Gå til innhold

Personlig kristen?

Anbefalte innlegg

Gjest bakventland
Skrevet

Hva menes med det? Er det noen forskjell på å være kristen og personlig kristen?

Personlig kristen - er det offisielt kristen?? Er det ulik grad av kristendom, noen er halvkristne, noen er avslappede kristne, noen går aldri i kirken og ber aldri, men kaller seg kristne?

Skrevet

Går det an å være kristen på noen annen måte enn "personlig"?

Jeg er kristen i og med jeg tror på Gud, på Sønnen og på Den Hellige Ånd. Er man kristen så er man kristen - ikke nødvendig med andre ord foran eller etter. Sånn er det med den saken.

Skrevet

Jeg har tenkt på den måten at Norge er et kristent land og alle som er medlemmer av statskirka er automatisk å regne som kristne. Er du personlig kristen blir det mer at du er troende og følger din tro.. eller noe i den dur.

Skrevet

Kanskje for å si at man ikke bare er fra en kristen kultur, men faktisk tror på Gud, Jesus og den Hellige ånd.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg vil kanskje heller si "utøvende" kristen. Mange er døpt, konfirmert og også gift i kirken uten å være fast kirkegåer eller at de praktiserer troen sin (be, natverd osv).

Skrevet

Det som oftest menes er at dette er personer som er kristne, men som ikke går i kirken og er kristne på den måten. De leser og studerer bibelen og tolker den slik de mener er riktig.

I praksis ikke store forskjellen på en personlig kristen og de som går i kirka hver søndag.

Skrevet

Det som oftest menes er at dette er personer som er kristne, men som ikke går i kirken og er kristne på den måten. De leser og studerer bibelen og tolker den slik de mener er riktig.

I praksis ikke store forskjellen på en personlig kristen og de som går i kirka hver søndag.

Det merkeligste jeg har hørt på lenge....

Gjest bakventland
Skrevet

Går det an å være kristen på noen annen måte enn "personlig"?

Jeg er kristen i og med jeg tror på Gud, på Sønnen og på Den Hellige Ånd. Er man kristen så er man kristen - ikke nødvendig med andre ord foran eller etter. Sånn er det med den saken.

Nei, jeg syns det høres så rart ut å si jeg er personlig kristen.

Kan heller si det på en annen måte da, personlig, så er jeg kristen. Men jeg er personlig kristen??? Hva med muslimer da? Jeg er personlig muslim?

Eller buddist, jeg er personlig buddist?

Kanskje det har med et personlig valg å gjøre, jeg er kristen fordi jeg vil det selv, ikke fordi jeg er født til å være kristen..

Selv syns jeg det holder rikelig å si jeg er kristen.

Skrevet

Det merkeligste jeg har hørt på lenge....

Jeg oppfatter det på samme måte som mrxx.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg oppfatter det på samme måte som mrxx.

Som Helmi, så syns jeg det var en underlig tolkning.

De som går i kirken jevnlig, gjør det jo nettopp fordi de er personlig kristne.

Å være kristen vil si å tilhøre kristendommen i motsetning til å være f.eks. jøde eller muslim. Mens personlig kristen vil si å tro på Jesus. Jeg er enig med den her som nevnte at "praktiserende kristen" er et bedre ord enn "personlig kristen".

Det virker som om du og mrxx tenker på de kristne som står utenfor statskirken når dere sier "personlig kristen", men det er ikke der skillet går.

Skrevet

Neeei, hvor har du det fra?

I ungdommen var jeg aktiv i et kristent miljø, og mange snakket om å være personlig kristen. Dette var både folk som var i kirken hver søndag, og folk som veldig sjelden var der.

Jeg vil vel mer si at en personlig kristen er en som praktiserer troen sin., en som leser bibelen og innlemmer troen i hverdagslivet.

Dette til forskjell fra en som tror på Gud, er kristen, men ikke praktiserer i samme grad.

Skrevet

Nei, jeg syns det høres så rart ut å si jeg er personlig kristen.

Kan heller si det på en annen måte da, personlig, så er jeg kristen. Men jeg er personlig kristen??? Hva med muslimer da? Jeg er personlig muslim?

Eller buddist, jeg er personlig buddist?

Kanskje det har med et personlig valg å gjøre, jeg er kristen fordi jeg vil det selv, ikke fordi jeg er født til å være kristen..

Selv syns jeg det holder rikelig å si jeg er kristen.

"Kristen" og "personlig kristen" blir vel omtrent det samme som f.eks "buddist" og "praktiserende buddist".

Skrevet

Å være kristen vil si å tilhøre kristendommen i motsetning til å være f.eks. jøde eller muslim. Mens personlig kristen vil si å tro på Jesus. Jeg er enig med den her som nevnte at "praktiserende kristen" er et bedre ord enn "personlig kristen".

Det virker som om du og mrxx tenker på de kristne som står utenfor statskirken når dere sier "personlig kristen", men det er ikke der skillet går.

Nei, jeg tenker på de som er personlig kristne som de som utøver det, som du sier. Jeg står selv i statkirken, men utøver ikke min religion på noen måte, jeg er vel ingen troende egentlig. Når jeg hører uttrykket personlig kristen så tenker jeg på de som leser i bibelen daglig/ofte, går mye i kirken, kanskje er med i bibelgrupper, er aktive i en menighet, som rett og slett har Jesus som en stor del av sitt liv.

Skrevet

Neeei, hvor har du det fra?

I ungdommen var jeg aktiv i et kristent miljø, og mange snakket om å være personlig kristen. Dette var både folk som var i kirken hver søndag, og folk som veldig sjelden var der.

Jeg vil vel mer si at en personlig kristen er en som praktiserer troen sin., en som leser bibelen og innlemmer troen i hverdagslivet.

Dette til forskjell fra en som tror på Gud, er kristen, men ikke praktiserer i samme grad.

Jeg ser ikke motsetningene i det jeg skriver og det du skriver.

Skrevet

Nei, jeg sa ikke noe om at de sto utenfor statskirken.

Skrevet

Altså: en er jo ikke kristen hvis en ikke tror på Jesus!? Tror en ikke på Jesus, så er en heller ikke kristen.

Jeg forstår ikke dette behovet for bruk av personlig/praktiserende kristen. Jeg har begynt å "prakrisere" i den siste tiden. MEN jeg var like mye kristen før jeg gikk jevnlig i kirken som jeg er nå når jeg er mer aktiv i forhold til min tro.

Jeg som kristen har ikke noe behov for å karegorisere slik.... hvorfor er det så viktig?

Gjest enkelt og greit
Skrevet

Å være kristen er å ha et personlig forhold til Jesus. Tro han er Guds sønn og at han døde på korset for våre synder.

Det har lite med praktisering, hvor mye en leser i bibelen eller går i kirken. Man kan gå i kirken og lese i bibelen av gammel vane.

Det handler om tro.

Skrevet

Å være kristen er å ha et personlig forhold til Jesus. Tro han er Guds sønn og at han døde på korset for våre synder.

Det har lite med praktisering, hvor mye en leser i bibelen eller går i kirken. Man kan gå i kirken og lese i bibelen av gammel vane.

Det handler om tro.

JA! Dette var det beste innslaget om denne saken hittil!!

Skrevet

Jeg ser ikke motsetningene i det jeg skriver og det du skriver.

Forskjellen er at man kan gå i kirken uansett.

Det er mange som "viser seg" i kirken hver søndag, men som ikke nødvendigvis er praktiserende kristne. Samtidig er det mange som ikke går i kirken, men likevel praktiserer sin tro i hverdagen.

Altså, det å være kirkegjenger har ikke noe med "hva slags" kristen du er :)

Skrevet

Forskjellen er at man kan gå i kirken uansett.

Det er mange som "viser seg" i kirken hver søndag, men som ikke nødvendigvis er praktiserende kristne. Samtidig er det mange som ikke går i kirken, men likevel praktiserer sin tro i hverdagen.

Altså, det å være kirkegjenger har ikke noe med "hva slags" kristen du er :)

Jeg ordla meg litt feil i mitt første innlegg. Det jeg mente var at de som kaller seg personlige kristne ikke nødvendigvis går i kirken hver søndag. Men at de kan gå der av og til, men etter min mening er det ikke de som er de mest ivrige og føler at de er i den innerste kretsen.

Jeg har jobbet med et par som kalte seg personlige kristne, det er ikke noen forskjell på disse og på de mest ivrige kirkegjengerne, men de leste bibelen og tolket den, stort sett likt, men av og til, på visse punkter, mer som de ville, uten av det nødvendigvis var noe forskjell på det og en hva en prest i kirken kan messe om.

Vet ikke om dette ble noe mer klart da men:-)

Forøvrig er jeg usikker på om det finnes noen klar og riktig tolkning av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...