Gå til innhold

Overgangsalder

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen Anne.

Jeg er 51 år, og har i små perioder hatt tendens til hetetokter, forstår dette som en begynnende overgangsalder. For noen uker siden varte disse plagene nesten døgnet rundt i ca en hel uke, siden har det avtatt igjen. Derimot fikk jeg svimmelhet og forskrekkelig hjertebank, dette kommer til og fra, men kan vare fra en halvtime til over flere timer og er svært hemmende, da jeg må ligge eller sitte ned mens det står på. Det føles da som om hodet er "fylt med noe tungt", hjertet holder på å sprenge seg ut av kroppen og jeg blir svimmel. Selvsagt blir jeg også urolig når dette starter. Jeg lurer så på om dette tilhører overgangsplagene, eller om det er noe annet som er galt med meg? Sluttet å røyke for ca ett år siden, men tygger enhalv nikotintyggegummi noen gang pr dag. Jeg blir utrolig takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284093-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hetetokter kommer som episoder av noen få minutters varighet, men kan i verste fall komme flere ganger i timen, spesielt om natten. De kan være ledsaget ev hjertebank. Den form for hjertebank med svimmelhet og ubehag du opplever er ikke typisk overgangsalderplage, men kan være det man betegner ’paroksystisk takycardi’ hvor hjertet løper løpsk. Jeg synes du skal snakke med din fastlege om symptomene. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284093-overgangsalder/#findComment-2282213
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...