Gå til innhold

SOS: deigen vil ikke heve!

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg har laget rundstykkedeig med spelt og tørrgjær.

Har hatt den til heving i halvannen time. Men ingenting skjer!

Hva har jeg gjort feil her?

Jeg har byttet ut halvparten av melet med Spelt, kan det ha noe å si?

Skrevet

Tror ikke speltmelet har noe å si, har sett oppskrifter der der er brukt bare spelt og alt skal gjøres som vanlig... Det er ikke temperaturen på væsken som er for lav da?

Ellers vet jeg ikke...

Skrevet

Sett den i ovnen på 50 grader varmluft og åpen dør.

Gjest best wishes
Skrevet

Sett den i ovnen på 50 grader varmluft og åpen dør.

takk for tipset:)

Gjest melmøll
Skrevet

takk for tipset:)

Hvordan gikk det da? Hvis den fortsatt ikke er hevet så er det nok for kald eller for varm væske. Selv om det står på pakka at du kan helle gjæren rett i melet, så er det etter min erfaring mye lurere å blande den ut i litt væske og en teskje sukker først. La den stå litt. Hvis blandingen hever seg, så er den klar til å blandes i deigen. Da slipper du å risikere å hive en hel deig.

Gjest best wishes
Skrevet

Hvordan gikk det da? Hvis den fortsatt ikke er hevet så er det nok for kald eller for varm væske. Selv om det står på pakka at du kan helle gjæren rett i melet, så er det etter min erfaring mye lurere å blande den ut i litt væske og en teskje sukker først. La den stå litt. Hvis blandingen hever seg, så er den klar til å blandes i deigen. Da slipper du å risikere å hive en hel deig.

Det ble rundstykker til slutt!!

Tror det som gjorde at den ikke ville heve seg var at den var for dårlig knadd.

Skrevet

Du må rett og slett true den med at hvis den ikke hever veldig snart så kommer du til å kaste den ut vinduet, ut der det er kaldt og da kommer den aldri aldri til å klare å bli stor noen gang ever.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...