Gå til innhold

Graviditet og afrikareise

Anbefalte innlegg

Gjest planleggeren

Jeg skal reise til Kenya med jobben på seminar i en periode som jeg planlegger å bli gravid. Jeg skal bo på hotell, men kommer selvsagt til å oppholde meg en del i mindre sterile omgivelser.

Er det noen som vet følgende:

1. Kan man i det hele tatt reise til afrika/Kenya hvis man er gravid (tidlig i svangerskapet)

2. Hvor lenge etter en slik reise bør man vente før man evt blir gravid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284372-graviditet-og-afrikareise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sikkert reise hvor som helst i verden mens du er gravid, spørsmålet er bare om du er i form da, siden du skriver at du skal evt reise i første trimester. Det er da de fleste har det verst, med tanke på tretthet og kvalme osv.

Det som er lurt å gjøre er å ta alle nødvendige vaksinasjoner før du blir gravid, for det får du garantert ikke lov til etterpå. Og så de fleste varer jo i et par år, hvert fall, så da har det et problem mindre om du skulle reise senere . Det har seg faktisk sånn, at ikke alle klaffer med en gang de begynner å prøve, for noen tar det opp til ett år å bli gravid, uten at det er noe i veien med noen av partene.

Vaksinasjoner kan ( og burde) du helt sikkert ta nå før du blir gravid, så kan du vurdere tidspunktet til reisen når denne tiden kommer, ut i fra din from og helse.

Du kan ikke ta malariapiller når du er gravid, så du bør holde deg vekk fra malariaområder. Avhengig av hvilket malariamiddel man tar skal man dessuten vente opp til flere måneder med graviditet etter avsluttet malariakur.

De felste vaksiner kan du heller ikke ta når du er gravid. Ta i såfall disse på forhånd.

Gjest planleggeren

Du kan ikke ta malariapiller når du er gravid, så du bør holde deg vekk fra malariaområder. Avhengig av hvilket malariamiddel man tar skal man dessuten vente opp til flere måneder med graviditet etter avsluttet malariakur.

De felste vaksiner kan du heller ikke ta når du er gravid. Ta i såfall disse på forhånd.

Takk. Akkurat det jeg lurte på. Så da må jeg revurdere tur.... Særlig hvis jeg må vente en stund etter hjemkomst også.

Ellers vet jeg at man ikke blir gravid på bestilling, men forrige gang var det klaff på første forsøk og derfor er det viktig å ta det med i betraktning.

Takk. Akkurat det jeg lurte på. Så da må jeg revurdere tur.... Særlig hvis jeg må vente en stund etter hjemkomst også.

Ellers vet jeg at man ikke blir gravid på bestilling, men forrige gang var det klaff på første forsøk og derfor er det viktig å ta det med i betraktning.

Ei venninne av meg ble gravid på en Afrikatur, mens hun gikk på malariatabletter. Hun var veldig redd for at dette kunne ha skadet barnet, men alt gikk heldigvis bra.

Kontakt apotek/lege for å høre hvor lenge etter kuren du må vente før du kan anbefales å prøve å bli gravid.

Hvis det var full klaff med en gang forrige gang, er vel sannsynligheten for at det går fort denne gangen også, ganske stor? Så spennende! Håper du får til både Kenyatur og graviditet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...