Gå til innhold

kummulere

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg trenger å kummulere og ber meg om hjelp. Jeg forstår ikke hva han mener.

Fortsetter under...

Skrevet

Du mener nok kumulere, som kan bety: føre opp en kandidat flere ganger på en valgliste.

Før kumulerte vi når det var kommunestyrevalg, men for 4 år siden, mener jeg vi prioriterte.

Jeg har nettopp fått brosjyren Kommunestyre- og fylkestingvalet 2007 i min postkasse. Der står det bl.a. at du (kommunevalg) setter et kryss i ruta ved de kandidatene du vil gi ekstra stemmer. Før kunne du stryke kandidater, men det er ikke nevnt i brosjyren.

Du kan og føre opp navn frå andre lister og på den måten være med å påvirke hvem de får inn i kommunestyret.

Det vil stå nede på listene hvordan du kan rette (har ikke fått noen lister enda i år), går jeg utfra.

Du kan gi ekstra stemmer også ved fylkestingvalget, men jeg tror ikke det har noen hensikt. Her er det de første på listene som kommer inn.

Skrevet

Du mener nok kumulere, som kan bety: føre opp en kandidat flere ganger på en valgliste.

Før kumulerte vi når det var kommunestyrevalg, men for 4 år siden, mener jeg vi prioriterte.

Jeg har nettopp fått brosjyren Kommunestyre- og fylkestingvalet 2007 i min postkasse. Der står det bl.a. at du (kommunevalg) setter et kryss i ruta ved de kandidatene du vil gi ekstra stemmer. Før kunne du stryke kandidater, men det er ikke nevnt i brosjyren.

Du kan og føre opp navn frå andre lister og på den måten være med å påvirke hvem de får inn i kommunestyret.

Det vil stå nede på listene hvordan du kan rette (har ikke fått noen lister enda i år), går jeg utfra.

Du kan gi ekstra stemmer også ved fylkestingvalget, men jeg tror ikke det har noen hensikt. Her er det de første på listene som kommer inn.

Jeg skal forhåndsstemme, har det noe å si?

Skrevet

Hvis du forhåndsstemmer i den kommunen du hører til går det helt fint. Forhåndsstemmer du fra en annen kommune, f.eks. du har folkeregisteradresse i Bodø, men befinner deg i Oslo når du skal stemme så kan du ikke kumulere, da stemmer du kun "rent" parti, du får da egne stemmeselder til dette.

Skrevet

Det står oppslag inne i stemmeavlukket i valglokalet om hva det er lov å gjøre.

Det er ikke så farlig om han gjør feil (ikke dermed sagt at du ikke skal hjelpe ham), for det er ikke slik lenger at stemmen da blir forkastet.

Skrevet

Det står oppslag inne i stemmeavlukket i valglokalet om hva det er lov å gjøre.

Det er ikke så farlig om han gjør feil (ikke dermed sagt at du ikke skal hjelpe ham), for det er ikke slik lenger at stemmen da blir forkastet.

''Det står oppslag inne i stemmeavlukket i valglokalet om hva det er lov å gjøre.''

*host* Det gjør det ikke (ikke hos oss i alle fall), men det står på baksiden av valgsedlene.

Annonse

Skrevet

''Det står oppslag inne i stemmeavlukket i valglokalet om hva det er lov å gjøre.''

*host* Det gjør det ikke (ikke hos oss i alle fall), men det står på baksiden av valgsedlene.

Hehe - jeg har nok ikke stemt så mange steder i landet at jeg burde formulert meg sånn, nei.

Skrevet

Nei jeg antar du kan gjøre samme endringene når du forhåndsstemmer (har aldri gjort det), dersom de har listene der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...