ananta Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg er en kvinne på 34 år som i flere år har hatt et labert seksualliv med samboeren min. Jeg har lenge trodd at problemet lå hos ham - jeg har hatt lyst og blitt frustrert over hans manglende interesse for sex. Gjennom hele forholdet vårt på 9 år har jeg ønsket mer sex enn ham. De siste par årene har "hyppigheten" (hvis jeg kan bruke det ordet) vært nede i under en gang i måneden. Det kan være mange årsaker til at det har vært så labert mellom oss to, men nå har jeg til min bekymring begynt å legge merke til at jeg ikke blir kåt lenger, selv ikke de gangene samboeren min tar initiativet. Jeg kan rett og slett likegodt la være. Jeg er redd for at det er fysiologiske forhold som spiller inn her. I 2004 opererte jeg vekk muskelknuter i livmoren - til sammen 13 stykker som veide 450 gram. Dette var et forholdsvis stort, men vellykket inngrep. Kan det ha hatt noen innvirkning på min evne til lyst? Jeg har brukt p-piller jevnlig siden jeg var 20 år - Diane, Marvelon, Trimordiol og nå Yasmin. Kan dette ha vært med på å hemme lysten min? Jeg savner veldig å være skikkelig kåt. De få gangene samboeren min og jeg har sex, føler jeg at jeg sjeldnere enn før får orgasme også. Før fantaserte jeg mye og onanerte ofte. Det gjør jeg ikke lenger. Jeg må vel også si at jeg har en elsker som jeg har truffet med ujevne mellomrom i en periode over ca 3 år. Han er i noe av den samme situasjonen som meg - lever med en partner som ikke er seksuelt interessert. Jeg tenner mer på ham enn på samboeren min, men heller ikke med ham opplever jeg nå de store ekstasene. (Jeg vil understreke at spørsmålet mitt dreier seg om min egen lystfølelse, ikke hva jeg bør gjøre eller ikke gjøre i forhold til sivilstatusen min!) Spørsmålet mitt kan altså kokes ned til om du tror at noe kan ha blitt ødelagt under inngrepet mitt, eller om du tror det kan ha noe å gjøre med mange års bruk av p-piller. Hva slags prevansjon ville du evt anbefale i stedet (ikke kondom, takk!). Har du også andre tips for å få tilbake lysten, mottas de med takk! Det å ikke ha lyst, føles nemlig som et enda større tap enn å være i et forhold der jeg er jeg er seksuelt frustrert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284033-manglende-lyst-medisinsk-forklaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Vi får håpe at du får et svar i fra en lege på spørsmålet om operasjonen kan ha gitt nedsatt lyst. For det klarer ikke jeg å svare på, men det er jo ikke utenkelig at det er slik. Men p-piller kan nedsette lysten, så det også kan være en mulighet. Men seksualdriften har sammenheng med hvor mye den brukes. Brukes den ikke så legger den seg i dvale og lysten blir mindre og omvendt, jo mer den tilfredsstilles jo mer lyst får du. Så hvis du ikke ordner opp selv i mellom slagene så kan det jo gå lang tid mellom dette brukes. Hvor godt du har det skesuelt ligger i hode, trimmes ikke denne med tanker og fantasier, så vil det legges dødt. Dette er som trening, trener du lite så er lysten til å trene svært liten og det blir nesten så man gruer seg når treningen nærmer seg, jo mer du trener jo mer lyst får du til å trene. Lysten på sex oppfører seg på samme måte. Du er jo i din beste alder når det gjelder lyst, så sånn sett burde dette være på topp. Mitt forslag er at du setter i gang og "trener", om det så er med deg selv, trim opp hjernen og jo mer du "trimmer" jo mer lyst vil du få. Dette er jo ikke det verste du kan trene på heller:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284033-manglende-lyst-medisinsk-forklaring/#findComment-2281543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gurojenta Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det er ikke så godt å si hva som er årsaken, som mrxx skriver kan ikke andre enn en lege vurdere om operasjonen spiller inn her. Jeg har selv tatt p-piller i mange år tidligere, men opplevde ikke at det gav meg nedsatt lyst. Men ulike merker av p-piller kan jo spille inn, så kanskje bytte merke kan være en løsning? Alternativt så kan jo kanskje p-sprøyte være noe å teste? Mitt seksualliv har også fått i bølgedaler. Jeg har være inne i lange periode hvor jeg ikke har følt lyst over hodet, mens andre ganger kan jeg ikke få nok. For meg er løsningen å tenke på sex og tenke på fantasier og ting jeg har lyst til å gjøre. Man må prøve å rette fokus den veien og gjøre det med jevne mellomrom for ikke å dabbe helt av. Glemmer man å fokusere på dette, er det værre å kanskje plutselig snu trenden også. Kanskje du kan prøve å overraske mannen din og gjøre det litt mer spennende selv også, kanskje det vil tenne deg noe? Det gjelder å snakke om disse tingene, få litt fokus på det og deretter oppleve gode seksuelle opplevelser igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284033-manglende-lyst-medisinsk-forklaring/#findComment-2281861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro Isachsen, Sexolog Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det kan være mange årsaker til din manglende lyst, også av fysisk art. Hva operasjonen av muskelknuter kan ha å si er vanskelig å avgjøre. Men det skjer ofte at blodårene som bringer blod til kjønnet blir skadet under slike operasjoner, eller operasjoner der livmora blir helt eller delvis fjernet. Økt blodgjennomstrømming er en del av den fysiske opphisselsen, også for kvinner. Det får klitoris til å svulme og skjeden til å bli mer følsom og trang, i tillegg til at økt blodtilførsel birdrar til økt fuktighet i skjeden. Det hender også nervebaner blir skadet under slike operasjoner. Dessverre er dette et område av kvinnekroppen det er alt for lite forsket på. Forskningen på menns kjønnsorganer og tilhørende kjertler er atskillig bedre, noe som har ført til nye og mer seksualvennlige operasjonsmetoder for menn med f.eks. prostatakreft. Forhåpentligvis vil også denne faktoren bli mer belyst også for kvinner som trenger operative inngrep i framtiden. Du kan jo be om en vurdering om hva som kan ha skjedd fra legen din. P-piller kan også sette ned sexlysten. Er du usikker på om så kan ha skjedd – bytt merke. Eller det kan være en kombinasjon av årsaker som ligger bak din manglende lyst. Du har hatt så store problemer med å få mannen din på lag, at du har begynt å se på sex som noe du forbinder med nederlag og kanskje en årsak til dårlig stemning i heimen? Kombinerer du det med f.eks. dårligere blodtilførsel eller dårligere nerveimpulser, som gjør at du får mindre gleder av sex når du først har det, i tillegg til at lysten kanskje sitter lenger inne pga p-pillebruk, får du en ganske bastant forklaringsmodell til at du er mer negativ til sex og derfor har mistet mye av lysten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284033-manglende-lyst-medisinsk-forklaring/#findComment-2282010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ædda bædda Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Så lenge du er utro kan du bare ha det så godt :-p 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284033-manglende-lyst-medisinsk-forklaring/#findComment-2282579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det er ikke så godt å si hva som er årsaken, som mrxx skriver kan ikke andre enn en lege vurdere om operasjonen spiller inn her. Jeg har selv tatt p-piller i mange år tidligere, men opplevde ikke at det gav meg nedsatt lyst. Men ulike merker av p-piller kan jo spille inn, så kanskje bytte merke kan være en løsning? Alternativt så kan jo kanskje p-sprøyte være noe å teste? Mitt seksualliv har også fått i bølgedaler. Jeg har være inne i lange periode hvor jeg ikke har følt lyst over hodet, mens andre ganger kan jeg ikke få nok. For meg er løsningen å tenke på sex og tenke på fantasier og ting jeg har lyst til å gjøre. Man må prøve å rette fokus den veien og gjøre det med jevne mellomrom for ikke å dabbe helt av. Glemmer man å fokusere på dette, er det værre å kanskje plutselig snu trenden også. Kanskje du kan prøve å overraske mannen din og gjøre det litt mer spennende selv også, kanskje det vil tenne deg noe? Det gjelder å snakke om disse tingene, få litt fokus på det og deretter oppleve gode seksuelle opplevelser igjen. "For meg er løsningen å tenke på sex og tenke på fantasier og ting jeg har lyst til å gjøre. Man må prøve å rette fokus den veien og gjøre det med jevne mellomrom for ikke å dabbe helt av" Godt sagt, dette mener jeg er svært viktig for å holde på og ikke minst utvikle sin seksualitet. Dette gir mye glede, både alene og sammen med en partner:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284033-manglende-lyst-medisinsk-forklaring/#findComment-2284159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.