Gå til innhold

Ang. skifte av navn

Anbefalte innlegg

Gjest navnebytte
Skrevet

Skal gifte meg i oktober og i den forbindelse skifte navn.

Men nå hører jeg at det er så mye som må ordnes,

f.eks. må jeg få nytt førerkort med nytt navn

og nytt pass - ja kanskje nye bankkort og?

Hvor henvender jeg meg/hvordan??

Fortsetter under...

Gjest youknow
Skrevet

Bankkort: banken. Førerkort: biltilsynet. Pass: passkontoret... osv.

Skrevet

Førerkort hos biltilsynet (men du må ikke bytte det selv om du gifter deg).

Pass hos politiet.

Bankkort hos banken.

Bare å sette av en dag til slikt :)

Gjest Sensibell
Skrevet

Jeg behøvde ikke nytt pass... men jeg beholdt pikenavnet mitt og tok nytt etternavn fra min mann... jeg tok med meg passet til politiet og der stemplet de inn et trykk hvor det sto at jeg har fått et tilleggsnavn etter å ha giftet meg... førerkortet har jeg ikke giddet å gjøre noe med og bank kortet mitt gidder jeg heller ikke bytte før jeg må få nytt likevel..

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg behøvde ikke nytt pass... men jeg beholdt pikenavnet mitt og tok nytt etternavn fra min mann... jeg tok med meg passet til politiet og der stemplet de inn et trykk hvor det sto at jeg har fått et tilleggsnavn etter å ha giftet meg... førerkortet har jeg ikke giddet å gjøre noe med og bank kortet mitt gidder jeg heller ikke bytte før jeg må få nytt likevel..

Tror ikke jeg ville turt å dra til USA med det passet - der er de utrolig strenge på at alt skal komme frem elektronisk. Tviler på at et vedlegg ville aksepteres.

Gjest navnebytte
Skrevet

Bankkort: banken. Førerkort: biltilsynet. Pass: passkontoret... osv.

Ja, jeg har hørt at man ikke har lov til å kjøre rundt med førerkort med feil etternavn, så om en har byttet etternavn må man få et nytt. Er det bare å ringe biltilsynet da, så sender de meg et nytt?

Og ang. pass. Jeg ligner ikke meg selv på passet pga var i en hårfargeperiode den tia, nå har jeg normal hårfarge og vil gjerne ha nytt bilde og pga d, så da er det vel like greit å få ta nytt passbilde og da. Nå husker jeg ikke helt, må man ta passbilde på forhånd, eller får man tatt det på politistasjonen?

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg har hørt at man ikke har lov til å kjøre rundt med førerkort med feil etternavn, så om en har byttet etternavn må man få et nytt. Er det bare å ringe biltilsynet da, så sender de meg et nytt?

Og ang. pass. Jeg ligner ikke meg selv på passet pga var i en hårfargeperiode den tia, nå har jeg normal hårfarge og vil gjerne ha nytt bilde og pga d, så da er det vel like greit å få ta nytt passbilde og da. Nå husker jeg ikke helt, må man ta passbilde på forhånd, eller får man tatt det på politistasjonen?

På mange politistasjoner finnes fotoautomater.

Skrevet

''Er det bare å ringe biltilsynet da, så sender de meg et nytt?''

Jeg håper ikke det er så enkelt... Jeg regner med du må møte personlig der og ha med navneskifteattesten fra folkeregisteret. Ellers hadde det jo vært svært lett å lure til seg et førerkort med falskt navn og norsk førerkort er faktisk en godkjent legitimasjon.

Gjest navnebytte
Skrevet

Jeg håper ikke det er så enkelt... Jeg regner med du må møte personlig der og ha med navneskifteattesten fra folkeregisteret. Ellers hadde det jo vært svært lett å lure til seg et førerkort med falskt navn og norsk førerkort er faktisk en godkjent legitimasjon.

Men de trenger jo bare å ringe Folkeregisteret for å sjekke at det stemmer da.

Forresten skal jeg beholde pikenavnet mitt i tillegg til det nye navnet mitt.

Gjest navnebytte
Skrevet

Uansett må man vel sende fra seg førerkortet - ellers kan jo det bli misbrukt. Jeg vet at om personer dør, så må førerkortet returneres eller makuleres...

Og siden det er et "verdipapir" eller hva jeg skal kalle det, så må jeg vel sende det rekommandert i så fall? Eller MÅ jeg møte opp? Og om jeg må møte opp, må jeg ringe på forhånd å si fra, eller holder det bare å møte opp?

Skrevet

Uansett må man vel sende fra seg førerkortet - ellers kan jo det bli misbrukt. Jeg vet at om personer dør, så må førerkortet returneres eller makuleres...

Og siden det er et "verdipapir" eller hva jeg skal kalle det, så må jeg vel sende det rekommandert i så fall? Eller MÅ jeg møte opp? Og om jeg må møte opp, må jeg ringe på forhånd å si fra, eller holder det bare å møte opp?

Det er nok bare å møte opp, men det kan sikkert være lurt å ringe på forhånd og høre hva du må ha med av papirer.

Gjest navnebytte
Skrevet

Førerkort hos biltilsynet (men du må ikke bytte det selv om du gifter deg).

Pass hos politiet.

Bankkort hos banken.

Bare å sette av en dag til slikt :)

Hva med navnet bilen er registrert på? Nå er den registrert på mitt pikenavn, men om jeg nå gifter meg, må jeg endre det og? Jeg skal beholde pikenavnet mitt som mellomnavn.

Gjest nettlusa
Skrevet

Hva med navnet bilen er registrert på? Nå er den registrert på mitt pikenavn, men om jeg nå gifter meg, må jeg endre det og? Jeg skal beholde pikenavnet mitt som mellomnavn.

Ingen ting av dette er noe å stresse med. Bare ha kopi av navneendringen fra folkeregisteret både i bilen og i lommeboka, så får det ikke gått gæli. ;-)

Annonse

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg vil ikke tro at det er av stor betydning.

Tror ikke jeg hadde endret det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...