Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med å slutte og røyke?

Anbefalte innlegg

Jeg har verken gule tenner, nikotinfingre eller gusten og jævlig hud, men jeg kan vel kanskje få det hvis jeg fortsetter med uvanen min. Ikke forpester jeg omgivelsene mine heller. Jeg har alltid vært på passelig med hvor og når jeg røyker.

Pengeargumentet treffer meg bedre. Det er mye penger som går opp i røyk for å si det sånn.

Men jeg kjenner at jeg mista mye av piffen da jeg leste at risikoen for lungekreft er like høy selv om jeg slutter. Alt det ande man kan få er for bagteller å regne, synes jeg.

Lang tid er gått, men jeg bare MÅTTE svare på dette, selv om ingen leser det.

Du må være ung, fryktelig ung og naiv som virkelig kan mene at: alt det andre er for bagateller å regne. Men kanskje du må få deg en tankevekker for å skjønne?

Jeg og min mann har røykt i over 30 år, men sluttet begge for 3 år siden. Min mann fikk både lungekreft og kols. Kreften ble oppdagen tidlig, han er frisk, men lungekapasiteten ble jo satt ned, grunnet at han også hadde kols. Kols er en fryktelig sykdom, en seigpining, som du aldri blir frisk av, men som forlenger livet ditt hvis du slutter å røyke.

Du skal få vite det jeg lærte i denne fasen: Vi gikk på kurs og det var 20 pasienter på hvert kurs. Lungekreft-kurs: alle hadde røykt. Kols-kurs: Alle hadde røykt. Dette MÅ jo si deg noe, selv om jeg vet godt at du kan få både kreft og kols av andre ting, forurensing foreksempel. Men disse tallene sier at røyking er hovedårsaken. Jeg vil gjerne ha link til der der du motbeviser at ikke mer enn 50% av røykere får lungekreft, for det vil jeg lese selv hvor det kommer fra.

En ting til skal du vite, og det var det som åpnet mine øyne: På 1970 tallet økte det voldsomt med anntall røykere, spesielt kvinner, men også menn.

DISSE ER DET SOM IDAG SITTER MED HVERT SITT SURSTOFFAPPERAT. Derfor er det blitt en eksplosjon av lungesyke i år 2000, derfor er det blitt så mye fokus på dette, derfor er tallene blitt SANNE, de som vi før ikke tok så alvorlige: Pytt sann, dette skjer ikke med meg, jeg gidder ikke høre på disse skremselpropagandaene.

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• cathlin

3

• Tyroll

3

• birdie

2

Mest aktive i denne tråden

Lang tid er gått, men jeg bare MÅTTE svare på dette, selv om ingen leser det.

Du må være ung, fryktelig ung og naiv som virkelig kan mene at: alt det andre er for bagateller å regne. Men kanskje du må få deg en tankevekker for å skjønne?

Jeg og min mann har røykt i over 30 år, men sluttet begge for 3 år siden. Min mann fikk både lungekreft og kols. Kreften ble oppdagen tidlig, han er frisk, men lungekapasiteten ble jo satt ned, grunnet at han også hadde kols. Kols er en fryktelig sykdom, en seigpining, som du aldri blir frisk av, men som forlenger livet ditt hvis du slutter å røyke.

Du skal få vite det jeg lærte i denne fasen: Vi gikk på kurs og det var 20 pasienter på hvert kurs. Lungekreft-kurs: alle hadde røykt. Kols-kurs: Alle hadde røykt. Dette MÅ jo si deg noe, selv om jeg vet godt at du kan få både kreft og kols av andre ting, forurensing foreksempel. Men disse tallene sier at røyking er hovedårsaken. Jeg vil gjerne ha link til der der du motbeviser at ikke mer enn 50% av røykere får lungekreft, for det vil jeg lese selv hvor det kommer fra.

En ting til skal du vite, og det var det som åpnet mine øyne: På 1970 tallet økte det voldsomt med anntall røykere, spesielt kvinner, men også menn.

DISSE ER DET SOM IDAG SITTER MED HVERT SITT SURSTOFFAPPERAT. Derfor er det blitt en eksplosjon av lungesyke i år 2000, derfor er det blitt så mye fokus på dette, derfor er tallene blitt SANNE, de som vi før ikke tok så alvorlige: Pytt sann, dette skjer ikke med meg, jeg gidder ikke høre på disse skremselpropagandaene.

Rettelse:

Ang utsagnet om at: av de som får lungekreft er det bare 50 % røykere.

Men nå var jeg i grunnen ute etter litt trøst og oppbacking. Visste ikke at dette forumer var fullt av fordøemmende ikkerøykere. Trenger ikke å høre hvor ekkel jeg er.

Trøst og oppbacking?

Du spør om: Hva er vitsen med å slutte å røyke? At noen skriver om at røykere stinker, og alt sånt, det er jo riktig det også, Men flere har gitt deg et seriøst svar på det du faktisk spurte om, og da synes jeg ikke du skal kritisere "fordømmende eksrøykere"

Det var ment som et velmenende råd, for jeg trodde du ville vite hva vitsen var, og det synes jeg at du har fått gode svar på.

De som tar opp tråden i emnet: "Røykeslutt", er vel først og fremst personer som som filosiferer litt over emnet, med tanke på om de kanskje skal slutte eller ikke. Og jeg vil gjerne da gi både "backup og trøst" til de som måtte ha viljestyrke til å gå inn for dette.

Slutt å kritiser personer for at de svarer deg på det du spør om.

• 6 måneder senere...
Gjest motivasjon osv

Det der er bare tull.

Fortsetter du å røyke øker du bare risikoen.

Det er aldri for sent å slutte, men selvsagt bedre å slutte jo før jo heller.

Klarer du ikke slutte, så trapp kraftig ned.

3 røyk om dagen skader mindre enn 10.

Få i deg masse antioksidanter, det får vekk noe av skadevirkningene.

Du sparer penger, får bedre ånde, finere tenner, finere hud og finere kondis.

Folk tenker alltid på kreft, men hva med den økte risikoen for hjerteinfarkt eller slag? Det finnes jo også flere krefttyper som røyker har større risiko for å få. Hva med strupekreft? Ikke noe kult å få fjerne strupehodet. Da kan man ikke snakke lenger. Hva med mage og tarmkreft? Ikke så gøy med utlagt tarm heller. Kan jo også nevne impotens, høyre risiko for svangerskap utenfor livmoren, demens, magesår, kols, emfysem, underlivskreft, blindhet, tannkjøttsykdom, økt risiko for komplikasjoner under operasjoner... Listen er uendelig lang!

Nikotin er faktisk med på å hindre demens

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...