere, og vil nok heller ikke dele med dere hva han kan osv. Slik er verden. Det er skummelt å være små, der bare den ene har spisskompetanse. Ikke bruk din energi på han, snu deg rundt på leting etter en ny medarbeider. Ja, du har rett i det, og takk for rådet. Vi er innstilt på å klare oss uten han, ved å påta oss mindre arbeid. Han har til tider kostet mer enn han smaker, og er ikke alltid like lett å samarbeide med. Så på mange måter en lettelse også. Jeg synes bare at det var litt usmakelig at han bruker et begrep som hjertesykdom som unnskyldning for å trekke seg, og han kunne gjort på en skikkelig måte ved å informere oss. Ikke bare sende en tekstmelding til meg, og slå av telefonen. Det sitter nok i hodet hans, ja. 0 Siter
Gjest hjertebank om natten Skrevet 16. august 2007 Skrevet 16. august 2007 Stresshjerte er vel ingen diagnose i seg selv. Jeg mener å tro at det handler om utbrenthet over tid. Jeg har hatt det slik der det gir seg utslag i hjertebank feks når jeg skal slappe av eller sove. Jeg kan feks våkne av at hjertet mitt banker fort i brystet, noe som er ubehagelig. Det legen sa til meg var at det var stress, og at kroppen min ikke klarte slappe helt av under søvn..underbevistheten jobber da.... Har vært i undersøkelse av hjertet der det ikke var noen somatisk feil. 0 Siter
Colette Skrevet 16. august 2007 Forfatter Skrevet 16. august 2007 Stresshjerte er vel ingen diagnose i seg selv. Jeg mener å tro at det handler om utbrenthet over tid. Jeg har hatt det slik der det gir seg utslag i hjertebank feks når jeg skal slappe av eller sove. Jeg kan feks våkne av at hjertet mitt banker fort i brystet, noe som er ubehagelig. Det legen sa til meg var at det var stress, og at kroppen min ikke klarte slappe helt av under søvn..underbevistheten jobber da.... Har vært i undersøkelse av hjertet der det ikke var noen somatisk feil. Ja, det var akkurat slik jeg trodde at det var. At det er hans psyke, stressnivå som gir utslag på hjertet. Jeg er selv plaget med ekstraslag når jeg er stresset. Og da synes jeg det er dårlig gjort av han å framstille det som om han har blitt hjertesyk. Han skrev slik: "Jeg har fått et lite sjokk nå. Fikk akkurat tlf. fra dr...stresshjerte, og jeg må slutte i jobben". Jeg oppfattet det i første omgang som om han omtrent hadde fått dødsdommen, og var alvorlig hjertesyk. Og denne fremgangsmåten likte jeg ikke. 0 Siter
Gjest hjertebank om natten Skrevet 16. august 2007 Skrevet 16. august 2007 Ja, det var akkurat slik jeg trodde at det var. At det er hans psyke, stressnivå som gir utslag på hjertet. Jeg er selv plaget med ekstraslag når jeg er stresset. Og da synes jeg det er dårlig gjort av han å framstille det som om han har blitt hjertesyk. Han skrev slik: "Jeg har fått et lite sjokk nå. Fikk akkurat tlf. fra dr...stresshjerte, og jeg må slutte i jobben". Jeg oppfattet det i første omgang som om han omtrent hadde fått dødsdommen, og var alvorlig hjertesyk. Og denne fremgangsmåten likte jeg ikke. Det var i så fall en dårlig fremstilling, helt enig. 0 Siter
Gjest Utbrennt kan alle bli Skrevet 19. august 2007 Skrevet 19. august 2007 Ja, du har rett i det, og takk for rådet. Vi er innstilt på å klare oss uten han, ved å påta oss mindre arbeid. Han har til tider kostet mer enn han smaker, og er ikke alltid like lett å samarbeide med. Så på mange måter en lettelse også. Jeg synes bare at det var litt usmakelig at han bruker et begrep som hjertesykdom som unnskyldning for å trekke seg, og han kunne gjort på en skikkelig måte ved å informere oss. Ikke bare sende en tekstmelding til meg, og slå av telefonen. Det sitter nok i hodet hans, ja. Skjønner godt at du blir irritert, men det hjelper så lite, han kommer garantert aldri tilbake for å gjøre en god jobb. 0 Siter
Colette Skrevet 19. august 2007 Forfatter Skrevet 19. august 2007 Skjønner godt at du blir irritert, men det hjelper så lite, han kommer garantert aldri tilbake for å gjøre en god jobb. Hvor ia ll verden får du det i fra at jeg er irritert? :-) Kremt...jeg som trodde at jeg skjulte det så godt :-) Joda, du har helt rett, dette har irritert meg mer enn jeg har godt av. Men nå begynner tåken å lette litt, og vi ser nye løsninger. Vi har et slikt arbeid, som gjør at vi har en sesong av gangen, som begynner på denne tiden. Han var på nippet til å slutte i fjor også, men da ble det ikke noe av. Orker ikke mer av denne ustabilteten hans....Da blir det snart flere av oss som får "stresshjerte" :-) Vi skal nok klare oss godt uten han, og jeg tror faktisk at det til slutt kommer noe godt ut av dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.