Gå til innhold

Prolaps i nakken, hva nå?

Anbefalte innlegg

Gjest prolapsdama
Skrevet

Nå håper jeg det er noen her som kan hjelpe meg litt. Legen hadde ikke så god tid til å forklare meg noe særlig.

Har slitt med smerter i venstre siden av nakken, skulder og ned venstre arm, (stråling) siden februar, og har fått behandling hos kiropraktor, naprapat og massør. Blir bedre en bitteliten stund, eller noen ganger litt verre, før det blir litt bedre, men så kommer det tilbake.

Har forsøkt å trene det bort med lett styrketrening og kondisjonstrening, men til slutt var jeg så sliten av smertene at jeg nesten ikke orket å løfte beina. Så ut som en potetsekk på elipsemaskinen.

Jeg har forsøkt ibux, paracet, brexidol og paralgin forte uten virkning. Det hjelper litt mot hodepinene jeg også sliter med, men ikke nakke/skulder.

Har noen noe tips til meg om hva jeg bør gjøre for å bli kvitt prolapsen? Er operasjon eneste utvei? Hvilke smertestillende kan hjelpe meg? Bør jeg være delvis eller helt sykemeldt, eller bare jobbe fullt videre?

Skrevet

Huff da! Skal si du har fått no dritt. Jeg har hatt like problemer som deg, men ikke prolaps enda. Du må vel fortsette å gå til kiropraktoren? Jeg gjør (altfor lite) trening som skal styrke musklene i nakken. Stå inntil en vegg, senk haka mot brystet (lag dobbelhake) og så presse nakken/halsen mot veggen. Jeg ber deg spørre lege om du kan gjøre dette eller ikke.

Ang medisiner så tok jeg litt trekantpiller når det stod på som verst, men jeg liker ikke å ta slike.

Ang jobb så synes jeg du skal redusere eller sykemelde deg? Vet ikke hva du jobber med, men er det ved data så er jo ikke det bra for deg.

God bedring!!

Skrevet

Det er ikke så ofte de tør å operere prolaps i nakken, det er skumle saker fordi du risikerer en nakkeskade som gjør deg lam fra nakken og ned. Nakken er smal og derfor er det kun de enkleste prolapsene som kan opereres.

Jeg tror du bør fortsette å trene og ta smertestillende og håpe at det går over. Har du vært på fysikalsk medisinsk avdeling der spesialistene er?

Skrevet

Hvem har stått for treningsopplegget ditt? Har du trent med terapimaster eller lignende?

Gjest prolapsdama
Skrevet

Hvem har stått for treningsopplegget ditt? Har du trent med terapimaster eller lignende?

Ingen, jeg har fått en generell veiledningstime på elixia, men det var før jeg visste diagnosen, men jeg fortalte hvor jeg hadde vondt. Men det gjorde vondt verre å trene med apparatene. Total core i sal var fint, men alt annet gjorde det verre.

Gjest prolapsdama
Skrevet

Det er ikke så ofte de tør å operere prolaps i nakken, det er skumle saker fordi du risikerer en nakkeskade som gjør deg lam fra nakken og ned. Nakken er smal og derfor er det kun de enkleste prolapsene som kan opereres.

Jeg tror du bør fortsette å trene og ta smertestillende og håpe at det går over. Har du vært på fysikalsk medisinsk avdeling der spesialistene er?

Nei, har ikke det. Fikk to minutter med legen min etter at resultatene forelå. Har bestilt ny time, for jeg synes jeg fikk for lite informasjon om hva dette egentlig er, og hva jeg bør og ikke bør gjøre.

Skrevet

Ingen, jeg har fått en generell veiledningstime på elixia, men det var før jeg visste diagnosen, men jeg fortalte hvor jeg hadde vondt. Men det gjorde vondt verre å trene med apparatene. Total core i sal var fint, men alt annet gjorde det verre.

Du bør få en henvisning til fysioterapi - helst en som er spesialist i manuell terapi - og få laget et spesialprogram ut i fra dine nakkeproblemer. Det kan ofte gi bra utbytte å trene med terapimaster, - du skal neppe være med på vanlig trening (med unntak av kondisjonstrening hvis det ikke gir økte smerter) før du har fått tatt tak i stabilisering av nakke mm.

Den type smerter som prolapser skaper er slitsomme å forholde seg til, men det vil ofte bli bedre etterhvert.

Skrevet

En ting jeg ikke kommenterte på tidligere er temaet sykemelding. Man bør helst ikke være helt sykemeldt, da passivitet ikke gir bedring. Men det kan være ok med delvis sykemelding dersom det gjør det mulig å få trent mer (viktig med turgåing i ulendt terreng) uten at smertene øker.

Du kan evt. kontakte en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi direkte - det er ikke nødvendig med henvisning etter de nye reglene, og manuell terapeuten kan også ta stilling til sykemeldingsspørsmålet (evt. i samarbeid med din fastlege).

Vet ikke hvor du bor i landet, men i Oslo området finnes det mange kompetente behandlere.

Gjest prolapsdama
Skrevet

En ting jeg ikke kommenterte på tidligere er temaet sykemelding. Man bør helst ikke være helt sykemeldt, da passivitet ikke gir bedring. Men det kan være ok med delvis sykemelding dersom det gjør det mulig å få trent mer (viktig med turgåing i ulendt terreng) uten at smertene øker.

Du kan evt. kontakte en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi direkte - det er ikke nødvendig med henvisning etter de nye reglene, og manuell terapeuten kan også ta stilling til sykemeldingsspørsmålet (evt. i samarbeid med din fastlege).

Vet ikke hvor du bor i landet, men i Oslo området finnes det mange kompetente behandlere.

Takk for svar. I første omgang er jeg i full jobb, og jeg skal få legen min til å henvise meg til en slik terapeut, for jeg regner med at jeg må ha henvisning?!?!?

Skrevet

Takk for svar. I første omgang er jeg i full jobb, og jeg skal få legen min til å henvise meg til en slik terapeut, for jeg regner med at jeg må ha henvisning?!?!?

Du må faktisk ikke lenger ha henvisning når fysioterapeuten er spesialist i manuell terapi. Disse fysioterapeutene har også rett til viderehenvisninger om det skulle være nødvendig, samt sykemelde pasienter i inntil 8 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...