Gjest Linnita Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Datteren min er 8 år og har atopisk eksem i albue- og kneleddene, samt litt på siden av halsen. De siste par årene har hun fått lignende utslett hver gang hun bruker bikini, akkurat der bikinien sitter,både oppe og nede, og det sprer seg nedover lårene. Er helt sikker på at bikinien utløser dette, og det kommer om hun ikke har våt bikini på også. Utslettet bedres etter noen dager uten bikini og forverres i godværsperioder. Hva kommer dette av, er det noe som kan gjøres? Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283913-utslett-av-bikini/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hei Linnita ! Utslettet til datteren din i bikiniområdene kan ha forskjellige årsaker. Jeg tenker at det kan være eksem som utløses av at det blir varmt og tett evt også fuktig. Atopisk hud er disponert for å slå ut med eksem og det kan dermed være et utslag som bare kommer av seg selv på denne måten. Men du må også tenke på muligheten av at bikinien avgir stoffer som i seg selv kan fremkalle eksem ved irritasjon eller allergi. Før var det relativt vanlig at nye klær kunne innholde og avgi formalin i små mengder, men nok til å forårsake utslett hos noen. Dette er ikke vanlig lenger. Dersom du ikke allerede har forsøkt, burde du anskaffe en badedrakt eller bikini til , gjerne fra annen butikk/ leverandør og se om det samme skjer da for å utelukke at det er noe med selve klærne. Kommer det da også, kan du anta at det er den ømfindtlige huden . Jeg ville vært påpasselig med bruk av fukt krem før hun skal bruke badetøyet og etterpå , evt ha litt svak hydrocotison, f eks Mildison til bruk dagene etterpå. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283913-utslett-av-bikini/#findComment-2282861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.