Gå til innhold

Hvor lenge får jeg permisjon?

Anbefalte innlegg

Gjest pregnant77

Fra når i svangerskapet, var det tre uker før termin?

Og hvor lenge varer den? Og når pleier far vanligvis å ta ut sin del av permisjonen, er det ikke fire uker han er pålagt? Hvem betaler "lønna" når han har permisjon? Sjefen eller trygden? Og om jeg tar ut hele ferien min i løpet av permisjonen, dvs fem uker,

vil det da bli det samme som at jeg får fem uker ekstra på min permisjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283210-hvor-lenge-f%C3%A5r-jeg-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pregnant77

Du får permisjon tre uker før termin. Hvis du føder før tiden, mister du resten av før-termin-ukene. Føder du etter termin, får du ikke noe ekstra permisjon.

Jeg tror faren har rett til seks ukers permisjon nå.

Hva med ferien da, blir den lagt til?

F.eks. om faren tar ut permisjon de første ukene mine og jeg tar ut ferie da, så kommer permisjonen i tillegg? Hvor lang permisjon har jeg til sammen krav på? Pluss de fem ukene ferie?

F.eks. om faren tar ut permisjon de første ukene mine og jeg tar ut ferie da, så kommer permisjonen i tillegg? Hvor lang permisjon har jeg til sammen krav på? Pluss de fem ukene ferie?

Jeg tror ikke du kan legge ferien inn i de første ukene. "Forhåndsukene" og de 6 første ukene etter fødselen skal du ha permisjon.

Resten disponerer dere selv. Du kan legge ferien inn i permisjonen i den tiden du ellers ville hatt ferie, eller mot slutten. Jeg tror dette framgår av skjemaet du må fylle ut.

Her står det mer om bl.a. fedrekvoten. Legg merke til at han kan ta den på deltid - en fin løsning f.eks. hvis det er gunstig for jobben hans og du kan begynne å jobbe på deltid:

http://www.nav.no/page?id=263

Jeg vil bare legge til én ting til labans svar.

Husk at permisjonen regnes i uker, mens ferien regnes i dager. Dermed lønner det seg å legge ferien til perioder der det er mange fridager. Jul, påske og mai.

Gjest hos oss

I tillegg til permisjonen (dine tre uker før termin, seks uker etter termin, pappaens seks uker, og resten av året dere kan dele som dere vil), har pappaen rett til to uker permisjon for å være sammen med deg og babyen rett etter fødsel / hjemkomst.

Det er opp til arbeidsgiveren kontrakten hans, om denne permisjonen er med lønn.

Denne rettigheten er gammel, og har ikke noe med den andre permisjonen å gjøre, den kommer inn under arbeidsmiljøloven (omsorgspermisjon ved fødsel / hjemkomst).

Det er samme regler for utbetalingen av din lønn under permisjon, og hans lønn under permisjon. Trygden betaler alt opp til seks ganger grunnbeløpet, arbeidsgiver _kan_ betaler det resterende (hvis man har avtale om det, og tjener mer enn 6G)

Annonse

Jeg er ikke helt sikker.

Gjest les og lær

Hvorfor leser du ikke på NAV sine sider. Alt står der. Les om foreldrepenger.

Gjest pregnant77

Jeg tror ikke du kan legge ferien inn i de første ukene. "Forhåndsukene" og de 6 første ukene etter fødselen skal du ha permisjon.

Resten disponerer dere selv. Du kan legge ferien inn i permisjonen i den tiden du ellers ville hatt ferie, eller mot slutten. Jeg tror dette framgår av skjemaet du må fylle ut.

Her står det mer om bl.a. fedrekvoten. Legg merke til at han kan ta den på deltid - en fin løsning f.eks. hvis det er gunstig for jobben hans og du kan begynne å jobbe på deltid:

http://www.nav.no/page?id=263

Så jeg tar ut permisjon tre uker før termin og de første seks ukene

og de første to ukene etter fødselen kan far være hjemme hos meg i tillegg til sin vanlige permisjon - så senere kan jeg ta ut f.eks. fem uker ferie mens han tar ut sine seks uker permisjon? Må ha ta ut alle sine uker?

og de første to ukene etter fødselen kan far være hjemme hos meg i tillegg til sin vanlige permisjon - så senere kan jeg ta ut f.eks. fem uker ferie mens han tar ut sine seks uker permisjon? Må ha ta ut alle sine uker?

Hvis han ikke tar ut alle sine uker skal det gode grunner til for at de skal overføres til deg og dere står i stor fare for å miste de ukene av permisjonen da. Forøvrig synes jeg det skal svært gode grunner til for at far ikke skal ta ut sine 6 uker...

Annonse

Du kan gjøre hva du vil mens han har permisjon, men selvsagt ikke ha permisjon (med lønn) selv samtidig.

De ukene han ikke tar ut, mister dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...