Gjest Lovpav Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Hei! Jeg er uten tvil gravid, men er faktisk usikker på om jeg akkurat er ferdig med femte eller niende svangerskapsuke.... Har alltid hatt 28 dagers syklus inntil for noen måneder siden, den syntes så å bli 29 dager, men fortsatt regelmessig. Siste menstruasjons første dag var 26 juli. Ut i fra en regelmessig syklus skulle en vel da tenke at jeg ble gravid omtrent 14 dager etter dette, eller litt før? Jeg vet sikkert at så ikke er tilfelle. Er det mulig at jeg kan ha blitt gravid 24 dager(!) etter siste menstruasjons første dag? For hvis jeg er fem uker på vei, er det det som må ha skjedd.. Er det sannsynlig når jeg alltid har hatt regelmessig menstruasjon? Tok en positiv test søndag 26 august, 1-2 dager etter at jeg skulle hatt menstruasjon. Fordi jeg ikke får ovennevnte helt til å stemme, begynner jeg å lure på om jeg egentlig er fire uker lenger på vei, til tross for at jeg har hatt det jeg i alle fall trodde var en menstruasjon etter at jeg da eventuelt ble gravid. Er en slik menstruasjonslignende blødning mulig/vanlig etter å ha blitt gravid? Hvis jeg er ni uker på vei, har jeg i så fall blitt gravid 18 dager etter siste menstruasjons første dag, og det synes vel å passe litt bedre ift antakelig tidspunkt for eggløsning, eller? Hvilket av ovennevnte 'alternativer' virker mest sannsynlig for deg? Har altså enda ikke vært hos legen - men er nå svært nysgjerrig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284337-hvor-langt-p%C3%A5-vei/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det siste virker absolutt mest sannsynlig. At du skal ha blitt gravid på dag 24 når du har såpass stabil syklus er vel temmelig usannsynlig. Det er ikke så helt uvanlig å ha menslignende blødninger i den første syklusen etter befruktning faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284337-hvor-langt-p%C3%A5-vei/#findComment-2283455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Man har to måter for å sette termin. Den ene er etter siste menstruasjon hvor man legger en uke og ni måneder til, og graviditetens varighet regnes fra denne siste menstruasjon. Den andre måten er ut fra størrelse på fosteret ved måling i ca uke 18. Da går man ut fra at alle fostre er like store på det tidspunktet. Den siste metoden er den sikreste. Når blir man så gravid? Det kan ha skjedd i en seks dagers periode som avsluttes på eggløsningsdagen. Eggløsningsdagen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Å bli gravid på dag 18 i en 28-29 dagers syklus er lite sannsynlig. Hvis eggløsningen av en eller annen grunn plutselig er forsinket, så vi befruktningen imidlertid ha funnet sted senere. Det er også mulig -som du antyder- at siste menstruasjon var en blødning i graviditeten, som lignet på en menstruasjon. Hvis du har mulighet for å komme på en tidlig ultralyd hos en gynekolog, vil det være en fordel for å få det avklart, og for å bestemme når du skal til ’rutine-ultralyd-. Du ble ikke mye klokere av det? Men tingene er ikke alltid lette å avklare uten ’hard facts’ som størrelse av fosteret. Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284337-hvor-langt-p%C3%A5-vei/#findComment-2283698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.