Gå til innhold

vernepleier vs. førskolelærer

Anbefalte innlegg

Gjest Magdaren
Skrevet

Hva ville dere anbefale meg å søke på, vernepleier eller førskolelærer? Er det noe for eller imot det ene eller andre? Vanskelig å bestemme seg... er jo bare et halvt år til man kan begynne å søke på høgskoler, og jeg sliter med å bestemme meg. Har lenge tenkt vernepleier, men så var det ei som prøvde få meg til å tro at det var svært så mye stell i det yrket, såfremt en ikke jobbet på NAV. Men det er vel mere stell på en hjelpepleier enn vernepleier, en vernepleier har jo et større spekter å jobbe med?

Vet ikke om jeg er så pedagogisk av meg heller, men kanskje en lærer å bli det i løpet av studiet? (førskolelærer) Føler ikke jeg er noen ledertype...

Men lønna er for lav til at jeg vil være barne-og ungdomsarbeider resten av livet og vil også utvikle meg selv ved å bli høyere utdannet.

tips til en ung dame i tvil?

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg er nettopp ferdig utdannet vernepleier, og kunne ikke tenke meg å være førskolelærer. Vernepleieryrket er mangfoldig. Flere muligheter å velge mellom og jobb i massevis. En trenger så absolutt ikke jobbe i pleien her. Jeg var feks i praksis hos politiet i den forebyggende gruppe for barn og unge. Kjempespennende. Som vernepleier kan du jobbe med mange ulike ting. Dette passer meg bra, så får jeg prøvd hva som passer meg. I tillegg er det flere videreutdanninger en kan ta etter man har funnet ut hva en best trives med.

Jeg ville gått for vernepleier.

Gjest Magdaren
Skrevet