Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er nå i uke 35 og har skikkelig fødselsangst. Har fått løfte om epidural og evt. keisersnitt hvis jeg likevel ikke skulle tørre å føde.

Spørsmålene mine er: Hvor mye av smertene fjerner epidural? Hvor vondt er det frem til 4 cm åpning (Det er først da jeg kan få epidural.) Hvor kjenner man riene? Er det i skjeden eller?

Fikk ikke noe klart svar sist jeg var hos jordmora. Jeg er så redd! Keisersnitt er jeg også kjemperedd for så det er ikke noe lett løsning for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28441-f%C3%B8dselsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For to år siden var jeg førstegangsfødende.De første riene føltes som vanlige menssmerter,som ble stadig noe sterkere,men ikke verre enn at jeg syntes jeg taklet det.Jo større åpning,dess sterkere smerter.Du bør prøve å slappe av mest mulig mellom riene og samle krefter til neste "bølge".For meg tok det 12 timer fra 1 cm-4cms åpning,noe som er normalt.Det var det å holde ut i 12 timer som var mer slitsomt enn selve smertene,syntes jeg.Det kjennes mest i ryggen.Smertene kunne sidestilles som en kombinasjon av smerter man har under menstruasjon og urinveisinfeksjon.Varmt bad er absolutt å anbefale,siden det virker avspennede på kroppen.Jo mer du spenner deg dess sterkere kjennes smertene,så det er avgjørende viktig at du slapper av så godt du kan og tenker positivt:jo mer du slapper av dess kortere tid vil det ta!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28441-f%C3%B8dselsangst/#findComment-114969
Del på andre sider

heisann!!jeg fikk en sønn i september,og brukte epidural(da hadde jeg hatt rier i mange timer og det var herlig å bli kvitt smertene for en stund)da jeg hadde fått epiduralen hadde jeg ingen smerter.Men de måtte slå kraftig ned på den etter ca 40 min.fordi riene forsvannt.så da kom jo smertene for full igjen.Med denne epiduralen de bruker nå må de slå den av uansett(tror jeg)når pressriene kommer, så den er ikke så, veldig mye hjelp i der nei.slik fungerte hvertfall epidurelen for meg.når det gjelder riene kjennte jeg de i magen,ryggen,beina og baken,litt forskjellig eller alt samtidig,jeg synest det hjalp å stå forrover bøyd over senga.Å bade i varmt vann synest jeg var grusomt!synest jeg fikk værre smerter av det.kald klut derimot fungerte bra!!LYKKE TIL:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28441-f%C3%B8dselsangst/#findComment-115001
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår att du sliter med en stor oro inför din förlossning. Detta är något nytt och okjännt som du inte helt vet hur det kommer att skje eller sluta. Så är det för alla och då speciellt den första förlossningen, då det är något som man kanske inte kan styra över helt som skall hända. Det är bra att du läser, hör och blir så insatt i och runt en förlossning som möjligt, men en förlossningen är aldrig lik en annan. Du kan därför aldrig gjämföra dig med med någon annan och man kan bara anta att det kommer att kjännas så eller så. Det är därför nästan omöjligt att svar på dina frågor om själva smärtorna. Smärtoran är något komplext som ingen upfattar helt lika. En del kvinnor kjänner knappt av någon smärta de första 4 cm, medans andra tycker att det gjör ofattbart ont. Varför vi kvinnor uppfattar och upplever smärta så olika kan bero på många olika faktorer. Avslappning är en viktig del i att kunna hantera smärtan. Jag tror också att det är viktigt att våga följa med smärtan och inte motarbeta den gjenom att spänna sig. Då ökar ofta smärtan. Skulle du uppleva smärtan som stor innan 4 cm, då du önskar en epidural, finns det många olika hjälpmedel att ta till under "resans" gång. Akupunktur, varmt bad, massage och lustgas är några saker som kan hjälpa dig. Jag tror att du får bra vägledning av den jordmor som du kommer att träffa på förlossningsavdelningen. Jag hoppas att du har skrivit ned dina önskemål och tankar inför förlossningen. Detta för att de på bästa sätt skall kunna hjälpa och förstå dig bättre. Många kvinnor tycker att en epiduralbedövning är till stor hjälp och ger en god smärtlindring under förlossningen. Helt smärtfri kan man däremot inte bli under pressrierna men den är till mycket god hjälp. Hur och var man kjänner smärtan är vaiernade. De flesta kvinnor tycker att det gjör mest ont i ryggen eller över livmodern som vid stark menssmärta.I slutet gjör det mera ont ned mot ändtarmen, när barnets huvud trycker mera nedåt. Jag tror att du har oanade krafter som du kan plocka fram under förlossningen och som kan hjälpa dig igenom denna. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28441-f%C3%B8dselsangst/#findComment-115148
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...