Gå til innhold

Krampe

Anbefalte innlegg

Kramper, mine symptomer Personalia: Mann, 64 år, 178 cm, 80 kg, alminnelig god helse, ikke opptatt av kosthold Krampeanfall, muskelsammentrekninger: - På innsiden av låret, begge bein, men hittil ikke begge samtidig - Oftest om natten, men har også hendt ettermiddag/kveld - Starter gjerne under fotbladet og går oppover - Føler ofte trang til å strekke ut beina. Dette kan utløse krampen - Varighet: moen minuttet, kanskje opp til 10-20 i verste tilfeller - Første gang for ca 1-2 år siden, men kan ha vært tilløp før dette - Kun ett anfall. Kommer ikke tilbake samme natt - Føler trang til å rette ut beinet, men dette later til å forsterke anfallet eller medfører at det brer seg videre, så jeg forsøker å holde en sammenkrøpet stilling med beina - Føler trang til å ”gi opp” og ikke ”stritte mot” anfallet, men tør ikke - Jeg forsøker å massere låret for å få muskelen til å slappe av, men vet ikke om dette har noen virkning - Anfallene har vært sjeldne nå. Det er kanskje 1 måned siden sist. Virkninger: - Smertefullt - Redsel for å sove (bare når hyppige forekomster, ”glemmes” fort) - Etter en stund kaldsvetting og kvalme, utmattelse - Føler trang til å slutte å ”kjempe imot”, men tør ikke Andre ”tilløp” til krampelignende opplevelser: - Når jeg gjesper kraftig, og det hender forholdsvis ofte, kan jeg kjenne tilløp til at muskulaturen i halsen vil ”låse seg” - Ved ”vridende” bevegelser kan jeg kjenne tilløp til at muskulaturen på enkelte steder i ryggen vil låse seg - Ved langvarig bilkjøring tilløp til muskelsammentrekning under fotet. Hittil har dette ikke utviklet seg videre, og det er lenge siden sist det hendte Har konsultert fastlege som ikke fant noe spesielt. Forordnet magnesiumtabletter som jeg brukte en tid (1 måned?) uten merkbar virkning, bortsett fra fordøyelsesbesvær som fikk meg til å slutte. Anfallene er blitt sjeldnere i den senere tiden. Jeg tror dette kommer av at jeg har begynt å gå turer, ofte og til dels lange. En kveld fikk jeg et anfall etter en flere timer lang tur, men stort sett anser jeg gåingen som positivt forebyggende. Jeg sluttet å bruke alkohol for 2 år siden etter lang tids misbruk. Jeg fikk noe behandling med medikamenter i den anledningen (Pranolol, Cipralex, Valergan) som jeg er ferdig med for lengst, men har ingen konkret grunn til å mistenke sammenheng. Ønsker råd både om forebyggende tiltak og om hvordan jeg kan forholde meg ved anfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284110-krampe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Å prøve magnesium ville jeg også anbefalt; noen har effekt av dette. Vet ikke om legen din har sjekket vitamin B12-innholdet i blodet ditt. Synes du skal få prøve noen injeksjoner. Særlig hvis mengden er under "300". Det er uansett ufarlig behandling, og kan forsøkes selvom verdien din skulle være høyere. Lett fysisk aktivitet vil virke gunstig, mens det å bli unormalt sliten i muskulaturen trolig vil øke krampetendensen. Noen har effekt av å ligge på en varme-madrass. Dersom krampene skulle komme, vil de gå raskere over dersom du klarer å strekke den ømme muskelen. Dette kan være vanskelig; det er gunstig å ha en som kan hjelpe seg. medikamenter som virker muskel-avslappende, f.eks Valium vil kunne hindre kramper, men disse er vanedannende, og du er neppe "kandidat" sålenge anfallene kommer såpass sjelden. For ordens skyld kan du kanskje få en fysioterapeut til å se på fotstillingen din; kanskje kan du ha nytte av innleggsåler som gir annen belastning på fot- og leggmuskler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284110-krampe/#findComment-2282699
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...