Gå til innhold

brune pigmentflekker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har brukt hormonspiral i ca tre år, i fjor sommer fikk jeg pigmentforandringer i ansiktet. Halve pannen og et område ved/rundt munnen (venstre side), var mest synlig. Har aldri tidligere vært plaget av dette. Av en homeopat fikk jeg høre at dette kunne skyldes hormonforstyrrelser i kroppen og at jeg burde fjerne hormonspiralen. Det har jeg gjort. I sommer har ikke pigmentforandringene vært like tydelige. Tror du pigmentforandringene skyldes bruk av hormonspiral ? Kan laserbehandlig fjerne flekkene helt ? Hvis pigmentflekkene blir borte ved behandling, kan jeg da sole meg på vanlig måte - uten at disse flekkene kommer tilbake ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283915-brune-pigmentflekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei BHL ! Det høres ut som du har hormonbetingete pigmentflekker som er symmetriske og ofte kommer på øvre del av kinn samt midt i pannen og på overleppen. Ca 10 % av p pille brukere samt gravide får dette når de utsetter seg for soling. Selv om hormonspiral ikke skal avgi så store hormonkonsentrasjoner som p pille kan det hende at det lille som avgis kan ha samme effekt hos noen,men det er nok uvanlig. Det er altså først og fremst østrogen og østrogenliknende hormoner som gir den lysømfindligheten som forårsaker pigmenteringene. Desverre går ikke alltid hudforandringene tilbake selv om den ekstra hormontilførselen opphører, men situsjonen kan stabilisere seg og etterhvert bedres. Laser- og lysbehandling er sjelden effektivt selv om det kan gi en tilsynelatende bedring. For øvrig kan slik behandling gjøre at pigmenteringene blir enda mer ujevne. Vi anbefaler derfor først og fremst blekemidler som inneholder hydroquinone og a-vitaminsyre(tretinoin), men disse oppløsningene er dessverre blitt vanskelige og dyre å få tak i pga redusert "egenproduksjon" og høye priser på ingredienser på apoteket. Bruk alltid høy solfaktor så kanskje det går gradvis tilbake av seg selv. Flekkene vil gjerne gå tilbake om vinteren for så og komme frem igjen ved soleksponering. Så solbeskyttelse bør du fortsette med Mvh Hudlegen ;

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283915-brune-pigmentflekker/#findComment-2282335
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...