Gå til innhold

molusker

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

jeg har fått molusker på rumpa og i det siste 2-3 mnd har det blitt mange, hadde til å begynne med bare 2 små, men nå har det kommet 10-12 og de har blitt store. disse er svært plagsomme og skjemmende siden de er på rompa/rompesprekken sånn i forhold til å være intim med min samboer. har hatt de nå de i et halvt års tid og nå vil jeg bare ha de bort. den ene er svært vond fordi den ble stor og sprakk og nå er det er slags sår som væsker litt iblant. hvem kontakter jeg for å få disse bort, hvordan gjøres det? jeg kvier meg for å kontakte fastlegen min for å få de bort fordi de ligger slik til at jeg må være naken nedentil for å få fjernet de, ville aller helst ha en gynekolog til å gjøre det, men de utfører vel ikke den slags? takk på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284520-molusker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Vet ikke hvor du har fått diagnosen fra , men mollusker kan også forekomme hos voksne selv om de er vanligst hos barn. De kommer som små skiveformete vorter på huden, 2-8 mm i størrelse og dersom man pirker de løs, kommer det ut en liten hvit klump som kalles mollusklegeme. De skyldes et virus og er litt smittsomme, men mest hos barn som ikke har antistoffer. Mollusker hos voksne forekommer mest i "nedre regioner" eller på knærne til o-løpere. Noen ganger kan mulluskene bli store og betente. Først når man får vekk mollusklegemet, vil de gro. Det er hudleger som kan mest om dette og har utstyr og teknikk til å fjerne dem. Som regel anbefaler vi EMLA krem til bedøvelse av hver enkelt lesjon ved påsmøring som omfatter hver enkelt vorte og tildekning med plasttape 1-2 timer før man kommer til legen. Til fjernelse benyttes "skarp skje" for å skrape vekk en og en . Det går som regel veldig greit med riktig teknikk og sårene tilheler i løpet av noen dager, vanligvis med lite eller intet arr. Foreslår at du kontakter en kvinnelig hudlege, hudpoliklinikk eller Olafiaklinikken dersom du bor i Oslo/ Akershus. Med hilsen fra hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284520-molusker/#findComment-2286192
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...