Gå til innhold

Hodet ikke festet og førstegangsgravid

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 29 år og gravid med mitt første barn. I går på termindato var jeg hos jordmoren min, som konstanterte at barnet ennå ikke har festet hodet i bekkenet. Barnet ligger ikke så veldig langt ned i bekkenet heller, hun kan få to fingre "under" hodet. Ellers har svangerskapet vært ganske problemfritt. SF- målet ligger på gjennomsnittet og jordmor mener at babyen er helt gjennomsnittlig stor. Urinprøver har vært fine og blodtrykket er fint. Han har vokst jevnt hele veien, og hjertelyden er fin. Nå har dette fått meg veldig bekymret. Hva kan grunnen være at han ikke går lenger ned i bekkenet? Kan det være at jeg har for smalt bekken? Hvordan vil fødselen da forløpe? Dessuten vet jeg at det er viktig for modningen at hodet står langt nede. Er det i det hele tatt mulig for meg å komme i gang av meg selv? Føler at jeg går på overtid uten at noen modning skjer.... Dessuten har jeg blitt urolig for barnet. Kan det være et tegn på at noe er galt? De to ukene jeg har igjen før eventuell igangsettelse føles nå utrolig lange.... Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

En ting som jeg er helt sikker på og det er at det ikke er et tegn på at noe er galt med babyen selv om den ikke har festet seg ennå!

Hos meg festet den seg ikke før selve fødselen var godt i gang. Ni dager etter termin. Her var det rett og slett fordi bekkenet var for smalt. Men dette er heldigvis veldig uvanlig, derfor er det nok bare tilfeldig at babyen din ligger høyt oppe ennå. Og skulle det vise seg at ditt bekken også er for smalt så går det bra, selv om det tar noen timer og kanskje ender med keisersnitt. Men som sagt, vil tro det bare er tilfeldig hos deg, men hør med mammaen din om hun vet om mange med smalt bekken i familien.

Mette Moen, Gynekolog

Du skal ta det helt med ro, det behøver ikke å bety noe som helst. Før la man større vekt på fenomenet og tog røntgen av bekkenet, men nå vet vi at det har lite betydning. Når det kommer rier eller vannavgang, vil hodet ganske sikkert skru seg ned i bekkenet. Hvis jeg kan berolige deg, så hadde jeg det selv slikt i mitt første svangerskap, men det gikk utmerket likevel. Man vil vurdere situasjonen forløpende under fødselen, og går ting ikke som det skal, kan man utføre keisersnitt. Det er regler for hvordan hodet skal trenge ned og åpningen skal foregå, og hvis det ikke går etter skjema, griper man inn. Jeg forstår at du gjør deg mange tanker og begynner å bli utålmodig, men nå er det ikke lenge igjen og du har tette kontroller på slutten. Så du behøver ikke å være urolig. Lykke til med innspurten, vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...