Gå til innhold

Valpen min er døv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har fått oss et nytt lite nydelig familiemedlem som desverre ikke kan høre..

For oss er ikke det så farlig. Hun er verdens deiligste valp og leser kroppsspråk like bra som andre hunder alikevell.

Jeg snakker til henne som jeg gjør med de andre hundene mine, men det er mest for min egen del og fordi jeg tror at kroppsspråket mitt blir tydeligere når jeg "oppfører meg normalt."

Hun er bare 10 uker, så jeg har ikke begynt å trene på annet en at hun skal gå ut å tisse. Jeg har prøver også å lære henne "hurra" tegnet. (klappe i hendene å smile) og har begynt å prøve å gjøre det til en vane for henne å se på meg. Det gjør jeg ved å ta en godbit opp til nesa mi i ny og ned i løpet av dagen for så å gi henne den når hun ser på meg.

Tenker på å begynne å lære henne at hun skal se på meg når jeg tapper i gulvet også.. For så å trene litt på "kom hit."

Det jeg lurer på er: Når er det passelig tid å begynne å trene ? Feks. på kom, sitt, bli, ligg og slike ting.

Jeg vil ikke starte for tidlig, men ikke for sent heller.

Krumspring fra en lykkelig hundeeier =)

Gjest xbellax
Skrevet

Av en eller annen grunn begynte jeg å stortute her. Gud så rørende å lese...

*hente mer kleenex*

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Så herlig! Jeg har også lyst på hund!

Jeg har sett på det programmet som går på tvnorge, med hun Victoria Stillwell som bruker kroppsspråk og lyder for å trene hunder (og ikke fysisk straff).

Hun begynte veldig tidlig på en liten valp, de som hadde den hadde akkurat fått den, så den kan ikke ha vært så gammel. Jeg tenker du bare kan begynne så smått jeg å lære valpen din å sitte og ligge og sånn, med godbit som belønning. Hun brukte håndbevegelser for å gi tegn, men det er litt vanskelig å forklare skriftlig!

Lykke til! Og fortell hvordan det går! :-)

Skrevet

Så herlig! Jeg har også lyst på hund!

Jeg har sett på det programmet som går på tvnorge, med hun Victoria Stillwell som bruker kroppsspråk og lyder for å trene hunder (og ikke fysisk straff).

Hun begynte veldig tidlig på en liten valp, de som hadde den hadde akkurat fått den, så den kan ikke ha vært så gammel. Jeg tenker du bare kan begynne så smått jeg å lære valpen din å sitte og ligge og sånn, med godbit som belønning. Hun brukte håndbevegelser for å gi tegn, men det er litt vanskelig å forklare skriftlig!

Lykke til! Og fortell hvordan det går! :-)

Jeg er også tilhenger av positiv forsterkning. Det skal bare bli gøy å bli kjent med henne. Hun er et lite unikum å jeg mener bestemt at hun er den smarteste og peneste valpen som fins. ;)

Men jeg vil jo at hun skal få være hvalp også. Vi driver å sosialiserer litt da. Møte andre folk og dyr. I går var vi på besøk i barnehagen.. Problemet er da at hun biter litt hardt enda. Leste på en meget bra nettside (Deaf Dog Education Fund) at dette var normalt da hun aldri har hørt søsknene ynke seg i smerte under lek.. Prøver å lære henne at menneskehud ikke er tyggeting, men hun er litt voldsom og ting skjer -plutselig-, noe overleppa mi fikk erfare i går.

Hadde vært fint å treffe på andre som har erfaring med døve hunder.

Klemmis fra

Gjest silje sara
Skrevet

Først av alt. Gratulerer så mye med hund. Jeg vet ikke hvordan man lærer en døv hund triks, men for å svare på spørsmålet ang "for tidlig".

Om hundemoren levde i vill tilstand ville valpen ha blitt satt i læring fra uke 5-6. I uke 7 lærer hun valpen å ikke bite f.eks, og det kan være veldig bryskt. Mens vi mennesker venter gjerne til hvalpen biter for hardt til vi betsemmer oss å trene den. Eller når hvalpen er blitt for sterk for oss, og drar i båndet.

Det jeg sier, det er aldri for tidlig, heller for sent. Men lær ikke hvalpen for mye på en gang. Først en ting til det sitter så en ny. Av og til går du tilbake og repeterer tidligere triks.

Skrevet

Først av alt. Gratulerer så mye med hund. Jeg vet ikke hvordan man lærer en døv hund triks, men for å svare på spørsmålet ang "for tidlig".

Om hundemoren levde i vill tilstand ville valpen ha blitt satt i læring fra uke 5-6. I uke 7 lærer hun valpen å ikke bite f.eks, og det kan være veldig bryskt. Mens vi mennesker venter gjerne til hvalpen biter for hardt til vi betsemmer oss å trene den. Eller når hvalpen er blitt for sterk for oss, og drar i båndet.

Det jeg sier, det er aldri for tidlig, heller for sent. Men lær ikke hvalpen for mye på en gang. Først en ting til det sitter så en ny. Av og til går du tilbake og repeterer tidligere triks.

Takk for svar.

En døv hund er som andre hunder, bare at jeg bruker tegn i stedet for stemme. Hun er veldig oppvakt og oppmerksom på hvor jeg er og hva jeg gjør, så jeg ser bare positivt på å sette i gang.

tenker på å skaffe meg en døvehåndbok for å få tips om lettvindte tegn som kan utøves med en hånd. Videre tenker jeg å trene med lommelykt om kveldene. Jeg bor i nordnorge, så her blir rimelig mørkt om vinteren.

Angående bitingen, så får hun -ikke- lov til det. da trekker jeg meg helt bort. Lukker oynene og rister på hodet for så å gi henne en tyggeting i stedet. Men hun kan være litt -plutselig- av seg som de flaste andre hvalper, så jeg lar ikke barna leke med henne når hun er i -trollmodus-.

En annen ting jeg er litt usikker på er når hun leker med andre hunder. I går bet hun nabohunden litt for hardt, å da fikk hun kraftig beskjed. Nesten juling. Jeg lot det skje fordi jeg tror det er en del av prosessen med å lære at biting ikke er bra.. Samtidig er jeg redd hun skal bli agresiv mot andre hunder når hun blir stor.. Hun kommer antagelig til å bli en biffig liten sak, så jeg vil hun skal være trygg og vennlig.

Takker for svar klem fra

Skrevet

Av en eller annen grunn begynte jeg å stortute her. Gud så rørende å lese...

*hente mer kleenex*

hehe =)

Det er ikke så veldig synd på henne. Hun er en frisk og rask liten krabat med sterk vilje. ;)

Mere synd på meg i grunnen, som er helt i ammetåka og livredd for å bli en dårlig "mor" =)

Skrevet

Så lenge treningsmetodene er basert på positiv stimulans, har det ikke noe å si om valpen er ung. Jeg vil annbefale deg å skjekke ut www.canis.no. Der kan du lære veldig mye om hundetrening. Lykke til!:)

Skrevet

Takk for svar.

En døv hund er som andre hunder, bare at jeg bruker tegn i stedet for stemme. Hun er veldig oppvakt og oppmerksom på hvor jeg er og hva jeg gjør, så jeg ser bare positivt på å sette i gang.

tenker på å skaffe meg en døvehåndbok for å få tips om lettvindte tegn som kan utøves med en hånd. Videre tenker jeg å trene med lommelykt om kveldene. Jeg bor i nordnorge, så her blir rimelig mørkt om vinteren.

Angående bitingen, så får hun -ikke- lov til det. da trekker jeg meg helt bort. Lukker oynene og rister på hodet for så å gi henne en tyggeting i stedet. Men hun kan være litt -plutselig- av seg som de flaste andre hvalper, så jeg lar ikke barna leke med henne når hun er i -trollmodus-.

En annen ting jeg er litt usikker på er når hun leker med andre hunder. I går bet hun nabohunden litt for hardt, å da fikk hun kraftig beskjed. Nesten juling. Jeg lot det skje fordi jeg tror det er en del av prosessen med å lære at biting ikke er bra.. Samtidig er jeg redd hun skal bli agresiv mot andre hunder når hun blir stor.. Hun kommer antagelig til å bli en biffig liten sak, så jeg vil hun skal være trygg og vennlig.

Takker for svar klem fra

Jeg vil annbefale deg å lese boken ´de dempede signaler´ av Turid Rugaas. Den vil nok være veldig nyttig for deg. Du får kjøpt den på www.canis.no

Skrevet

Jeg vil annbefale deg å lese boken ´de dempede signaler´ av Turid Rugaas. Den vil nok være veldig nyttig for deg. Du får kjøpt den på www.canis.no

Takker for svar. Jeg pleier å være litt inne på canis, men har glemt passordet mitt.. *svimla* Å jeg får ikke tilsendt nytt på e- posten min.

Klem fra

Skrevet

Jeg har foresten den boken =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...