Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

fuji1365380447

Kort avstand mellom søsken gir større sjanse for lav fødselvekt, for tidlig fødsel og fosterdød.

I følge boken "Planlegg din graviditet" (Trewinnard -99) bør man la kroppen få tid til å hente seg inn etter et svangerskap, slik at helsen er best mulig også de første viktige ukene av et svangerskap. En undersøkelse i Storbritannia viste at 13 % av alle barn som ble født med faretruende lav fødselsvekt, eller som døde rett etter fødselen, var blitt for tidlig unnfanget etter et svangerskap. Faren for å spontanabortere økte også. WHO publiserte også en studie om kvinner over hele verden i 1981 som forteller at barn som ble unnfanget mindre enn 1 år etter forrige graviditet var utsatt for økte helsefarer.

Norsk Medisinsk Fødselregister skriver også at kort avstand mellom svangerskap er risikofaktor for lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og fosterdød. Forskning.no henviser til en større engelsk undersøkelse som viser samme resultat.

Barn som blir født med 2 års mellomrom var utsatt for mindre helserisiko.

Klippet fra mammanett.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283997-vil-bli-gravid/#findComment-2281403
Del på andre sider

Kort avstand mellom søsken gir større sjanse for lav fødselvekt, for tidlig fødsel og fosterdød.

I følge boken "Planlegg din graviditet" (Trewinnard -99) bør man la kroppen få tid til å hente seg inn etter et svangerskap, slik at helsen er best mulig også de første viktige ukene av et svangerskap. En undersøkelse i Storbritannia viste at 13 % av alle barn som ble født med faretruende lav fødselsvekt, eller som døde rett etter fødselen, var blitt for tidlig unnfanget etter et svangerskap. Faren for å spontanabortere økte også. WHO publiserte også en studie om kvinner over hele verden i 1981 som forteller at barn som ble unnfanget mindre enn 1 år etter forrige graviditet var utsatt for økte helsefarer.

Norsk Medisinsk Fødselregister skriver også at kort avstand mellom svangerskap er risikofaktor for lav fødselsvekt, for tidlig fødsel og fosterdød. Forskning.no henviser til en større engelsk undersøkelse som viser samme resultat.

Barn som blir født med 2 års mellomrom var utsatt for mindre helserisiko.

Klippet fra mammanett.no

Uff da det høres ikke bra ut. Dette hadde jeg aldri hørt om. Må vel kanskje revurdere da..........

Vi får ta ting som de kommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283997-vil-bli-gravid/#findComment-2281703
Del på andre sider

Uff da det høres ikke bra ut. Dette hadde jeg aldri hørt om. Må vel kanskje revurdere da..........

Vi får ta ting som de kommer.

Hei live2!

Vi har en sønn på 6 måneder, og er i gang med å prøve på nummer 2 nå. Har også alltid ønska oss to tette. Tenk på all gleden de vil få av hverandre, selvom det blir kjempeslitsomt en stund!

Jeg ble gravid på første forsøk sist, så er ganske så spent på hvordan det går denne gangen. Tør liksom ikke tro at det går like greit ;)Hvordan var det med deg?

Jeg måtte slutte å amme mye tidligere enn jeg ønska, så jeg håper det går bedre med nummer to. Men kan desverre ikke hjelpe deg angående amming/det å bli gravid igjen. Eneste jeg vet er at amming ikke fungerer som prevensjon..

Ellers har jeg spurt jordmor på helsestasjonen angående å bli gravid igjen nå, kontra flere av de tingene fuji nevnte i innlegget sitt - og hun mente det ikke var noen ekstra risiko nå enn sist, så lenge jeg holder meg frisk og følges opp som normalt. Så da skulle vel det samme gjelde deg også, vil jeg tro!

Hadde vært fint å høre fra deg, og hva dere bestemmer dere for!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283997-vil-bli-gravid/#findComment-2285524
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei live2!

Vi har en sønn på 6 måneder, og er i gang med å prøve på nummer 2 nå. Har også alltid ønska oss to tette. Tenk på all gleden de vil få av hverandre, selvom det blir kjempeslitsomt en stund!

Jeg ble gravid på første forsøk sist, så er ganske så spent på hvordan det går denne gangen. Tør liksom ikke tro at det går like greit ;)Hvordan var det med deg?

Jeg måtte slutte å amme mye tidligere enn jeg ønska, så jeg håper det går bedre med nummer to. Men kan desverre ikke hjelpe deg angående amming/det å bli gravid igjen. Eneste jeg vet er at amming ikke fungerer som prevensjon..

Ellers har jeg spurt jordmor på helsestasjonen angående å bli gravid igjen nå, kontra flere av de tingene fuji nevnte i innlegget sitt - og hun mente det ikke var noen ekstra risiko nå enn sist, så lenge jeg holder meg frisk og følges opp som normalt. Så da skulle vel det samme gjelde deg også, vil jeg tro!

Hadde vært fint å høre fra deg, og hva dere bestemmer dere for!

Vi har lyst på en til! Så tett som vi kan. Har ikke fått mensen tilbake ennå, så venter i spenning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283997-vil-bli-gravid/#findComment-2299768
Del på andre sider

Vi har lyst på en til! Så tett som vi kan. Har ikke fått mensen tilbake ennå, så venter i spenning.

Det klaffa denne gangen også, på første forsøk.

Baby nummer to ble faktisk unnfanget på bryllupsreisen vår :)

Når nummer to blir født (foreløpig termin 17.mai), er storebror 1 år og 3 måneder.

Synes dette er spennende, men merker at jeg er mye mer sliten nå enn i første svangerskap. Sikkert fordi jeg har en liten energibunt krabbende rundt beina i racerfart hele dagen ;)

Dere kan jo bare sette i gang å ha sex regelmessig, jeg kjenner til flere som har blitt gravide selvom de fullamma og ikke hadde fått mensen tilbake ennå.

El har man likevel.

Kanskje en el-test kan hjelpe?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283997-vil-bli-gravid/#findComment-2300051
Del på andre sider

Annonse

Det klaffa denne gangen også, på første forsøk.

Baby nummer to ble faktisk unnfanget på bryllupsreisen vår :)

Når nummer to blir født (foreløpig termin 17.mai), er storebror 1 år og 3 måneder.

Synes dette er spennende, men merker at jeg er mye mer sliten nå enn i første svangerskap. Sikkert fordi jeg har en liten energibunt krabbende rundt beina i racerfart hele dagen ;)

Dere kan jo bare sette i gang å ha sex regelmessig, jeg kjenner til flere som har blitt gravide selvom de fullamma og ikke hadde fått mensen tilbake ennå.

El har man likevel.

Kanskje en el-test kan hjelpe?

Lykke til :)

Så gøy! Gratulerer.

Vi får bare smøre oss med tålmodighet, så skjer det kanskje før vi vet ordet av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283997-vil-bli-gravid/#findComment-2303397
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...