Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med å slutte og røyke?

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp en artikkel om lungekreft. Det påstås at røykeslutt ikke minsker risikoen for lungekreft. 50 % av de som får diagnosen lungekreft er eksrøykere, og mange av dem har vært røykfri veldig lenge.

Så hva har man egentlig å vinne på å slutte? Penere hud og bedre kondis er vel og bra, men det er jo lungekreft man er redd for.

Jeg sliter litt med å finne motivasjonen til å stumpe røyken. Noen som kan si noe magiske ord som får meg på rett spor igjen?

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• cathlin

3

• Tyroll

3

• birdie

2

Mest aktive i denne tråden

Som de andre her sier - røykere stinker! Hadde røykere ant hvor jævlig de lukter så hadde de vært mye mer motivert til å slutte tror nå jeg.

Gule tenner, nikotinfingre, gusten og jævlig hud, dårlig råd + at du forpester og forgifter dine omgivelser.

du stinker!

Luktesansen din (og dermed også smakssansen) blir ødelagt av å røyke...

At jeg stinker er jo egentlig ditt problem. Selv lider jeg ikke så mye av det i grunnen. Bedre smaks- og luktesans er positivt,, men det holder liksom ikke til å få meg til å ta det store skrittet.

Annonse

Som de andre her sier - røykere stinker! Hadde røykere ant hvor jævlig de lukter så hadde de vært mye mer motivert til å slutte tror nå jeg.

Gule tenner, nikotinfingre, gusten og jævlig hud, dårlig råd + at du forpester og forgifter dine omgivelser.

Jeg har verken gule tenner, nikotinfingre eller gusten og jævlig hud, men jeg kan vel kanskje få det hvis jeg fortsetter med uvanen min. Ikke forpester jeg omgivelsene mine heller. Jeg har alltid vært på passelig med hvor og når jeg røyker.

Pengeargumentet treffer meg bedre. Det er mye penger som går opp i røyk for å si det sånn.

Men jeg kjenner at jeg mista mye av piffen da jeg leste at risikoen for lungekreft er like høy selv om jeg slutter. Alt det ande man kan få er for bagteller å regne, synes jeg.

Gjest Signert

Når du røyker tilfører du kroppen frie radikaler som kan bidra til kreft også andre steder i kroppen enn i lungene. Livmorhalskreft forekommer visstnok hyppigere hos røykere enn hos andre.

...Sa hun som ikke klarer å stumpe røyken selv...

Gjest ikke så jævlig eks-røyker

Du overdriver ikke litt?

En "jævlig" eller to mindre, så hadde det kanskje vært lettere å la seg motivere av det du skriver.

Røykere har dårlig nok samvittighet som det er, tenker trådstarter tok seg en røyk da h*n hadde lest innlegget ditt.

Er man så jævlig jævlig, så er det fort gjort å ta seg en "trøsterøyk". Samme mekanisme som med trøstespising ("Jeg er så feit at det nytter ikke likevel.")

Du overdriver ikke litt?

En "jævlig" eller to mindre, så hadde det kanskje vært lettere å la seg motivere av det du skriver.

Røykere har dårlig nok samvittighet som det er, tenker trådstarter tok seg en røyk da h*n hadde lest innlegget ditt.

Er man så jævlig jævlig, så er det fort gjort å ta seg en "trøsterøyk". Samme mekanisme som med trøstespising ("Jeg er så feit at det nytter ikke likevel.")

Nei, jeg synes de aller fleste røykere lukter jævlig og etterhvert får de gusten og jævlig hud også og jeg legger ikke skjul på at jeg mener det, her inne da. Jeg sier det aldri rett opp i fjeset på en røyker selvfølgelig.

Trådstarter her vil jo ikke slutte å røyke uanett, det oser jo det av innleggene til vedkommende, så det spiller ingen rolle hvor mange jævlig'er jeg bruker.

Gjest anti røyk

At jeg stinker er jo egentlig ditt problem. Selv lider jeg ikke så mye av det i grunnen. Bedre smaks- og luktesans er positivt,, men det holder liksom ikke til å få meg til å ta det store skrittet.

-men når du stinker så gidder ikke jeg å leike med deg. Så da går du glipp av et hyggelig bekjentskap, see? :-)

-men når du stinker så gidder ikke jeg å leike med deg. Så da går du glipp av et hyggelig bekjentskap, see? :-)

Men nå var jeg i grunnen ute etter litt trøst og oppbacking. Visste ikke at dette forumer var fullt av fordøemmende ikkerøykere. Trenger ikke å høre hvor ekkel jeg er.

Gjest allsang

Jeg har verken gule tenner, nikotinfingre eller gusten og jævlig hud, men jeg kan vel kanskje få det hvis jeg fortsetter med uvanen min. Ikke forpester jeg omgivelsene mine heller. Jeg har alltid vært på passelig med hvor og når jeg røyker.

Pengeargumentet treffer meg bedre. Det er mye penger som går opp i røyk for å si det sånn.

Men jeg kjenner at jeg mista mye av piffen da jeg leste at risikoen for lungekreft er like høy selv om jeg slutter. Alt det ande man kan få er for bagteller å regne, synes jeg.

Kols? Pustemaskin? Bagateller???

Gjør et søk på kols du! Tro meg, du vil heller dø enn å få kols....

Annonse

Men nå var jeg i grunnen ute etter litt trøst og oppbacking. Visste ikke at dette forumer var fullt av fordøemmende ikkerøykere. Trenger ikke å høre hvor ekkel jeg er.

Finn trøst i røyken.

jeg tuller nå altså:-)

jeg røyker selv og fordømmer ikke de som gjør det, men du bad liksom om de magiske ordene og da tenker kanskje folk at det hjelper å skremme deg litt, muligens.

Folk tenker alltid på kreft, men hva med den økte risikoen for hjerteinfarkt eller slag? Det finnes jo også flere krefttyper som røyker har større risiko for å få. Hva med strupekreft? Ikke noe kult å få fjerne strupehodet. Da kan man ikke snakke lenger. Hva med mage og tarmkreft? Ikke så gøy med utlagt tarm heller. Kan jo også nevne impotens, høyre risiko for svangerskap utenfor livmoren, demens, magesår, kols, emfysem, underlivskreft, blindhet, tannkjøttsykdom, økt risiko for komplikasjoner under operasjoner... Listen er uendelig lang!

Er vel ikke fordømmende å fortelle deg at det faktisk er tilfelle at røykere stinker? Kan gjerne formulere det på en "penere" måte om du ønsker det, men i utgangspunktet var du vel ikke akkurat ute etter et klapp på skuldra, var du vel?

Gjest ikke så jævlig eks-røyker

Nei, jeg synes de aller fleste røykere lukter jævlig og etterhvert får de gusten og jævlig hud også og jeg legger ikke skjul på at jeg mener det, her inne da. Jeg sier det aldri rett opp i fjeset på en røyker selvfølgelig.

Trådstarter her vil jo ikke slutte å røyke uanett, det oser jo det av innleggene til vedkommende, så det spiller ingen rolle hvor mange jævlig'er jeg bruker.

Selvfølgelig skal du få mene hva du vil, og jeg er forsåvidt langt på vei enig med deg. Men hvis hensikten var å motivere, så var det vel litt feilslått?

Jeg syns feite folk (og da snakker jeg ikke om de som vil ned 4-5 kilo, men de som har en BMI på 30-35 og oppover) ser "jævlige" ut. Det kunne likevel ikke falt meg inn å bruke dette som argument dersom en overvektig ønsket å ta tak i livet og helsa si, og spurte etter motivasjon for å klare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...