Gå til innhold

Kjøpe seg inn i kjærestens leilighet..

Anbefalte innlegg

Gjest SamboerSpørsmål..
Skrevet

Jeg har fått et tilbud av min kjæreste å kjøpe meg inn i hans leilighet.

Da tenker jeg å jøpe meg inn med ca 40%. Jeg skal få kjøpe meg inn

med utgangspunkt i den summen han betalte for et halvt år siden.

Hvordan går jeg frem her? Jeg ønsker helst å ha mitt eget lån i min bank.

Eller må jeg være medlånetaker i det lånet han allerede har?

Er det andre faktorer som spiller inn? Jeg vil gjerne gjøre dette på best

mulig måte:)

Skrevet

Oppsøk i hvertfall advokat å få dette skriftelig!!! Koster noen kroner, men det er bagateller i forhold til om dere får problemer dersom dere skulle gå fra hverandre senere.

Skriv både samboeravtale og gjerne også testamente. Vet om folk som har måtte selge leilighet/hus etter at partneren døde og foreldrene arvet avdødes andel....

Gjest det er lurt
Skrevet

Det høres kjempelurt ut at du kjøper deg inn!

Du kan ta opp eget lån i egen bank. Be om en samtale med banken, så hører du hvilke papirer du trenger. En god økonomisk rådgiver vil kanskje også vite hva slags kontrakt dere skal skrive, for å bekrefte at du eier 40% av leiligheten, og skal motta 40% av salgssummen ved et eventuelt senere salg.

I tillegg kan du og kjæresten lage avtaler på hvordan kommende utgifter på leiligheten (ved oppussing, reparasjoner osv) skal fordeles, om du skal betale 40 eller 50 % av slike utgifter.

Gjest SamboerSprsmål
Skrevet

Det høres kjempelurt ut at du kjøper deg inn!

Du kan ta opp eget lån i egen bank. Be om en samtale med banken, så hører du hvilke papirer du trenger. En god økonomisk rådgiver vil kanskje også vite hva slags kontrakt dere skal skrive, for å bekrefte at du eier 40% av leiligheten, og skal motta 40% av salgssummen ved et eventuelt senere salg.

I tillegg kan du og kjæresten lage avtaler på hvordan kommende utgifter på leiligheten (ved oppussing, reparasjoner osv) skal fordeles, om du skal betale 40 eller 50 % av slike utgifter.

Takk for alle svar:)

Jeg skal ta kontakt med banken min, og høre hva de sier:)

Skrevet

Ta opp eget lån i ditt navn.

Skriv samboerkontrakt, der det fremgår at du nå eier 40% av leiligheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...