Gå til innhold

Graviditet når livmortapp er fjernet pga celleforandring

Anbefalte innlegg

Gjest Truskemor

Hei. Jeg har fått greie på at jeg skal bli bestemor, og synes det er kjempestas! Spørsmålet vi har er flg: min datter fikk for et år siden fjernet noe av livmortappen pga celleforandring. Hun er 22 år. Var nå i august til kontr av dette, og fikk beskjed om at hun var gravid i 6. uke. Hun har fått beskjed om at en risiko ved graviditet kan bli prematurfødsel. Men er det større sjanse for å spontanabortere etter et slikt inngrep enn for andre? Må hun være ekstra forsiktig mht fysisk aktivitet osv. Venter spent på svar. Hilsen bestemor.

Fortsetter under...

fuji1365380447

Jeg har akkurat gjennomført et svangerskap - og jeg har gjennomført en slik konisering (fjernet deler av livmorhalsen). I utgangspunktet så trenger hun ikke å være ekstra forsiktig, men det kan være lurt å informere legen om dette, slik at hun får ekstra oppfølging.

Jeg fødte 6 uker for tidlig, men legene var ikke sikre på om det var pga koniseringen. Men det var sannsylig. Men de sa at det var ikke noe jeg kunne har gjordt for å forhindret tidlig fødsel. Før i tiden så sydde de sammen livmorhalsen i løpet av svangerskapet, men denne praksisen har de visst sluttet med nå,

Derimot så fortalte de meg at arrvevet på livmorhalsen kan bidra til en litt spesiell utvikling av fødselen - og det stemte. Jeg hadde lenge rier som ikke hadde noen særlig effekt (selv om de var kraftige og vonde), og så plutselig så løsnet det, og da gikk det veldig fort. Gikk fra 4 cm åpning til ungen ute på 40 min.

Det er vist vanlig utvikling når man er konisert pga arrvev.

Mette Moen, Gynekolog

Du behøver ikke å bekymre deg, man tar så litt bort av livmortappen at det ikke er stor risiko for for tidlig fødsel. Det er ikke større risiko for abort, og hun kan leve helt normalt. Så gled du deg til utsiktene til å skulle bli bestemor til neste år. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...