Gå til innhold

Barn som utnytter eldre foreldre...

Anbefalte innlegg

Gjest – barnebarnet
Skrevet

Min farmor og farfar er over 80 år. De har tre barn som jeg til stadighet er vitne til utnytter foreldrene sine økonomisk. De ber stadig om tusenlapper og lån og de får ikke pengene tilbake som avtalt. Nå har farmor begynt å klage til meg over sine barn, der hun forteller at to av dem til stadighet er å tigger penger hos de gamle. Hun føler seg svært presset og henter penger til dem. Hun forteller også at de sier de ikke har råd, og er nødt å få låne penger. Farfar sier han enda forsørger sine barn på over 60 år. Dette ser jeg på som økonomisk utnytting, og nærmest et overgrep for besteforeldrene mine. Hva kan gjøres i denne situasjonen. Når besteforeldrene mine til stadighet klager til meg, må en jo ta dette alvorlig.

Skrevet

Dette er jo direkte stygt! Har besteforeldrene dine krefter og mot til å si nei når barna kommer? Du er vel ganske voksen selv ettersom dine foreldre er rundt 60, har du mot til å ta en prat med dem og dine onkler/tanter?

Gjest Elextra
Skrevet

Enig i at dette er stygt. Men det er vel besteforeldrene dine som bør sette foten ned og rett og slett si nei. Det er vel antakelig noe de burde begynt med for 50 år siden?

Gjest barnebarnet
Skrevet

Dette er jo direkte stygt! Har besteforeldrene dine krefter og mot til å si nei når barna kommer? Du er vel ganske voksen selv ettersom dine foreldre er rundt 60, har du mot til å ta en prat med dem og dine onkler/tanter?

Ja jeg er godt voksen. Jeg føler det blir vanskelig å ta opp, da jeg trår i et mineområder. De tre "barna" kjemper seg en kamp i mellom der ofte misunnelse over hva den ene eller andre har fått. Føler meg på utsiden av dette regimet, men siden besteforeldrene betror seg til meg til stadighet i det siste, føler jeg dette som et rop om hjelp. Farfar er dessuten en del dement og sier og glemmer mye. Farmor kan nok si i fra, men føler hun kommer til kort hele tiden. Og barna vet jo at de har penger i banken.

Skrevet

I og med at du er et barnebarn som er vel du et avkom til en av de som holder på med dette?

Du kan i alle fall begynne der.

Det er litt "farlig" for deg å blande deg inn i dette, hvis du ikke er klar for å ta igjen og si klart i fra.

Men du kan be foreldrene si i fra at de nå ikke har råd til å hjelpe noen av dem, så de må klare seg selv. De burde kunne klare det så lenge de er så gamle.

De kan i alle fall ikke hjelpe bare noen, enten ingen eller alle.

Skrevet

Ja jeg er godt voksen. Jeg føler det blir vanskelig å ta opp, da jeg trår i et mineområder. De tre "barna" kjemper seg en kamp i mellom der ofte misunnelse over hva den ene eller andre har fått. Føler meg på utsiden av dette regimet, men siden besteforeldrene betror seg til meg til stadighet i det siste, føler jeg dette som et rop om hjelp. Farfar er dessuten en del dement og sier og glemmer mye. Farmor kan nok si i fra, men føler hun kommer til kort hele tiden. Og barna vet jo at de har penger i banken.

HVa om foreldrene gir barna sine forskudd på arv, og så har de bare igjen nok penger til å klare seg til de dør?

GAnske drastisk, jeg vet det, men da kanskje maset stopper?

Skrevet

Start med å ta det opp med dine foreldre, som vel er en av partene i dette?

Skrevet

Tør du selv snakke med barna deres? Kanskje du kan be besteforeldrene dine ringe deg neste gang noen vil ha penger og de ikke klarer si nei?

Skrevet

De kan jo gjøre noe så enkelt som å skrive opp det alle får - sørge for at det blir tilgjengelig forn flere og så blir de beløpene trukket fra senere arv. Hvis de har en liste som de som får penger må signere på ved siden av beløpet.

Er jo en bra ting å gi penger til 'barna' mens de trenger det - men litt spesielt siden de her er over 60 år .........

Skrevet

Jeg er enig i den med forskudd på arv. Gi dem det, og si: det er det dere får. Dere er voksne mennesker som må klare dere selv fra nå av. Disse ordene burde egentlig blitt sagt og fulgt opp for årtier siden, men en gang må man jo sette foten ned. Bedre veldig sent enn aldri. Så får barna bare sutre som de småungene de tydeligvis fortsatt er.

Skrevet

Jeg har to forslag:

1) Dine besteforeldre bør begynne å skrive opp hvor mye den enkelte låner, og hvilken dato det er avtalt å skulle bli tilbakebetalt. Denne lappen bør de henge opp i all tydelighet, feks på sitt kjøkken. Dermed blir det tydelig for enhver som kommer på besøk (inkl. de tre søsknene) og forhåpentligvis blir de litt "flaue" også.

2) Det andre alternativet er at du inviterer alle de voksne det gjelder (altså onkel/tante/forelder) til deg. Si at du må snakke med dem om noe viktig og alvorlig, men ikke si hva det gjelder. Når de kommer, ber du dem lytte nøye. Du har da forberedt godt hva du vil si, og sier rett ut hva du ser og hører og hva du syns om dette.

Jeg tror dette vil være bedre enn at du prøver å snakke med bare en av dem alene.

I tillegg bør du selvsagt støtte dine besteforeldre fullt ut på det å sette grenser, og gjerne "tørr-trene" litt med dem på hva de kan si.

Lykke til! Så fint at det finns en fornuftig slektning blant dere (altså deg).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...