Gå til innhold

Diskriminering i nyhetene

Anbefalte innlegg

Gjest balooba
Skrevet

Jeg ergrer meg altså grønn over den tankeløse kjønnsdiskrimineringen i nyhetene, særlig i nyhetsoverskriftene. Menn omtales ved etternavn, kvinner omtales ved fornavn. Hvorfor er det slik!!!?? F.eks Erna Solberg og Siv Jensen omtales alltid som "Siv" og "Erna", men det er "Stoltenberg" og "Hagen". I Ditlev Simonsen saken var det ikke snakk om Per Ditlev Simonsen og Cecilie Ditlev Simonsen, men "Cecilie" og "Ditlev Simonsen" (altså faren). Eksemplene er uendelige.

Jeg tenker at mye av det er tankeløst, men jammen henger det nok igjen noe gammeldags over det også. At kvinner blir tatt hakket mindre seriøst enn menn. Dette burde vært pensum på journalisthøyskolen!

Skrevet

Er det noe å irritere seg over da?

Har ikke tenkt på det i det hele tatt jeg..

Skrevet

Noen MÅ finne på noe å bli støtt over, å putte under likestillingsfanen.

Gjest undret meg også
Skrevet

Dette satt jeg faktisk å tenkte på i går, på akkurat de samme personene.

Det er liksom Stoltenberg, Kristin og Åslaug f.eks.

Skrevet

Jeg vil anta at årsaken til at trådstarter reagerer er at menn på denne måten blir mer seriøst fremstilt, mens kvinner i høye posisjoner ikke blir behandlet med samme seriøsitet.

For å ta et annet eksempel: En venninne av meg opplevde å bli omtalt som "en jente" av sjefen overfor en kunde. Ville sjefen ha omtalt en ung mann med samme utdannelse og erfaring som "en gutt"?

Neppe.

Selvsagt vil type bransje kunne spille en rolle her, men når man i tilfellet med min venninne skulle 'selge inn' henne på et prosjekt relatert til en stor og viktig kunde, der hennes mangeårige utdannelse og arbeidserfaing var et viktig poeng, virker det nedgraderende å omtale henne som en 'jente'.

Men både når det gjelder 'jentesaken' og 'fornavnsaken' kan det helt sikkert diskuteres hvor viktig en slik sak er. Det gir neppe noe voldsomt utslag i enkelttilfeller, men også her er det gjerne slik mange bekker små gjør en stor å.

Det kan derfor bli av de mange små ting som i sum bidrar til å opprettholde synet om at kvinner egentlig ikke er like flinke som menn når de beveger seg inn på menns tidligere arenaer.

Det at du med flere ikke reagerer på det er ikke noe bevis for at dette er 'helt greit'. Manglende reaksjon kan vel så mye skyldes at man er altof vant til denne måten å omtale kvinner på.

Skrevet

Jeg har tidligere lagt merke til at statsministeren kalles bare Jens - det synes jeg er vel så rart - synes en kan holde seg litt formell når en tross alt snakker til landets statsminister.

Men jeg er helt enig med deg. I dag morges ble forfatteren Selma Lønning Aarø kallt for "jente..hehe...dame" eller noe i den dur i God morgen Norge. Tror ikke en mannlig forfatter ville blitt kalt for "gutt".

Skrevet

Jeg har også lagt merke til det. Jeg tror dels det er av gammel vane at man omtaler kvinner på denne måten, dels kan det være en hersketeknikk som bevisst eller ubevisst framstiller kvinner som mindre seriøse, med mindre faglig tyngde.

Gjest Elextra
Skrevet

Har også lagt merke til dette, og det har irritert meg også!

Skrevet

Nå har jo ordføreren blitt kalt "Diffen" ved flere anledninger da, og jeg vet ikke om jeg synes det oser respekt av det:-)

Skrevet

Jeg vil anta at årsaken til at trådstarter reagerer er at menn på denne måten blir mer seriøst fremstilt, mens kvinner i høye posisjoner ikke blir behandlet med samme seriøsitet.

For å ta et annet eksempel: En venninne av meg opplevde å bli omtalt som "en jente" av sjefen overfor en kunde. Ville sjefen ha omtalt en ung mann med samme utdannelse og erfaring som "en gutt"?

Neppe.

Selvsagt vil type bransje kunne spille en rolle her, men når man i tilfellet med min venninne skulle 'selge inn' henne på et prosjekt relatert til en stor og viktig kunde, der hennes mangeårige utdannelse og arbeidserfaing var et viktig poeng, virker det nedgraderende å omtale henne som en 'jente'.

Men både når det gjelder 'jentesaken' og 'fornavnsaken' kan det helt sikkert diskuteres hvor viktig en slik sak er. Det gir neppe noe voldsomt utslag i enkelttilfeller, men også her er det gjerne slik mange bekker små gjør en stor å.

Det kan derfor bli av de mange små ting som i sum bidrar til å opprettholde synet om at kvinner egentlig ikke er like flinke som menn når de beveger seg inn på menns tidligere arenaer.

Det at du med flere ikke reagerer på det er ikke noe bevis for at dette er 'helt greit'. Manglende reaksjon kan vel så mye skyldes at man er altof vant til denne måten å omtale kvinner på.

Når det gjelder betegnelsen kvinne vs. jente så kan nok kvinner/jenter i stor grad skylde seg selv.

Svært mange kvinner omtaler jeg selv som jenter. Leser en f.eks. kontaktannonsene ser en alle jentene i 40- og 50-årene som søker partnere.

Dere må slutte å kalle dere selv jenter når dere er godt voksne så kanskje vi andre slutter med det også.

Skrevet

Når det gjelder betegnelsen kvinne vs. jente så kan nok kvinner/jenter i stor grad skylde seg selv.

Svært mange kvinner omtaler jeg selv som jenter. Leser en f.eks. kontaktannonsene ser en alle jentene i 40- og 50-årene som søker partnere.

Dere må slutte å kalle dere selv jenter når dere er godt voksne så kanskje vi andre slutter med det også.

*he he* det er vel så mange 'gutter' på både 30 og 40 i de annonsene der som 'jenter'! ;-)

Forøvrig er det lenge siden jeg omtalte meg selv eller mine jevnaldrende som 'jente';-)

Skrevet

*he he* det er vel så mange 'gutter' på både 30 og 40 i de annonsene der som 'jenter'! ;-)

Forøvrig er det lenge siden jeg omtalte meg selv eller mine jevnaldrende som 'jente';-)

Selvfølgelig er det minst like mange menn som kaller seg gutter. Men det er jo litt rart at enkelte kvinner selv kaller seg jente, men misliker at andre gjør det.

Skrevet

Selvfølgelig er det minst like mange menn som kaller seg gutter. Men det er jo litt rart at enkelte kvinner selv kaller seg jente, men misliker at andre gjør det.

Men det er jo forskjell på settingen også. Det er forskjell på å si til venninne at man skal ha "jentevorspiel" og at sjefen din omtaler deg som en "jente" i et kundemøte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...