Gå til innhold

Luse-weekend

Anbefalte innlegg

Gjest Lusekekkeren
Skrevet

Ønsker å oppfordre alle til å følge den landsomfattende anbefalte lusesjekken denne helgen!

Alle skolebarn har fått med hjem en gul kam, men alle i husstanden bør sjekkes med hver sin kam.

Smsene har tikket inn i kveld om venner/naboer/klassekamerater som har gjort funn i sin familie.

Hvis alle er med og sjekker kan lusa bekjempes!

Skrevet

Jeg er helt enig! Følg opp "dugnaden" og vi kan kanskje slippe disse luselappene i ranselposten for en stund....

Mine barn har ikke fått gul lusekam..., men det er kanskje ikke for alle i hele landet?

Men med den hyppigheten lusemeldingene kommer fra skolen så har de allerde hver sin kam liggende klare :-)

Vi sjekker i morgen tidlig!!

Skrevet

Har alle skoleelever fått med hjem en gul lusekam??

*leter i sekken til ungene* ;)

Skrevet

Kammen fikk hun på skolen på onsdag, så her skal det sjekkes i morgen, hun har ikke vært hjemme så vi har fått gjort det før i helga :o)

Skrevet

Jepp, her skal alle i husstanden til pers i løpet av søndag. Om man bare har en kam, kan den kokes mellom hvert hode.

Og - det er nok dessverre bare noen få steder i landet det har blitt delt ut gule lusekammer. Det er vel en ivrig mamma som har startet kampanjen, og i hennes kommune/fylke blir det delt ut. Men ingen offentlige instanser vil være med på en slik kampanje, derfor blir det opp til oss foreldre å ta tak selv. Og det gjør vi jo!

Skrevet

Har ikke hørt om noen luseaksjon, jeg.... Skal sjekke ungenes sekker - ellers så har vi jo selvsagt en lusekam liggende....

Vi har bare hatt lus én gang - høsten for tre år siden - da var det jeg og mellomste (som da var 3 år) som hadde krekene i håret :-(

Skrevet

Apropos det du skriver om å bruke separate kammer: lus eller lusegg oppdages da vel med lusekam (ellers er det jo ingen vits i å bruke den), og da spiller det ingen rolle om man bruker samme kam......

Skrevet

Apropos det du skriver om å bruke separate kammer: lus eller lusegg oppdages da vel med lusekam (ellers er det jo ingen vits i å bruke den), og da spiller det ingen rolle om man bruker samme kam......

MEn hvis kun en i familein har lus - så kan de som sjekkes med samme kammen smittes?

Skrevet

MEn hvis kun en i familein har lus - så kan de som sjekkes med samme kammen smittes?

Men om èn har lus bruker man jo ikke kammen på nestemann. Men man ser jo om man har lus eller ikke på kammen.

Skrevet

Tenkte jeg skulle kjøpe en slik lusekam. Jeg leste for en tid tilbake (her på dol) at det var kommet en ny lusekam som skal være bedre enn tidligere. Noen som kan si meg hvordan den er ? Vil jo kjøpe den som er best.

Gjest ikke lusekam
Skrevet

Har alle skoleelever fått med hjem en gul lusekam??

*leter i sekken til ungene* ;)

Vi har ikke fått noe lusekam fra skolen, men info om lusa lå i sekken på fredag.

Skrevet

Hvis du ser at det er lus eller egg på kammen så drar du den IKKE ukokt gjennom håret på nestemann, nei. Men ellers.

Og har en i familien fått lus så skal alle ha lusekur uansett.

Skrevet

Hvis du ser at det er lus eller egg på kammen så drar du den IKKE ukokt gjennom håret på nestemann, nei. Men ellers.

Og har en i familien fått lus så skal alle ha lusekur uansett.

Har en i familien lus, skal de andre i familien absolutt IKKE ha lusekur. Det er bruk av lusekur i tide og utide hos folk som ikke har lus som fører til resistente lus som ikke forsvinner av lusemidler.

Skrevet

Vi har ikke fått lusekam, men ja - info om kampanjen har vi fått.

Sjekket mine håpefulle og meg selv i går, noe jeg uanset gjør regelmessig. Til nå uten funn (bank i bordet..)

Skrevet

Tenkte jeg skulle kjøpe en slik lusekam. Jeg leste for en tid tilbake (her på dol) at det var kommet en ny lusekam som skal være bedre enn tidligere. Noen som kan si meg hvordan den er ? Vil jo kjøpe den som er best.

Nit Free: Metallkam med lange tenner. Den har et slags spor som drar med seg eggene og. Kjøpes på apoteket. Har undersøkt alle denne helgen - heldigvis uten "funn" :-)

Skrevet

Har en i familien lus, skal de andre i familien absolutt IKKE ha lusekur. Det er bruk av lusekur i tide og utide hos folk som ikke har lus som fører til resistente lus som ikke forsvinner av lusemidler.

Du har helt rett. Vi har heldivis gått klar til nå, så jeg hadde ikke i hodet hva som skal skje HVIS. Håper vi går klar denne høsten også *krysser fingre*

Skrevet

Du har helt rett. Vi har heldivis gått klar til nå, så jeg hadde ikke i hodet hva som skal skje HVIS. Håper vi går klar denne høsten også *krysser fingre*

:-)

Jeg har selv hatt lus uten å smitte resten av familien en gang. En annen gang fikk alle det unntatt meg.

Skrevet

Godt innlegg. Vi fikk ingen lusekam, men det har vi jo fra før. Men vi måtte skrive under på et brev som bekreftet at alle var sjekket. Supert tiltak!!!!

Skrevet

Det er en metallkam som kjøpes på apoteket.

Gjest annlovinda
Skrevet

Synes alle med barn i småskole og barnehage skal sjekke ungene sine regelmessig uansett luseaksjon eller ikke.

Vi fikk ikke noe skriv om luseaksjon før denne helga, men vi fikk skriv fra skolen om at det var lus på skolen forrige fredag.

Vi har bruken av lusekam regelmessig NESTEN hver fredag ved bading og hårvask. Nå har vi gutt med kort hår, så det går så klart fortere enn på en jente med langt hår. Men tross alt, en grei forsikring. For oss alle om alle tar dette med lus alvorlig.

Har faktisk ei venninne som påstår at man IKKE trenger lusekam for å se lusa, så jenta hennes med langt hår har aldri brukt lusekam, selv ikke ved slike infoskriv om lus. For hun tar bare og titter i håret for en slik sjekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...