Gjest dom Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Hei. For ca. 1 år siden oppsøkte jeg min lege pga. uregelmessige menstruasjonsblødninger. De hadde uteblitt 3 ganger i løpet av omtrent 8 måneder, og de 3 gangene var i måneder hvor det var mye stress på jobben. Det siste året har menstruasjonen kun uteblitt 1 gang, også dette i en svært stressende måned. Siden min søster hadde fått vite at hun hadde PCO, og at dette i hovedsak var arvelig, ønsket jeg å få vite om jeg kunne ha PCO. Jeg var hos gynekolog for omtrent 3 uker siden, og hun fortalte at jeg hadde PCO, og jeg fikk resept på p-pillen Diane pga. problemer med uren hud. Gynekologen tok celleprøver, kjente på livmoren og brukte ultralyd i undersøkelsen. Hun anbefalte meg å gå ned i vekt, for å prøve og holde det hele i sjakk. Hun kunne bare se noen små cyster på eggstokkene. - Min søster hadde så store cyster at den ene eggstokken er død. Jeg har ellers regelmessige menstruasjoner, sjelden smerter, røyker ikke og føler meg frisk ellers. Denne siste gang hadde jeg små blødninger rett etter menstruasjonen, hvilket bekymrer meg litt. Vekten er et problem, men den går i riktig retning nå (dvs. nedover. Jeg er 1.68 høy og veier 80 kg). Jeg har hatt høyt blodtrykk i ca. 1 år (hva det har vært tidligere,vet jeg ikke), men det er normalt nå. Jeg blir 30 år om 1 måned, er jomfru. Kan gynekologen oppdage eventuell kreft ved en slik undersøkelse jeg var igjennom, eller er det en egen undersøkelse? - Har ikke hørt noe negativt vedr. celleprøvene. Er det vanlig at mensen forandrer seg litt med alderen? Er nøye med vask nedentill, -kanskje det kan fremkalle en slik blødning? Har ikke hatt det tidligere. Pga. tanken på kreft, er jeg litt bekymret. Takker for svar. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28340-pcogynekologunders%C3%B8kelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. mai 2001 Del Skrevet 30. mai 2001 Det er ikke noe i dine symptomer som tyder på kreft, men ved ultralyd vil man kunne få mistanke både om kreft på eggstokker og i livmoren og ved den gynekologiske undersøkelse vil man i tillegg til celleprøven kunne sjekke for livmorhalskreft. Hvis du har PCO er det ikke uvanlig med slike blødninger som du beskriver. Ved 30 års alderen skulle det ikke være spesielle forandringer. En korreksjon. Man kan ikke ha så store cyster at en eggstokk dør, den fungerer tross cyster. Ved PCO er det aldri store cyster, de er faktisk så små at man ikke kaller dem cyster, men eggsekker eller follikler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28340-pcogynekologunders%C3%B8kelse/#findComment-115259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 30. mai 2001 Del Skrevet 30. mai 2001 Det er ikke noe i dine symptomer som tyder på kreft, men ved ultralyd vil man kunne få mistanke både om kreft på eggstokker og i livmoren og ved den gynekologiske undersøkelse vil man i tillegg til celleprøven kunne sjekke for livmorhalskreft. Hvis du har PCO er det ikke uvanlig med slike blødninger som du beskriver. Ved 30 års alderen skulle det ikke være spesielle forandringer. En korreksjon. Man kan ikke ha så store cyster at en eggstokk dør, den fungerer tross cyster. Ved PCO er det aldri store cyster, de er faktisk så små at man ikke kaller dem cyster, men eggsekker eller follikler. Hei. Takk for svar, som var en lettelse for meg å lese. Korreksjonen var nyttig lesning, noe jeg vil videreformidle til min søster som har dette problemet. -Hun har nok misforstått gynekologen. Vennlig hilsen dom 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28340-pcogynekologunders%C3%B8kelse/#findComment-115302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.