Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. Har en del "rare" ting jeg lurer på. (Er gravid i uke 9.) Hvorfor skal man slutte å drikke kaffe under sv.skapet? Har diskutert dette med legen min og vi finner ikke noen god grunn til det. Kan ikke se at et moderat forbruk skal være skadelig.. Og.. noen sa til meg at jeg ikke måtte finne på å spise reker(og annen sjømat) under sv.skapet. (Bor i nordnorge med tilgang på ferske reker hele året) Er dette sant? Og til slutt.. Bading under selsamme sv.skap. I hav og sjø, altså. Svigermor hyler om krampefare i kaldt vann og økt abortrisiko etc. Er det noe i dette??

Vurderer sterkt å ikke snakke med flere før etter fødselen... :)

Frustrert hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28354-endel-ting-jeg-lurer-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår att du blir frusterad av alla som "tror sig vet" så mycket om graviditeten. Tyvärr är det många osanningar som är "ute och går" och som det alltså inte finns några vetenskapliga belägg för. Jag har inte hört att kaffe skulle vara farligt under graviditeten, detta gäller givetvis som allt annat med en normal konsumtion. Det enda negativa som jag har hört om kaffe, är att det försämrar förmågan att at upp järnet om man dricker det (eller te) isamband med intag av dessa tabletter. Kaffe kan också ge halsbränna som är vanligt förekommande under gravditeten. Du kan tryggt äta sjö mat under graviditeten. Det är bara när man ammar som man kan behöva att vara försiktig med detta, då en del barn reagerar kraftigt mot räkor och krabbor. Rå fisk skall du dock undvika, då den kan ge en listeriainfektion. Att bada under graviditeten är inte farligt.Visst kan man få kramp av att bada i kallt vatten, men det gäller ju för alla, inte bara för gravida. Du kan alltså tryggt avfärda alla dessa "negativa" påståenden. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...