Gjest Fru83 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Rett før jul hadde jeg min 2. abort, og fikk da beskjed av gynekolog at jeg har hjerteformet livmor, noe som kunne være grunn i mine 2 aborter. Jeg er i dag 7+3 på vei og har de siste 2 ukene hatt en blødning som har variert i mengde blod. Da jeg var 6+6 var jeg på ultralyd og der kunne gynekologen se embryoet med hjerteaktivitet i den ene delen av livmor og en "blodsekk" i den andre. Kan denne blodsekken skade embryoet mitt? Har jo blødd en stund. Gynekolog sa at fostersekken min var "bulkete". Hva mener han med det og er det noe jeg bør bekymre meg over? Kan du fortelle meg litt om hjerteformet livmor. Er vanskelig å finne noe god forklaring på nettet. Er det mulig, om det skulle gå galt denne gangen, å operere vekk denne "skilleveggen" i livmor? Hvor stor sjans er det for at jeg kommer til å miste igjen denne gang? Har vært sykmeldt fra jobb disse 2 ukene, og tusler rundt her hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283476-hjerteformet-livmorbl%C3%B8dning-i-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Livmoren dannes av to deler som utvikles i hver side av bukhulen og som smelter sammen i midten. Denne sammensveltingen kan være mer eller mindre ufullstendig, kan være helt todelt uten forbindelse mellom de to deler (uterus didelfys), kan være todelt med kontakt (uterus bikornus), og det minste avvik er den hjerteformete livmor (uterus arcuatus). Det er altså den siste formen du har, og det diskuteres om den har betydning for abort eller for tidlig fødsel. To aborter regner vi med kan være ’hendelig uhell’, men hvis en kvinne har hatt tre aborter uten fødsel av barn, er det grunn til nærmere utredning. Du er nå gravid og man ser hjerteaktivitet hos fosteret, det er et bra tegn, men selvsagt ikke garanti. Jeg kan ikke angi prosent sjanse for at det går bra. Det er ikke lett å tolke en kollegas uttalelser. Kan blodsekk bety en blødning uten for hinnene, i morkaken? Kan blodsekken være en halvpart av en tvillingegraviditet som ikke ble til noe? Jeg vet ikke sikkert, heller ikke det med buklete. Hvis det skulle gå galt igjen, vi man sannsynligvis foreta hysteroskopi hvor man ser inn i livmoren og fjerner evt. skillevegg eller seil som kan endre form på livmorhulen. Men jeg håper inderlig det går bra med graviditeten, lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283476-hjerteformet-livmorbl%C3%B8dning-i-svangerskap/#findComment-2278348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.