apekatt Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Kan det virkelig vente? Jeg befinner meg for tiden i England, og kommer ikke tilbake til Norge før om cirka 3 uker. Det som har skjedd er: 1. Onsdag 23.05 begynte en tann å gjøre litt vondt. Det var ikke noen skarp smerte, bare ubehag. En liten bit av en gammel fylling hadde falt ut en måneds tid tidligere, men da det ikke hadde gjort noe vondt tenkte jeg det kunne vente til jeg kommer hjem til Norge. Tannleger i England har ikke akkurat det beste ryktet på seg. 2. Torsdag 24.05 prøvde jeg å finne en tannlege som kunne behandle meg på dagen. Det gikk ikke. Jeg fikk time på fredag. Tannen ga meg stadig litt ubehag, men stadig ingen skarp smerte, og ikke verre enn at smertestillende tok knekken på ubehaget. 3. Fredag 25.05 om morgenen hadde jeg time hos en tannlege. Hun spurte hva som hadde skjedd, tok ingen røntgen bilder, bare undersøkte tannen. Konklusjonen var at det var fyllingen som var blitt så gammel og sliten at den måtte skiftes ut (jeg bruker bare hvite fyllinger). Hun boret den ut, og satte i en midlertidig fylling. Så skulle jeg heller gå til tannlegen hjemme i Norge. (Her er det også lang ventetid for å komme til og få vanlig behandling). Fikk resept på ampicillin for sikkerhets skyld, som jeg da begynte å ta den ettermiddagen. 4. Fredag: etter at bedøvelsen gikk ut merket jeg ikke noe ubehag fra tannen selv, men det var blitt litt hovent. Det syntes ikke på ansiktet, jeg kunne bare merke det selv. 5. Lørdag 26.05 var hevelsen ikke gått ned noe. Jeg dro til tannlegen igjen (en ny en denne gangen), som sa at det var en infeksjon, men at det var bare å ta antibiotika og vente til jeg kommer hjem til Norge med å gjøre noe mer. Tannen selv har roet seg – nesten ingen smerter fra den. Fikk en ny type antibiotika som jeg skulle ta i tillegg (metronidazole 200 mg), samt ibuprofen 600 mg til å ta 3 ganger daglig i fem dager (ved behov). 6. Innen søndag kveld hadde jeg fortsatt ikke merket noen bedring eller effekt av medisinene. Hevelsen var blitt litt større, folk som kjenner meg godt kunne så vidt se en liten hevelse på kinnet. (Men det syntes så lite at folk som ikke kjenner meg ikke kunne se noe). Stadig lite eller ingen smerter fra selv tanna, men hevelsen gir noe ubehag. 7. Mandag 28.05 dro jeg på nytt til tannlege. Hevelsen var ikke større, men ikke mindre heller, kjentes hard ut. Som en hard liten kul over tanna. Tannbyll, tenkte jeg da… Tanna gjorde fortsatt ikke særlig vondt. (ps: jeg vet at den ’lever’ enda . Tannlegen som undersøkte meg i dag, sa bare at ja, det er en liten tannbyll, men fordi du ikke har feber, ikke hevede lymfekjertler, og tennene ikke gjør vondt, haster det ikke. Han sa antibiotikaene nok ville få infeksjonen under kontroll, og at videre behandling kunne vente til jeg drar hjem. Jeg fikk en resept på nok en antibiotika-kur (amoxicillin) som jeg skal ta når jeg blir ferdig med metronidazole-kuren. Spørsmålet mitt er: er det virkelig nok? Det er konstatert at jeg har en tannbyll, dog den er liten. Ingen andre symptomer. Tanna har fått en midlertidig fylling, og smertene fra den selv har forsvunnet. Jeg vet at jeg trenger en rotfylling allikevel, skifte ut den midlertidige fyllingen. Men stemmer det at antibiotika er nok for å behandle tannbyllen?!? Kan videre behandling virkelig vente i de 3 ukene det tar før jeg er tilbake i Norge? Jeg blir mest bekymret og litt redd, fordi jeg ikke stoler på det engelske helsevesenet. Er midt oppe i eksamenstid nå, så det er kjedelig å måtte bekymre seg for det her. Kan jeg slappe av i disse tre ukene? Bare fullføre antibiotika kurene, og så vente? Eller burde jeg insistere på at det gjøres noe mer? Problemet er bare at det er veldig vanskelig å komme til her, så jeg vet ikke om jeg får gjort noe mer med tanna mens jeg er her. På forhånd takk for svar, håper du kan berolige meg? Mvh. utenlandsstudent 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28327-kan-det-vente/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Hei apekatt. Du beskriver det klassiske forløpet av en slik betennelse. Tvilen hos pasienten er også helt klassisk fordi man forventer at medisiner skal virke omtrent momentant. Når dette ikke skjer kommer fortvilelsen. Noen bytter tannlege og antibiotika i mangel av tro på hva den første gjorde. Antibiotika vil først ha synbar virking etter minst et døgn. Da bør behandlingen med å rense ut det betente nervevevet ta til og et innlegg som desinfiserer rotkanalen legges i. Selv om hevelsen går tilbake vil kulen over rotspissen på tannen være der noe lengre. Jeg synes dette er bra timing. Når antibiotika har virket en ukes tid skal du snart hjem og kan fortsette behandlingen. For du har vel allerede bestilt time hos din norske tannlege ??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28327-kan-det-vente/#findComment-114641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.