Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest K & H

Kjære jordmor.

Jeg er førstegangsfødene i Oslo, og legen min søkte meg til Ullevaal sykehus da jeg var i uke 12. Har nå i ettertid blitt proppet ørene fulle med lite hyggelige historier om barselhotellet. Fra venninder og fra min egen jordmor.

Man blir ikke godt nok fulgt opp, mødre som kommer utslitte hjem igjen fordi man ikke har restriksjoner på besøkene, jeg har også hørt om ei som ikke fikk hjelp til å skifte sengetøy pga kapasitets mangel. hunble liggende i blodflekket sengetøy i 2 dager før hun fikk hjelp.

Jeg vil ikke ha det sånn! Jeg vil heller ikke gå rundt å være engstelig for å få en slik opplevelse. Er det for sent for meg å skifte sykehus nå? Jeg vil mye heller på Aker!

Takker for svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det var synd att höra att barselhotellet har fått så dåligt rykte. När jag jobbade på förlossningsavdelningen på Ullevål för 2,5 år sedan, var barselavdelningen en bra och välfungernade avdelning. Detta var i varjefall det som jag då fick höra. Synd att du nu har fått en sådan negativ uppfattning om barselhotellet. (barselhotellet fanns inte när jag arbetade där).

Om du absolut vill byta sjukhus att föda på, tycker jag att du skall ta kontakt med overjordmor på Akerssykehus. Hon kan då kanske hjälpa dig eller säga hur du skall gå till väga, för att få bytt till deras sjukhus. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-114877
Del på andre sider

Gjest EvaLill

Jeg og fem venninner/bekjente som har født i vår har vært på Pasienthotellet på ullevål etter fødsel.

Den eneste som opplevde dette slitsomt var en kolleaga som var alenemor. Hvis du har en mann som skal være hos deg, så er det flott på pasienthotellet! Mannen din kan da skifte sengetøy (det er enkelt å finne noen som kan vise hvor lintøylageret er), hente mat, ringe etter hjelp hvis det trengs, hente mat til deg/dere hvis du ikke ønsker å spiae i kantinen osv.

De fleste menn jeg har møtt der synes det er topp å være nyttige!

Så har du en mann det er normalt initiativ og "tak" i, er pasienthotellet topp!

Man får være mye mer i fred, men trenger man hjelp, er det bare å ringe. Man må selvagt ikke kvie seg for å ringe, det er på denne måten det fungerer, sykepleierne/jordmødrene stikker ikke innom rommet, man "inviterer" dem.

Og mht til besøk, vi inviterte til og tok imot alt besøk nede i besøksrommet, og gikk ikke gjestene når vi var slitne (etter tre kvarters tid), så sa mannen min at vi hadde en avtale med jordmor for slikt eller sånn (man har faktisk en del avtaler for å ordne ting, og det skader da ingen å finne på litt andre tidspunkt hvis det trengs..) Så da sa vi takk for oss og gikk tilbake til rommet vårt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-114883
Del på andre sider

Gjest K & H

Jeg og fem venninner/bekjente som har født i vår har vært på Pasienthotellet på ullevål etter fødsel.

Den eneste som opplevde dette slitsomt var en kolleaga som var alenemor. Hvis du har en mann som skal være hos deg, så er det flott på pasienthotellet! Mannen din kan da skifte sengetøy (det er enkelt å finne noen som kan vise hvor lintøylageret er), hente mat, ringe etter hjelp hvis det trengs, hente mat til deg/dere hvis du ikke ønsker å spiae i kantinen osv.

Man får være mye mer i fred, men trenger man hjelp, er det bare å ringe. Man må selvagt ikke kvie seg for å ringe, det er på denne måten det fungerer, sykepleierne/jordmødrene stikker ikke innom rommet, man "inviterer" dem.

Og mht til besøk, vi inviterte til og tok imot alt besøk nede i besøksrommet, og gikk ikke gjestene når vi var slitne (etter tre kvarters tid), så sa mannen min at vi hadde en avtale med jordmor for slikt eller sånn (man har faktisk en del avtaler for å ordne ting, og det skader da ingen å finne på litt andre tidspunkt hvis det trengs..) Så da sa vi takk for oss og gikk tilbake til rommet vårt.

Høres jo greit ut det, men jeg har en skift arbeidende mann, uten opparbeidet rett til permisjon, så det med den flittige hjelpsomme utggår for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-114889
Del på andre sider

Gjest EvaLill

Høres jo greit ut det, men jeg har en skift arbeidende mann, uten opparbeidet rett til permisjon, så det med den flittige hjelpsomme utggår for mitt vedkommende.

Da har han lurt deg! For alle i Norge har rett til 14 dager fri i forbindelse med fødsel. Om han ikke har rett på full lønn er en annen sak, men ingen lar vel være å være med kona si på sykehuset under og etter første fødselen, for å tjene inn noen kroner?

At han er et stykke unna, og ikke rekker frem til begynnelsen av fødselen hvis du føder en stund før planlagt termin kan være, men innen du flyttes over til sykehotellet ville han ha rukket frem uansett om han er på Statfjord A, Svalbard eller Oagadouga, Burkina Faso.. Og hvis du føder rundt termin; i løpet av ni måneder klarer selv den mest somlete mann å bytte skift med en kollega.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-114891
Del på andre sider

Gjest K & H

Da har han lurt deg! For alle i Norge har rett til 14 dager fri i forbindelse med fødsel. Om han ikke har rett på full lønn er en annen sak, men ingen lar vel være å være med kona si på sykehuset under og etter første fødselen, for å tjene inn noen kroner?

At han er et stykke unna, og ikke rekker frem til begynnelsen av fødselen hvis du føder en stund før planlagt termin kan være, men innen du flyttes over til sykehotellet ville han ha rukket frem uansett om han er på Statfjord A, Svalbard eller Oagadouga, Burkina Faso.. Og hvis du føder rundt termin; i løpet av ni måneder klarer selv den mest somlete mann å bytte skift med en kollega.

Jeg syns du er skikkelig frekk!! Du har ikke peiling på vår livsituasjon, eller hvilke ting vi legger til grunn for de valgene vi tar!

Min SAMBO kommer ikke til å være hos meg på hotellet 24t i døgnet, og jeg trenger ikke å forklare meg til deg! Han har ikke LURT meg som du velger å konkludere med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-114896
Del på andre sider

Annonse

Hei

Ville bare nevne at så vidt jeg vet så har man nå rett til å velge selv hvilket sykehus man skal føde på (eller opereres eller behandles for hva som helst...). Mener at dette ble vedtatt for en tid tilbake bl.a. for å få ned sykehuskøer osv. Kjenner ikke detaljene rundt dette, og heller ikke hvordan du skal gå frem for å "bytte" sykehus, men det bør din lege eller jordmor vite.

I hvertfall spurte min jordmor meg på den første kontrollen om jeg ville føde på SiA som jeg "sogner til", eller om jeg ville føde et annet sted.

Men jeg vil også nevne at et vennepar av oss fødte på Ullevål, og var godt fornøyde med både behandling og hotellet.

Håper du finner ut av det. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-115044
Del på andre sider

Gjest EvaLill

Jeg syns du er skikkelig frekk!! Du har ikke peiling på vår livsituasjon, eller hvilke ting vi legger til grunn for de valgene vi tar!

Min SAMBO kommer ikke til å være hos meg på hotellet 24t i døgnet, og jeg trenger ikke å forklare meg til deg! Han har ikke LURT meg som du velger å konkludere med.

Det er du som skriver:

"men jeg har en skift arbeidende mann, uten opparbeidet rett til permisjon". Alle som arbeider i Norge har rett til permisjon ifb. fødsel. Hvis dere har andre grunner til at han ikke ønsker å være hos deg, så er det selvsagt ikke min sak, men det er du selv som ga denne grunnen. Enten lyver du, eller så lurer han deg. Beklager at jeg antok det siste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-115062
Del på andre sider

Gjest Elextra

Får man ikke engang skiftet på sengen på pasienthotellet? Hvem fant på å kalle dette "hotell", egentlig? På et hotell kan man jo også få room service. Pasienthospits høres ut å være et mer treffende navn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-115159
Del på andre sider

Gjest pasienthybler

Får man ikke engang skiftet på sengen på pasienthotellet? Hvem fant på å kalle dette "hotell", egentlig? På et hotell kan man jo også få room service. Pasienthospits høres ut å være et mer treffende navn.

Veldig enig med Eva Lill, pasienthotellet fungerer som leiligheter/hybler, som er flotte hvis man har en litt serviceminded mann som er tilstede hele tiden, men min mann er ikke så "huslig og omsorgsfull" på denne måten, dessuten hadde vi en treåring hjemme som vi ikke kunne ha barnevakt for i så mange dager (hun var hos en tante under fødselen og natten etterpå, men deretter måtte far være en del hjemme med henne).

En kollega som lå der samtidig med meg, hadde med seg mannen hele tiden, som ordnet alt som måtte ordnes, og de storkoste seg (de hadde vært på Aker ved forrige fødsel, og trivedes mye bedre på pasienthotellet, men de hadde sin fireåring hos besteforeldrene i fem dager). Mannen hennes skiftet sengetøy hvis det gikk for lang tid mellom skifene fra personalet, hentet sykepleier hvis de trengte, hentet mat fra kafeteriaen, passet på at besøkene ikke var for mange og lange osv.

Så for moderne par (med menn som det er litt "tak" i, som ikke har barn hemme som trenger omsorg disse dagene, så kan jeg anbefale pasienthotellet).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-115164
Del på andre sider

Gjest K & H

Veldig enig med Eva Lill, pasienthotellet fungerer som leiligheter/hybler, som er flotte hvis man har en litt serviceminded mann som er tilstede hele tiden, men min mann er ikke så "huslig og omsorgsfull" på denne måten, dessuten hadde vi en treåring hjemme som vi ikke kunne ha barnevakt for i så mange dager (hun var hos en tante under fødselen og natten etterpå, men deretter måtte far være en del hjemme med henne).

En kollega som lå der samtidig med meg, hadde med seg mannen hele tiden, som ordnet alt som måtte ordnes, og de storkoste seg (de hadde vært på Aker ved forrige fødsel, og trivedes mye bedre på pasienthotellet, men de hadde sin fireåring hos besteforeldrene i fem dager). Mannen hennes skiftet sengetøy hvis det gikk for lang tid mellom skifene fra personalet, hentet sykepleier hvis de trengte, hentet mat fra kafeteriaen, passet på at besøkene ikke var for mange og lange osv.

Så for moderne par (med menn som det er litt "tak" i, som ikke har barn hemme som trenger omsorg disse dagene, så kan jeg anbefale pasienthotellet).

Det er jo hele poenget mitt også, men vi har ikke råd til at min mann tar to uker permisjon uten lønn.

han kan rett og slett ikke være der hele tiden, og da tror jeg at Aker hadde vært et bedre alternativ for oss.

Spørsmålet mitt i utgangspunktet var om det er forsent for meg å bytte sykehus nå. Og det fikk jeg svar på av jordmor.

Sikkert mange som har det bra på hotellet, men jeg har hørt mye negativt, og tror ikke det er rette løsningen for oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28419-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-115341
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...