Gå til innhold

"Bry seg" med naboen ??

Anbefalte innlegg

Gjest chrikar
Skrevet

Vi bor omtrent oppe på hverandre men har liksom aldri fått noe spesielt kontakt siden jeg ser henne veldig sjelden, men jeg vet hun er hjemme "hele" tiden og jeg har aldri sett/hørt noen vært på besøk i løpet av flere år så jeg syns litt synd på henne, men kanskje hun vil ha det sånn , hvem vet.

Jeg har begynt å lure da vettu , i mitt rare hode, om ejg skulle be henne med ut på noe, ikke bare fordi jeg syns synd på henne med det hadde vært artig å bli veninne med naboen også. Det hadde vært litt koselig å finni på litt ting sammen mente jeg da, men vet ikke om det er å bry seg for mye ????

Skrevet

Du kan da alltids be henne på middag, kaffe eller med på en aktivitet. Jeg synes ikke det blir å bry seg.

Skrevet

Alle mennesker burde tenke som deg. Det er ufattelig mye ensomhet i Norge, faktisk rundt oss der vi bor. Se nå bare på psykiatriforumet hva noen mennesker skriver.

Hun hadde sikkert vært avvisende i begynnelsen og så tødd opp litt etterhvert. Du kan jo begynne med å hilse og smile til henne når du passerer henne.

Jeg har noen naboer av en annen kaliber. Et ektepar i 60-årene. Noen ganger hilser de og prater, andre ganger totalt avvisende. Det er sårende og jeg føler jeg har gjort noe galt. Men tenker at de sikkert har "skurringer" seg imellom, utenfor min sfære......

Vi burde åpnet øynene våre mer for enslige og ensomme mennesker. Det er så lite som skal til. En liten prat over en kopp te/kaffe, så er dagen reddet for dem. Om vi bare gir en halvtime av vår egen tid innimellom kan vi forhindre at mennesker føler seg totalt forlatt på denne jorden.

Skrevet

Dersom du primært synes synd på henne, så synes jeg du skal holde deg unna. Folk flest ønsker ikke "vedledighet" fra naboer.

Dersom hovedmotivasjonen din er at du kunne tenkt deg en ny venninne å gjøre noe sammen med, så kan du jo prøve å ta intitiativ til å få bedre kontakt og evt gjøre noe sammen.

Gjest Sprøyt og pølsevev
Skrevet

Dersom du primært synes synd på henne, så synes jeg du skal holde deg unna. Folk flest ønsker ikke "vedledighet" fra naboer.

Dersom hovedmotivasjonen din er at du kunne tenkt deg en ny venninne å gjøre noe sammen med, så kan du jo prøve å ta intitiativ til å få bedre kontakt og evt gjøre noe sammen.

Mener du det seriøst? Tenk om alle tenkte sånn, da hadde det blitt ett kaldt samfunn!? Jeg har selv gjort slike ting fordi jeg synes synd på personer og ville prøve å gjøre en forskjell i hverdagen dems og det har utviklet seg til noe fint. Er du klar over hvor mange ensomme det finnes i vårt samfunn som bare sitter hjemme for seg selv og har det vondt men ikke får seg til å gjøre noe med det!!??? Du bvet nok svært lite om hva "de fleste" vil. Regner med jeg har truffet alle unntakene.........................................

Skrevet

Mener du det seriøst? Tenk om alle tenkte sånn, da hadde det blitt ett kaldt samfunn!? Jeg har selv gjort slike ting fordi jeg synes synd på personer og ville prøve å gjøre en forskjell i hverdagen dems og det har utviklet seg til noe fint. Er du klar over hvor mange ensomme det finnes i vårt samfunn som bare sitter hjemme for seg selv og har det vondt men ikke får seg til å gjøre noe med det!!??? Du bvet nok svært lite om hva "de fleste" vil. Regner med jeg har truffet alle unntakene.........................................

Folk er sikkert forskjellige, sikkert også mht hva de ville ønske i en slik situasjon.

Jeg har en svigerinne som nok "våkne" naboer ville mene levde svært tilbaketrukket. Dette er imidlertid hennes valg, og verken vi som kjenner henne eller hun selv synes synd på henne av den grunn. Mennesker har forskjellig behov i forhold til hvor mye de har behov for kontakt med andre vs behov for å trekke seg tilbake, og jeg har liten sans for igangsetting av "vedledige tiltak" dersom man ikke har et bedre grunnlag å trekke slutninger på. Det er forøvrig også hårfine grenser mellom å "synes litt synd på" og å "se litt ned på " andre.

Gjest Sprøyt og pølsevev
Skrevet

Folk er sikkert forskjellige, sikkert også mht hva de ville ønske i en slik situasjon.

Jeg har en svigerinne som nok "våkne" naboer ville mene levde svært tilbaketrukket. Dette er imidlertid hennes valg, og verken vi som kjenner henne eller hun selv synes synd på henne av den grunn. Mennesker har forskjellig behov i forhold til hvor mye de har behov for kontakt med andre vs behov for å trekke seg tilbake, og jeg har liten sans for igangsetting av "vedledige tiltak" dersom man ikke har et bedre grunnlag å trekke slutninger på. Det er forøvrig også hårfine grenser mellom å "synes litt synd på" og å "se litt ned på " andre.

Så du mener det er best å la vær isteden da for å være på den sikre siden? Å ikke gi de det valget de faktisk får ved å si nei om det ikke er interessant.

Du kan gjerne se på det som tiltak og veledighet men jeg velger heller å se på det som medmennsklighet, det blir faktisk satt veldig pris på, og det er veldig enkelt å si nei hvis man blir bedt med på cafe eller kino? Er klar over det finnes mennesker som er selvvalgt alene, men har stor tvil om at de er veldig mange. Uansett ser jeg ikke skaden ved å be med noen på noe småtteri, de kan avslå og ferdig med det.

Skrevet

Så du mener det er best å la vær isteden da for å være på den sikre siden? Å ikke gi de det valget de faktisk får ved å si nei om det ikke er interessant.

Du kan gjerne se på det som tiltak og veledighet men jeg velger heller å se på det som medmennsklighet, det blir faktisk satt veldig pris på, og det er veldig enkelt å si nei hvis man blir bedt med på cafe eller kino? Er klar over det finnes mennesker som er selvvalgt alene, men har stor tvil om at de er veldig mange. Uansett ser jeg ikke skaden ved å be med noen på noe småtteri, de kan avslå og ferdig med det.

Tror fortsatt jeg ville foretrukket å vite at den andre primært hadde et ønske om kontakt - selv om det også kunne være andre medvirkende faktorer - dersom jeg var i en slik situasjon og ble bedt med på et eller annet.

Har du ta initiativ i forhold til folk kun fordi du har syntes synd på dem, eller fordi du har ønsket å dekke egne behov for kontakt også?

Skrevet

Tror fortsatt jeg ville foretrukket å vite at den andre primært hadde et ønske om kontakt - selv om det også kunne være andre medvirkende faktorer - dersom jeg var i en slik situasjon og ble bedt med på et eller annet.

Har du ta initiativ i forhold til folk kun fordi du har syntes synd på dem, eller fordi du har ønsket å dekke egne behov for kontakt også?

Skulle stått "tatt initiativ"...

Gjest Sprøyt og pølsevev
Skrevet

Først og fremst fordi jeg har følt med andre, det er ikke sånn at jeg har det som en hobby liksom, det har ikke vært haugevis av tilfeller, men det har føltes riktig å gjøre det noenganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...