Gå til innhold

Forberedelser til graviditet/foreldrerollen

Anbefalte innlegg

Gjest Gift par ønsker barn

Hei! Vi er et par på 25 år som har vært gift i 2 år og nå ønsker oss barn. Vi har lånt noen bøker og lest litt om dette, for å få litt forståelse og tips og være best mulig forberedt. Det viser seg imidlertid at det er en del informasjon som var nokså ukjent for oss begge, og som vi gjerne skulle snakket med en fagperson om ifht. vår situasjon. Vi har lest at begge parter bør leve så sunt som mulig minst 3 mnd. før unnfangelsen. Ingen av oss røyker, vi spiser variert og trener, men kunne med fordel vært mer aktive og spist litt mindre. (Hvilket vi også har tenkt til, da vi begge har noen kilo vi kan avse.) Hvor viktig er det med disse 3 mnd/hva legger man i å leve sunt? Det står at "for å øke både fruktbarheten og sjansen for et problemfritt svangerskap og et friskt barn, bør kvinnen unngå overvekt" - hva menes med overvekt? Jeg er 180cm/85kg. Vi har også lest at kvinnen bør ha et opphold på 1 mnd. etter å ha sluttet med P-piller, altså bruke kondom i mellomtiden og ha en normal menstruasjonssyklus før man setter i gang å prøve å få barn. Men en lege sa til meg en gang at man er veldig fruktbar/det er lett å få barn rett etter man har sluttet på P-piller. Instinktivt føler jeg at det ville være fornuftig å overvære en normal menstruasjonssyklus før man setter i gang å prøve å få barn, men hva er riktig å gjøre? "Ta folatsyretilskudd fra 2 mnd. før befruktning finner sted" - vil du anbefale dette, og hvor får man tak i det? Er det evt. et spesielt merke man bør holde seg til? Vi kan også lese at man bør bli undersøkt for røde hunder dersom man ikke er vaksinert, og vaksinere seg minst 3 uker før unnfangelsen dersom man ikke har hatt røde hunder. På mitt vaksinasjonskort står det: mmr-vaksine 25/11 1993. Er dette tilstrekkelig? Jeg trenger ikke tenke mer på dette? Er det andre ting man bør være obs på i forkant av unnfangelse/graviditet? Håper du kan svare oss på dette, evt. videresende til rette person. På forhånd takk! Hilsen Kvinnen i dette ekteskapet :)

Fortsetter under...

Slapp av! :o) Gå på apoteket og kjøp folsyre for gravide i morra og begynn å ta dem, det er lurt. Ha gjerne en pillefri syklus og knull så ivei som dere lyster. :o)

Det høres ut som dere er friske og sunne begge to, selv om dere kan "avse" noen kilo som du sier, du er tross alt ikke akkurat smellfeit. :o)

Oboy! Dere har kanskje forberedt dere litt for godt? :-) Det som er viktig er å begynne med folat(folsyre) dette pga at det minsker muligheten for misdannelser hos barnet/fosteret. Du får kjøpt slike på apoteket. Jeg hadde ikke opphold mellom p-pilleslutt og graviditet. Gikk fint det. Men hvis du vil ha en pillefri mnd så ta det!

Du blir sjekka for om du er rødehunder-resistent etter at du blir gravid. Ved første besøk hos lege.

Jeg levde ikke ekstra sunt tre mnd før graviditet. Prøver å være slik passe sunn hele tida, det får klare seg. Bare slapp av du, dere trenger ikke stresse så for at alt skal gjøres slik det står i boka. Da får dere nemlig problemer når bøkene blir motsigende, og det gjør de nemlig.

Vil ønske dere lykke til! Legg boka på hylla og få tak i ei som handler om graviditeten og følg med på fosterets utvikling. For det er morsomt. :-) Fosteret i min mage f.eks er 10 cm denne uka, og ligner en knøttliten baby.

Mette Moen, Gynekolog

Det er flott at dere tenker på å gi beste forhold for et foster, men tenk på hvor mange graviditeter som oppstår mer eller mindre tilfeldig og likevel går bra, sikkert de fleste. Til din vekt, den er et par kilo i overkanten, men det betyr ikke noe, så ikke tenk mer på det. (Din normal-vekt beregnes til å skulle være mindre enn 1,8 (din høyde) x 1,8 x 25=81 kg). Det lyder som dere lever sunt allerede. Kan du slutte å drikke alkohol er det veldig fint, men i all fall slutte når du vet at du er gravid. Det med å slutte en måned før med p-pille er rest fra gamle dager, før ultralyd. Det er usikkert når eggløsningen skjer i første måned etter p-pille slutt, men i dag bestemmes termin ut fra ultralyd i ca uke 18, så det er ikke noe problem. Man er ikke mer fruktbar i måneden etter p-pille slutt, men unge kvinner (på din alder) er generelt meget fruktbare. Hopp over det med kondom, det er ikke nødvendig. Alle kvinner bør bruke folat 400 mikrogram som du kan kjøpe på apotek uten resept. Det er tilstrekkelig å være vaksinert, som du er, for røde hunder. Lykke til med prosjektet, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...