Gå til innhold

Kjønnssykdomstest + et spm om angrepilla og p-piller

Anbefalte innlegg

Jeg var på besøk hos typen min i helga. På lørdagen havna vi alene hos han, og klærne forsvant fort. Jeg var jomfru, men han var klar over det, men likevel gjorde han det han ikke fikk lov til...jeg hadde sagt at alt annet var greit, men at jeg ville vente med samleie. I alle fall, jeg trodde jo jeg skulle oppdage det om han prøvde seg, men der tok jeg feil. Jeg merka ikke noe, det gjorde ikke vondt i det hele tatt....og da jeg oppdaga det, var det for sent, for da var han alt godt inne i meg. Han hadde ikke engang tatt på kondom, og jeg er midt mellom to menstruasjoner, så det er ikke akkurat noen særlig sikker periode...

Jeg gikk til legen i dag, og kjøpte angrepille, bare for å være på den sikre siden, selv om sjansene er ørsmå...men det jeg lurer på, det er ikke skadelig å ta de?(sånn at det kan ødelegge for fruktbarhet senere)

En annen ting er, at når han ikke brukte kondom, og vi ikke har vært sammen så lenge, vet jeg ikke om han kan ha noen kjønnssykdommer...jeg tok det opp med jordmora i dag, men tok ingen test der og da, fordi hun mente jeg skulle snakke med kjæresten min først...det jeg lurer på er, er en urinprøve nok, eller bør jeg ringe og bestille time? Må jeg ta urinprøve for klamydia?

Det siste spørsmålet er om p-piller...jeg er veldig engstelig for å begynne med slikt. Er 18 år. Jeg synes det er å tukle så mye med kroppen...er redd for at p-pillene skal redusere sjansene for å få barn senere(om jeg får et slag som ikke passer til meg el.)...men når han tydeligvis ikke er helt til å stole på, vil jeg ikke risikere å måtte ta angrepiller atter en gang...så det jeg lurer på er om p-piller er helt ufarlig?(bortsett fra det blodpropp-risikoen) Er det dyrt med p-piller?

Håper på svar!! Er engstelig...

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke skadelig med angrepiller, da ville de ikke være tillatt (og tilmed er de uten resept). Det er ikke alle steder de sjekker chlamydia ved urinprøve, snakk med din venn om han har testet seg og vent evt en uke eller to før du lar deg teste. Med hensyn til p-pille så kan du også være trygg på at de ikke reduserer muligheten for å bli gravid siden, millioner av kvinner bruker dem. Det er liten forskjell på p-piller. P-piller har lite bivirkninger, se informasjon, her på dokotoronline eller f.eks., http://www.prevensjonsboken.com/p_piller.html. P-piller koster fra 25 til 70 kr i måneden, avhengig av merke.

Hei.

Jeg er jo ingen lege men jeg kan prøve å gi noen svar.P piller er ikke farlige med mindre du er i en av risiokogruppene,det får du vite av legen.Det er heller ikke så dyrt.Jeg går på trionetta og kjøper for et halvt år av gangen og det koster 158 kr,for 3mnd av gangen koster det 95 kr.Det er et av de billigste merkene tror ejg.

Angrepillen er heller ikke noe farlig hvis den er tatt slik det sto på bruksanvisningen og jeg antar du leste den.

Med henhold til lege time,urinprøve,gynekolog vet je gikke.Men du burde først spørre om han ahr brukt kondom ved senere tilfeller,har han det skal det vel ikke være noen fare.

Hvis du bruker p piller skal ikke det skade for fruktbarhet senere heller,det er bare p sprøyta som sitter i 1-2 år etter du er ferdig med å ta den.

Men helt ærlig,kan du ikke stole på typen din og han byner å gå inn i deg etter at du klart har sagt fra om at du ikke vil vile jeg vurdert mitt forhold til han en gang til for å være helt sikker på at det var det du ville.Er du ikke klar for noe burde du ikke måtte gjøre det.

Håper alt går bra med deg.

LYkke til;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...