Gå til innhold

Gjeldsrådgiver i kommunen

Anbefalte innlegg

Gjest Grubler mye
Skrevet

Saken er sånn at mannen min og jeg,av mange grunner,har mange hundre tusen kr i inkasso.Vi leier en liten 2 roms og har en gutt som nettopp startet epå skolen.NÅ har vi innsett at vi kommer oss ikke ut av denne krisen alene og tenkte å kotakte en gjeldsrådgiver i kommunen.Hva kan han hjelpe oss med?.Det som sliter mest på oss er boforholdene.Vi må ha en større leilighet med et soverom til gutten.VI bør helst kjøpe så det vi får trygg og fast plass vi kan bo så han slipper å bytte skole vist vi må flytte ofte.Man er jo aldri sikker når man leier.Men ingen vil låne oss penger til hus sånn som situasjonen er no.

Skrevet

En gjeldsrådgiver kan hjelpe dere med å ta kontakt med kreditorene slik at de kan ettergi mye av gjelden. Det går ofte på at de enten ser bort i fra de ekstra kostnadene som har påløpt etter at opprinnelig beløp er misligholdt eller at kreditorene går med på å slette alt eller deler av gjelden, så det blir overkommelig for dere å betale resten.

Dere kan dessverre se langt etter noe banklån for å kjøpe hus tror jeg, dere kan jo forsøke i noen banker, men tvilsomt om noen tør å ta sjangsen.

Dere har jo bevist at dere ikke er gode betalere, så derfor blir det vanskelig. Hvis dere ikke kan vise til at det uføret dere har kommet opp i ikke skyldes dere, men en utenforstående uheldige situasjon dere har havnet i og ikke økonomisk rot fra dere.

Uansett må dere rydde opp i "gammel moro" før dere kan be om huslån.

Skjønner svært godt at dette er en vanskelig situasjon og jeg håper det ordner seg for dere, spesielt for guttungens skyld.

Gjest den som venter på noe godt...
Skrevet

Jeg støtter svaret du har fått fra mrxx.

Hvis dere har fast inntekt så kan det hende dere kan få huslån i Husbken etter at gjeldsproblemene deres er ryddet opp og dere har en god oversikt over fremtidige inntekter og utgifter.

Hvis dere ikke får lån så prøve å få leid en større leilighet. Klart det er tryggest og deiligst å eie, men det er svært mange som leier leiligheter/hus og jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal kunne fungere helt bra for dere i forhold til trygghet rundt barnet deres.

Dere får prøve, som du/dere ønsker nå, å få ryddet opp i hele den økonomiske situasjonen. Så får dere bare se fremover, hvis noen av dere mangler jobb så se etter det. Noen ganger må vi helt enkelt bare vente litt og jobbe for å få de ting vi ønsker oss.

Dessto deiligere når vi endelig når målet.

Gjest Grubler mye
Skrevet

Jeg støtter svaret du har fått fra mrxx.

Hvis dere har fast inntekt så kan det hende dere kan få huslån i Husbken etter at gjeldsproblemene deres er ryddet opp og dere har en god oversikt over fremtidige inntekter og utgifter.

Hvis dere ikke får lån så prøve å få leid en større leilighet. Klart det er tryggest og deiligst å eie, men det er svært mange som leier leiligheter/hus og jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal kunne fungere helt bra for dere i forhold til trygghet rundt barnet deres.

Dere får prøve, som du/dere ønsker nå, å få ryddet opp i hele den økonomiske situasjonen. Så får dere bare se fremover, hvis noen av dere mangler jobb så se etter det. Noen ganger må vi helt enkelt bare vente litt og jobbe for å få de ting vi ønsker oss.

Dessto deiligere når vi endelig når målet.

Vi jobber begge to nå etter en periode med sykemelding pga operasjon og permittering som tok knekken på økonomien.Men vi vil gjerne orde opp i det men summene er så store og så mange saker at vi veit ikke helt hvor vi skal starte

Gjest den som venter på noe godt...
Skrevet

Vi jobber begge to nå etter en periode med sykemelding pga operasjon og permittering som tok knekken på økonomien.Men vi vil gjerne orde opp i det men summene er så store og så mange saker at vi veit ikke helt hvor vi skal starte

Flott at dere begge er i jobb, det gjør ting enklere for dere nå etterhvert.

Du har begynt i akkurat riktig retning, få hjelp til å få en oversikt over det dere skylder, og få hjelp til å prøve å få ettergitt noe gjeld og få en god nedbetaling på det som blir igjen.

Når alt dette har kommet til en ordning så kan dere søke huslån hos Husbanken. Kanskje kan dere søke ekstralån/støttelån i deres egen kommune. (til boligkjøp) Noen kommuner gir ut litt lån til bolig. For hvert år dere bor i boligen synkel gjelden med noen prosent. Etter x antall år så slipper dere å betale tilbake noe til kommunen ved evnt. salg av boligen. Dette lånet kan også flyttes til annen bolig. (det kalles et form for lån, men dere betaler ikke noe på det i måneden, dere må kun betale tilbake gjenstående prosenter ved evnt. salg av boligen)

Men være tålmodige og mist ikke håpet. Selv om det ikke går i år så kanskje det går neste år. Stå på.

Ønsker dere riktig lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...