Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest petra

For ca. 7 uker siden fødte jeg ei nydelig jente. Jeg måtte sy noen sting etterpå, som jeg fikk fjernet to uker senere. På 6-ukerskontrollen sa legen min at alt var bra. Etter dette har kjæresten min og jeg hatt samleie to ganger. Men det gjør vondt! Kjæresten min var kjempeforsiktig, men allikevel var det umulig å fullføre. Det var vondt rundt skjedeåpningen, der jeg har sydd. Jeg kjenner at vevet er stramt og hardt. Nå prøver jeg å massere med litt olje hver dag, for å myke opp vevet. Har dette noen hensikt? Vil denne smerten gå bort etter hvert?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28376-sex-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte ovanligt att det kan gjöra ont att gjenomföra ett samlag så kort tid efter förlossningen. Som du själv har märkt, så kan vävnaden efter stygnen vara hårda och strama en stund efteråt. Du kan gott pröva att massera lite försiktigt på detta, för att se om det inte kan bli bättre. Problemet brukar dock att lösa sig av sig självt efter en stund. Det är också vanligt att slemhinnorna är mycket torra efter förlossningen och under amningsperioden. Detta kan också bidra till att det gjör extra ont. Det är därför vanligt att man behöver använda någon form av glidmedel eller olja under denna perioden. Att ha tålamod och att prata öppet om detta med sin partner är mycket viktigt, innan sexlivet blir helt återhämtat. Ni kanske kan ha andra former för närhet under en kortare period, så länge som det gjör ont. Jag tycker alltså inte att du behöver att oroa dig över detta, utan bara se tiden ann. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28376-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-114905
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...