Gjest olllle Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei. Tommel neglen min har nå i tre - fire uker vært veldig rar, skal prøve og beskrive den: selv om jeg klipper den så kort som over hodet mulig, og så kort som jeg til vanlig pleier, så ser den alikevel lang ut. D.v.s. at det er et hvit felt på tuppen, (det er det jeg klipper av til vanlig når jeg klipper neglen), som også virker noe løst fra selve tommelen. Det er ingen missfarging, sprekker eller andre ujevnheter. Det første jeg tenkte var at det må være neglsopp? Men etter å ha undersøkt grundig på nettet finner jeg ingen tekst eller bilde som jeg kjenner igjen med min negl, det jeg har sett og lest om neglsopp stemmer heller ikke med det jeg kan se på min negl. Har heller ikke noe unormalt på sidene eller ved roten av negl, kun på enden. Til sammenligning med de andre neglene mine er det helt klart noe galt. Men kan dette kanskje være negl sopp på et tidlig stadie?? På forhånd takk for hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283712-rar-negl/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei Ollle ! Den negl forandringen du beskriver høres ut til å være noe vi kaller "onykolyse" dvs at neglen slipper underlaget så det kommer luft under, da ser det hvett ut , men man serr også neglen er "løs" fra underlaget. For det første er neglsopp uvanlig på fingernegler i Norge, men det er riktg at man da først og fremst får en misfarging, gulhvit, vanligvis uten avløsning. "Onykolyse" kan skyldes at man har lange negler som kommer borti ting , eller at man har hatt ety enkelt traume, det kan også forekomme ved hudsykdommer, f eks psoriasis, men da er det gjerne flere negler som er affisert og andre forandringer i tillegg dom "pittings", små forsenkninger som etter nålestikk i overflaten. Jeg tror mest sannsymlig du har en forbigåemde forandring fordi neglen har fått et eller flere støt mot ytterkant. Mvh hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283712-rar-negl/#findComment-2281849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest olllle Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hei Ollle ! Den negl forandringen du beskriver høres ut til å være noe vi kaller "onykolyse" dvs at neglen slipper underlaget så det kommer luft under, da ser det hvett ut , men man serr også neglen er "løs" fra underlaget. For det første er neglsopp uvanlig på fingernegler i Norge, men det er riktg at man da først og fremst får en misfarging, gulhvit, vanligvis uten avløsning. "Onykolyse" kan skyldes at man har lange negler som kommer borti ting , eller at man har hatt ety enkelt traume, det kan også forekomme ved hudsykdommer, f eks psoriasis, men da er det gjerne flere negler som er affisert og andre forandringer i tillegg dom "pittings", små forsenkninger som etter nålestikk i overflaten. Jeg tror mest sannsymlig du har en forbigåemde forandring fordi neglen har fått et eller flere støt mot ytterkant. Mvh hudlegen Takk for svar. Vet ikke om du leser dette svaret, men bør legge til at jeg ikke har fått noe form får slag eller belastning på den negl det gjelder. Nevner også at det nå har begynt å komme tilsvarende problem på en negl til. Samt at jeg kan se et par bitte små brunaktig prikker på de samme neglene. På forhånd og igjen takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283712-rar-negl/#findComment-2282877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.