Gå til innhold

Listeria

Gjest Listeria og gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Listeria og gravid
Skrevet

Hei. Jeg er gravid og har vært ute og reist i Spania. En kveld var jeg på restaurant og spiste en biff som ikke var helt gjennomstekt. I ettertid har jeg bekymret meg en del for om det er stor risiko for at jeg kan ha blitt smittet av listeria pga dette.

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Listeria overføres i første omgang med upasteurisert melk. Overføring med kjøtt er beskrevet, men det er meget sjelden. Forekomst av infeksjon er meget sjelden. I Norge registrere ca 20 tilfeller per år (muligens noe underdiagnostisert). Jeg regner med at sjanser for aat du er blitt infisert er meget liten. Det er ikke helt obligatorisk, men i de fleste tilfeller merker man en uvellfølelse og lav feber et par-tre uker etter infeksjon.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...