Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei ,

Er ei jente på 29 som er ganske så glad i cola light. Drikker en del glass hver dag. Vet jeg ikke burde, men forsvarer meg med at det er bedre enn å røyke eller drikke kaffe. (iallfall røyke..)

Jeg har alltid hatt "sterke" tenner og har aldri hatt hull.

Jeg var hos tannlegen i sommer og da var det 5-6 år siden sist!! Jeg hadde fortsatt ingen hull og tannlegen så heller ingen antydninger til hull. Han kommenterte derimot tannkjøttet mitt. Jeg har ikke tenkt på det før han sa det, men nå ser jo også jeg det helt tydelig! Tannkjøttet er på en måte blitt "spist opp". Tannkjøttet går ikke lenger "ned over" tennene slik som det gjorde en gang i tiden. Man kan jo omtrent se tannrøttene.

Dette ser jeg stort sett bare når jeg står foran speilet og studerer det,- det er ikke slik at man ser det ellers. Tror jeg da.

Tannlegen sa at det er et resultat av cola light'en. Han sa noe om at hvis jeg pusser tennene rett etter at jeg har drukket cola light så gnager det vekk tannkjøttet,- noe med ph-verdi og noe sånt??

Kan dette tannkjøttet mitt føre til problemer med tennene? Vil det fortsette dersom jeg ikke slutter å drikke cola light?

Takknemlig for svar!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28439-cola-light-og-tannkj%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Lora.

Det er en misforståelse ute og går her.

Det er ikke Cola Light som er årsaken til at tannkjøttet trekker seg bort fra tannen, det er pussingen din som er for hardhendt og kanskje bruker du for mye tannpasta.

Det er spesielt uheldig å pusse rette etter at du har drukket en light-leskedrikk. Disse er sure og løser tannemaljen opp noe slik at skaden fra pussingen blir sterkere.

Oppskriften er denne:

Drikk gjerne Cola Light, men gjør det helst til måltider og la det gå noen timer mellom hver gang.

Puss morgen og kveld. Bruk myk børste, bruk lite tannpasta og ikke vær for hardhendt med pussingen.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...