Gå til innhold

Politiavhør av en 16-åring

Anbefalte innlegg

jancka1365381087
Skrevet

Det kom brev fra politiet i dag, addresert til min stesønns verge, som da er min mann. Stesønnen min på 16 har i 10 år nå bodd hos oss, har lite kontakt med sin mor, og far står som eneste verge for gutten.

Gutten var tidligere i sommer vitne til noe han ble anklaget for. Både han selv og hans venner påstår at han ikke har vært innblannet. Fornermedes foreldre varslet oss om at hendelsen ville bli annmelt så den skyldige ble tatt.

I dag kom altså brevet hvor teksten lyder,- " De underrettes om at for Deres vedkommende er forholdet henlagt".

Spørsmålet mitt er,- kan han ha blitt annmelt uten at politiet har informert oss om det? og,- kan han ha blitt avhørt uten verges sammtykke da han er 16 år?

Gutten påstår nemelig at han ikke har hørt noenting fra politiet....

Skrevet

Er usikker på det med anmeldelse og om dere blir informert om det, men jeg vet 16åringer kan avhøres alene, men siden han ikke har hørt noe fra de blir vel det ganske irrelevant?

Skrevet

Dersom politiet ønsker å avhøre en 16-åring, varsles verge.

Det er ikke uvanlig at man får beskjed om en sak først når man får brevet om at den er henlagt, så det kan godt hende 16-åringen forteller sannheten. Et evt. brev om at han var anmeldt, ville vært stilt til vergen, på samme måte som dette brevet var stil til ham.

Gjest spinoff
Skrevet

Dersom politiet ønsker å avhøre en 16-åring, varsles verge.

Det er ikke uvanlig at man får beskjed om en sak først når man får brevet om at den er henlagt, så det kan godt hende 16-åringen forteller sannheten. Et evt. brev om at han var anmeldt, ville vært stilt til vergen, på samme måte som dette brevet var stil til ham.

sikker på det, jeg har blitt avhørt mange ganger som 16åring uten verge.

de holdt til og med igjen brev for å være snille......

jancka1365381087
Skrevet

Er usikker på det med anmeldelse og om dere blir informert om det, men jeg vet 16åringer kan avhøres alene, men siden han ikke har hørt noe fra de blir vel det ganske irrelevant?

Spørsmålet er kansje om 16-åringen snakker sant om evnt.avhør. Saken er jo henlagt pga.manglende bevis, så der snakker han nok sant om at han ikke har deltatt i noe.

jancka1365381087
Skrevet

Ja, en ting er å bli avhørt uten verge...men vergen din ble kansje inrofmert og tillot avhøret av deg?

Men, holdt tilbake brev for å være snille....??

Gjest spinoff
Skrevet

Ja, en ting er å bli avhørt uten verge...men vergen din ble kansje inrofmert og tillot avhøret av deg?

nope, det var ikke sånn... vi ble plukket opp på gata, mine nærmeste ville garantert fått beskjed og blitt hysterisk

Gjest spinoff
Skrevet

de leverte brevene til meg i hånda ja så ikke foreldrene mine skulle se jeg fikk post fra politiet. skjønner? politiet informerer nok kanskje vanligvis foreldre/verge men det er ikke noe de MÅÅÅÅ gjøre.

Skrevet

Ingen regel uten unntak naturligvis... det heter seg at verge skal kontaktes "såvidt mulig" - så da kommer det ann på tolkingen av "så vidt mulig." De skal og bør i de fleste tilfeller kontakte vergen. Vergen har også rett til å være med på avhøret, med mindre det foreligger spesielle grunner som tilsier at de ikke bør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...