Gjest mor til fem og fibro Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 hei jeg er ei dame som fyller 40 nå snart. jeg har hatt fibro i 19 år, og har idag 5 barn, minste 2 og elste 20 år. ja jeg fikk utslag av sykdommen veldig tidlig, har vært igjennom det meste, siden jeg var ung måtte jeg prøve mye rart, og omskolering, skoleutdannelse, behandlinger, til slutt en psykolog, de mente det var mulig han kunne snakke det ut, tror jeg. vel etter 13 år fikk jeg uføretrygd, har hatt attføring osv hele tiden. vel, jeg er ikke feit men har noen kilo for mye rundt livet og diet for meg er helt utelukket, må ha mat ellers blir jeg veldig grinete. det hele begynte med at min mor kom på besøk i fjor, hun er og har vært overvektig i mange år, men nå har det satt seg slike spor helsemessig, så jeg fikk sjokk. hun elsker å gå butikk op og ned men orker ikke lenger, og hun har IKKE fibro, er bare 63 år. jeg selv har mye plager med hodepine, sover aldri mange timer på engang, men sovner lett, senere årene har jeg fått mere plager med knærne, anklene og albuene. generelt har jeg jo vondt overalt, men det er dette som er værst. jeg må få si at jeg har alltid vært aktiv tross smerter, men aldri trent, organisert. så gikk far og mor (oss) til innkjøp av sånn blanding av stepper og sykkel. trodde jeg skulle dø av 5 minutter, nå tar jeg 20 minutter hver morgen, etter at ledda har myket seg litt. og dette har gått så og si uten ekstra smerter, jeg strekker ut bra da. og vet dere etter 2,5 uke var 5 cm borte fra magen, så jeg har fått blod på tann. jeg leste en artikkel for mange år siden om en eldre kvinne som hadde trent av seg fibro, den tror jeg ikke helt på, men at man bør gjøre litt trening for å ikke stivne helt, det tror jeg. vi har nå bodd i spania i mange år og jeg tror varmen gjør bra, men for knærne og albuene mine har det blitt tøft med fuktigheten, luftfuktighet. ja dere tenker på spania som tørt og varmt, men det er faktisk veldig høy luftfuktighet her, og det tror jeg er årsaken til mine ekstra plager. har noen erfaring med noen tilskudd el. for knær og ledd???????? i norge gikk jeg på somadrill og paralgin forte, men dette kom jeg meg gudselov ut av, målet var bare å få tak i smertestillende. vær forsiktig med hva dere tar mot smertene. mye er vanedannende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283335-fibro-i-19-%C3%A5r-og-n%C3%A5-trener-jeg-rart/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 At noen klarer å trene av seg fibro, har jeg ikke mye tro på. Da er man heller feildiagnistisert, og hadde vel egentlig problemer ifbm immobilitet i utgangspunket (noe som også kan utløse er komplekst smertebilde). Men at trening absolutt er gunstig og gjør at vi med fibro (jeg har det også) kan leve et bedre liv, er jeg overhodet ikke i tvil om. Problemet mitt er at jeg har ME i tilegg, og det er to sykdommer som motarbeider hverandre, siden jeg blir sykere av ME'en av aktivitet... Så selv om jeg da klarer å holde smertene i sjakk, kommer ME-krasjet i stedet, og det tankler jeg dårligere enn smertene, faktisk... Når det gjelder smertestillende medisiner - kanskje det er fordi jeg er ung, men de legene jeg er i kontakt med nekter å skrive ut avhengighetsdannende medisiner til meg, nettopp fordi jeg er kroniker - tror de har blitt flinkere med dette i det senere... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283335-fibro-i-19-%C3%A5r-og-n%C3%A5-trener-jeg-rart/#findComment-2278274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.