Gå til innhold

Skade på bil påført av barn på sykkel

Anbefalte innlegg

Gjest hvem betaler?
Skrevet

Hei

Vi opplevde at et barn på sykkel kjørte rett inn i bilen vår og påførte bulker, og ripeskader. Barnet kom full fart rundt en sving i boligstrøk vi kjørte veldig sakte og hadde stanset da h*n kjørte på oss. Har venner som har fått slike skader dekket gjennom inboforsikringen til barnets foreldre.

Det viser seg at begge familier i dette tilfellet har samme forsikringsselskap og de sier det må gå på vår kasko (med en stor egenandel for oss). Er det noen som vet hva som er riktig? Spiller barnets alder noen rolle?

For ordens skyld ingen ble skadet og uhellet skyldtes barnets uoppmerksomhet.

Skrevet

Min mann sier at det har noe med hvor stor skade det er. Man er ikke ersatatningspliktig når man kommer over en viss sum. Hør med forsikringselskapet dere. Så godt at det ikke ble alvorligere!

Skrevet

Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg mener at vi foreldre har et ansvar når våre barn ødelegger ting. Men jeg har også hørt at det er en øvre grense her.

Vet at man i hvertfall tidligere kunne få forsikring som dekket skader barn påførte andres ting.

Skrevet

Såvidt jeg husker fra jusen, er foreldre bare ansvarlige hvis de har latt barnet være uten tilstrekkelig tilsyn, eller hvis barnet har opptrådt uaktsomt.

Siden det skal mye til for at man kan bevise at et barn har opptrådt uaktsomt, blir det som regel ingen erstatningsplikt.

Skrevet

Man må betale opptil 5000 kr i erstatning, ikke mer. Det måtte vi når minstemann kastet stein over et steingjerde på SFO og traff taket og panseret på en bil som sto ulovlig parkert.

Skrevet

Man må betale opptil 5000 kr i erstatning, ikke mer. Det måtte vi når minstemann kastet stein over et steingjerde på SFO og traff taket og panseret på en bil som sto ulovlig parkert.

"Man må betale opptil 5000 kr i erstatning, ikke mer. Det måtte vi når minstemann kastet stein over et steingjerde på SFO og traff taket og panseret på en bil som sto ulovlig parkert."

:~(((

jævlig uflaks der!

Skrevet

Jeg har faktisk opplevd akkurat det samme. En guttunge syklet inn i bilen jeg kjørte, som forøvrig var lånt. Jeg sto rolig da det smalt, gutten klarte ikke svinge og kjørte over i midt kjørefelt.

Foreldrene nektet å betale. Jeg fikk telefon fra en advokat, som sa at så lenge guttungen var under en alder som tilsier at de ikke skjønner i utgangspunktet at de gjør noe galt, så er ikke foreldrene erstatningspliktige. Hvilken alder dette kan gjelde for er litt usikkert, men han antydet opp til 11 til 12 år, avhengig av hvor modent barnet er.

Dette er nå 25 år siden så det kan være at det har skjedd noe med lovverket siden den gangen. Ikke sikkert at det var riktig tolket heller fra advokaten den gangen.

En ting er om man er erstatningspliktig etter lovverket, noe helt annet er å være moralsk ansvarlig.

Det er merkelig at foreldre til barn som har påført andre skader og tap av penger ikke ønsker å gjøre opp for seg. Men det sier jo svært mye om disse tullingene.

mil1365380270
Skrevet

Her står det litt om det:

http://www.sykepleierforbundet.no/article.php?articleID=6988

Bl.a: "Foreldre kan også bli erstatningsansvarlig for barns erstatningsansvar, men her har lovgiver begrenset ansvaret til fem tusen kroner for hver enkelt skadehendelse - det begrensede ansvaret gjelder selv om foreldrene ikke har utvist noen form for skyld. Har de derimot latt det mangle på nødvendig tilsyn, eller på annen måte ikke gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve for å hindre skadeforvoldelse, kan de bli erstatningsansvarlig uten sumbegrensning. Foreldres ansvar er også dekket under innboforsikringen.

Blir imidlertid barnet ditt ikke ansett for å være erstatningsansvarlig, vil det rettslig sett ikke være noen plikt for verken barnet eller deg som forelder, å erstatte skaden. ."

Men jeg må jo si det er utrolig dårlig av foreldrene å la en uskyldig betale for noe deres barn har gjort. Sånne rollemodeller gjør ikke verden til et fint sted å vokse opp.

Skrevet

"Man må betale opptil 5000 kr i erstatning, ikke mer. Det måtte vi når minstemann kastet stein over et steingjerde på SFO og traff taket og panseret på en bil som sto ulovlig parkert."

:~(((

jævlig uflaks der!

Jeg synes nå for det første at de ansatte på SFO var mer ansvarlig enn meg som ikke hadde vært tilstede, dessuten så sto bilen feilparkert og mannen visste det det var SFO for førsteklassinger der og steingjerdet er så høyt så det er umulig å se at det sto noen parkert der.

Skrevet

Jeg synes nå for det første at de ansatte på SFO var mer ansvarlig enn meg som ikke hadde vært tilstede, dessuten så sto bilen feilparkert og mannen visste det det var SFO for førsteklassinger der og steingjerdet er så høyt så det er umulig å se at det sto noen parkert der.

nettopp..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...