Gå til innhold

Brenne DVD!

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ehhh .. Er ikke alle brennbare DVD-er sonefrie i utgangspunktet da? Det er du som må velge å brenne til rett system (PAL eller NTFS eller hva det nå heter) for at de skal kunne leses av DVD-spillere i de respektive landene.

Gjest Brennbar
Skrevet

Ehhh .. Er ikke alle brennbare DVD-er sonefrie i utgangspunktet da? Det er du som må velge å brenne til rett system (PAL eller NTFS eller hva det nå heter) for at de skal kunne leses av DVD-spillere i de respektive landene.

Joda de er sonefrie, spørsmålet mitt var hva DVD-R og DVD+R betød :-)

men hva mener du med Pal og NTFS?

Skrevet

Her bruker vi sone 2 (Pal) tror jeg. Jeg tror det er veldig liten forskjell på om det er -R eller +R. I begynnelsen ble man ikke enige om en standard og det ble laget to forskjellig, men begge to virker på en vanlig dvd-spiller.

Gjest Brennbar
Skrevet

Her bruker vi sone 2 (Pal) tror jeg. Jeg tror det er veldig liten forskjell på om det er -R eller +R. I begynnelsen ble man ikke enige om en standard og det ble laget to forskjellig, men begge to virker på en vanlig dvd-spiller.

Takker så mye :-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg vet ikke hva -R og +R betyr, men jeg fikk streng beskjed om å kjøpe -R da jeg skull kjøpe.

Gjest ChiengMai
Skrevet

En del eldre DVD-spillere taklet enten +R eller -R, nå har det ikke noe å si hva du bruker.

''men hva mener du med Pal og NTFS?''

I Norge, og Europa forøvrig brukes PAL-systemet på DVD og TV, i USA og Sør-Amerika brukes NTFS. Som en regel kan du si at en PAL-TV støtter DVD som er brent som PAL, mens det ikke er selvsagt at en PAL-TV kan vise det amerikanske systemet. Når du brenner en DVD får du, i alle fall i de programmene jeg har brukt, spørsmål om du skal konvertere til PAL eller NTFS. Det er dette du må forholde deg til når du skal brenne DVD til f.eks venner som bor utenlands.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det heter NTSC, ikke NTFS som er noe helt annet. :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...