Gå til innhold

Allergi i tredve årene?

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år og hadde livmorhalskreft for 6 år siden og fikk da fjernet livmor og lymfekjertler fra magen. Jeg har siden det blitt frisk og hatt fine år etter det.

I fjor i juni fikk jeg imidlertid smertefulle eggløsninger som skjer så og så på timen hver 28. dag. Jeg ble samtidig veldig allergisk med tett nese og bihuler. Jeg fikk først flere antibiotikakurer før jeg ble behandlet for allergi. Ved juletider fikk jeg en behandling med kortison som både fjernet allergisymptomene og eggløsingssmertene. I begynnelsen av juni fikk jeg tilbake allergisymptomene og eggløsningsanfallene. De oppleves som veldig smertefulle, hvor jeg ikke får sove selv etter 3 ibux. Gynekologen tror det kan være endometriose. Jeg går kontinuerlig på allergimedisin og det holder allergien i sjakk. Jeg har tatt blodprøver for allergi men de kan ikke finne at jeg reagerer på noe spesielt og hormonene mine er også innenfor normale verdier. Jeg har merket at jeg blir tettere når jeg klipper plen, tett om morgenen og når jeg trener. Jeg er også ordentlig tett 2 dager etter disse eggløsningssmertene.

Det som er litt pussig er at jeg jobber sammen med en dame i 50 årene som har også fikk allergi når hun var 36 år og hun har heller ingen utslag på allergiblodprøver men allergimedisin hjelper.

Jeg har alltid vært en treningsglad og aktiv person, men nå føler jeg at jeg har fått redusert livskvaliteten min en del. Hva bør jeg gjøre fremover av eventuelle tester eller kostholdsforandringer som kan hjelpe? Er dette er en form for pre-menopause effekt med utgangspunkt i forandret balanse mellom østrogen/progesterone?

Eller er smertene i eggstokkene og allergien adskilte lidelser?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283785-allergi-i-tredve-%C3%A5rene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Det er ganske mange som erfarer at allergi, f.eks. pollenallergi kan debutere i voksen alder. Noen ganger ser det ut til at traumatiske ting i forkant kan være med på å utløse dette. Dette kan f.eks. være operative inngrep.

"En liten %" av alle kan ha pollenallergi uten at dette slår ut på prikk- eller blod-prøver. Men som du merker sammenhengen utløsende agens og symptomer synes å være konstant. Og allergimedisiner hjelper..

Noen direkte sammenheng med underlivsplager og de andre plagene dine, tror jeg er lite sansynlig.

Det er ganske mange som erfarer at allergi, f.eks. pollenallergi kan debutere i voksen alder. Noen ganger ser det ut til at traumatiske ting i forkant kan være med på å utløse dette. Dette kan f.eks. være operative inngrep.

"En liten %" av alle kan ha pollenallergi uten at dette slår ut på prikk- eller blod-prøver. Men som du merker sammenhengen utløsende agens og symptomer synes å være konstant. Og allergimedisiner hjelper..

Noen direkte sammenheng med underlivsplager og de andre plagene dine, tror jeg er lite sansynlig.

Jeg trodde det var en kjent sak at allergi kunne oppstå i forbindelse med hormonforandringer? Mange barn som er plaget med allergi i småbarnsalder, vokser jo av seg i pubertetsalder, samtidig som en del utvikler allergi i samme alder. Og noen blir verre av allergien i forbindelse med svangerskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...